تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

4

نبود مشکل برای تامین مالی کالابرگ الکترونیک

  • کد خبر : 105213
  • 01 آذر 1401 - 8:31
نبود مشکل برای تامین مالی کالابرگ الکترونیک
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت مشکلی برای تامین مالی طرح کالابرگ الکترونیک ندارد، بیان کرد: طرح اختصاص کالابرگ پس از یک دوره آزمایشی، در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران؛ سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت طی سخنانی ضمن تبریک آغاز هفته بسیج اظهار داشت: در تابستان امسال درباره شاخص قیمت تولیدکننده در کشور شاهد اتفاقاتی بودیم که می‌تواند نویدبخش چشم‌انداز خوبی باشد و در تابستان بهای تولیدکننده به ویژه در بخش کالاهای صنعتی و معدنی وضعت خوبی داشت؛ در حوزه تولیدکننده بخش خدمات وضع چندان خوبی نبود. تورم فصلی بخش صنعت ۱۴٫۸ درصد کاهش داشته و به ۲- درصد رسیده است و  تورم نقطه به نقطه تابستان ۱۶ درصد کاهش داشته و تورم سالانه بخش صنعت هم ۷ درصد کاهشی شده است.

وی افزود: این اعداد و ارقام حکایت می‌کند که در حوزه محصولات و کالاهای مرتبط با حوزه صنعت و معدن شاهد کاهش قیمت‌هایی در سمت تولیدکننده هستیم که امیدواریم در پاییز و زمستان هم شاهد این باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برخی صاحبنظران این اعداد را نوعی رکود در بخش صنعت و معدن دانستند ولی باید گفت شاخص تورم با شاخص کاهش تورم تولیدکننده متفاوت است و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی در شش ماه اول امسال افزایش تولید داشته‌اند. علیرغم افزایش میزان تولید در این دو بخش اما شاخص‌های تورم برای تولیدکنندگان با ثبات و امیدبخش است و امیدواریم برای مصرف‌کننده به همین سمت حرکت کند.

خاندوزی بیان کرد: تلاش‌های ویژه‌ای درباره اموال تملیکی انجام گرفته و ۴۷۰ درصد افزایش انهدام کالاهای قاچاق در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال است.

وی درباره مشکلات پیش آمده در حوزه دارو، تصریح کرد: مشکلاتی در حوزه تامین ارز دارو داشتیم که خود را در زمینه دارو نشان داد؛ دارو حساس‌ترین کالاهایی است که دولت در این زمینه محکم ایستاده و پای‌کار است. مشکلی که پیش آمده بود با سرعت تلاش شد که جبران شود و نارضایتی مرتفع شود و اقدامات انجام شده در تامین و تخصیص ارز با سرعت پیش می‌رود و امیدواریم طی هفته‌های آینده این مشکل رفع شود و بیش از ۳ میلیارد دلار تخصیص ارز داشته و ثبت سفارش ها سریع انجام می‌شود تا کار زودتر به نتیجه برسد.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات اخیر دولت عنوان کرد: در آبان‌ماه پروژه ۱۵۴ کیلومتری از مجموع ریل چابهار به تا خاش به افتتاح رسید و امیدواریم با تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو شاهد افتتاح کل این ریل و محموعه به سرانجام برسد. سومین دوره انتقال آب به شهر سنندج در مراحل پایانی است؛ این موضوع در خوزستان و همدان انجام و کامل شد. در استان‌های کردستان و اردبیل دو پروژه ریلی داریم که در بهار سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود و مجموعا بیش از ۳۰۰ کیلومتر ریل به شبکه ریلی کشور وصل خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: یکی از گلایه‌های پیمانکاران تخصیص اندک پروژه‌های عمرانی بود و با تلاش‌های صورت گرفته، دو ماه اخیر ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص عمرانی صورت گرفت و رهبر معظم انقلاب با ۱۰ درصد صندوق توسعه ملی موافقت فرمودند تا برای بخش عمرانی دولت هزینه شود و این کمک می‌کند تا عملکرد عمرانی بهتری در تولید و اشتغال داشته باشیم.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره کالابرگ الکترونیکی بیان کرد: این موضوع مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور را در بر میگیرد، دولت می‌بایست از نظر زیرساخت فنی مطمئن می‌شد؛ تغییر مدیریت در وزارت کار در اجرای این پروژه تأخیر انداخت ولی وزارت کار اجرای آزمایشی دیگری را در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و گفتند بعد از این اجرا، برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد. این دوره آزمایشی حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتیجه اعلام خواهد شد.

وی همچنین تسهیلات تبصره ۱۸ درباره تخصیص بودجه به حوزه اشتغال که بین دولت و مجلس محل بحث شده بود، تصریح کرد: پیش از شروع بکار دولت سیزدهم، تسهیلات اشتغال تبصره ۱۳ به اندازه‌ای نبود که حجم بالایی باشد و کمتر به طرح‌های اشتغال می‌رسید و برخی از آن با عنوان توزیع کور منابع یاد می‌کردند.  با تغییر نحوه این کار و مسئولیت وزارت اقتصاد، تاکنون بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و از طریق بانک‌ها مجموعا ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کشور پرداخت شده و برای ۱۲۵ هزار ایجاد اشتغال به طور کامل با جزییات مشخص است و وزارت کار هم گزارش نظارتی دقیقی برای این خواهد داشت.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: خوب است این عدد ۴۶ هزار میلیارد تومان که در دولت سیزدهم تاکنون تخصیص یافته را با میزان تخصیص در سال ۱۳۹۹ مقایسه کنیم که حدود هزار و سیصد میلیارد تومان تخصیص انجام شده بود. البته در برخی از این تخصیص‌ها در سازمان برنامه و بودجه مشکل داشتیم و امیدواریم بهتر عمل کنیم تا به وظیفه قانونی خود عمل کرده باشیم.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای کاهش تورم خاطر نشان کرد: کارگروهی درباره پایش تورم تشکیل شده بود و جلسات خود را مستمر برگزار می‌کند و دستگاه‌های مربوط به این موضوع، گزارش عملکرد می‌دهند. هم‌چنین بانک مرکزی هدف‌گذاری رشد نقدینگی را انجام داده و این به بانک‌ها ابلاغ شده و گزارشات دریافت می‌شود. دستگاه‌های موثر بر تورم عملکردشان را پاسخ می‌دهند تا هزینه‌های دولت کنترل شود. این مجموعه تدابیری است که دائمی انجام می‌شود تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی درباره برنامه مجلس برای بررسی بودجه در دو بخش احکام و جداول، گفت: سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون بودجه مجلس برای انجام اصلاحات در بودجه هماهنگی دارد و از نمایندگان محترم می‌خواهیم به نحوی با کمیسیون بودجه هماهنگ باشند تا با یک شیوه این کار را انجام دهیم.

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی گفت: دولت می‌کوشد تا رشد نقدینگی را مدیریت کند و این میزان رشد کاهش محسوس داشته و اقدامات ما ادامه می‌یابد.

خاندوزی گفت: هرقدر در فرایند تدوین بودجه با مجلس در هماهنگی باشیم، نتیجه بهتر خواهد بود. افزایش تبصره ۱۴ از نظر دولت، واقعی نبود و امسال تلاش می‌کنیم که این جزء هم به اندازه و در توان باشد.

وی درباره قانون تولید و جهش مسکن و پرداخت تسهیلات بیان کرد: موضوع مسکن از وعده‌های مهم دولت بوده که بر این حل مسأله تاکید داریم. درباره شیوه تامین مالی مسکن بین وزارت راه و بانک مرکزی توافقاتی انجام گرفت و مسأله درباره چگونگی تأمین مالی بخش مسکن است تا کمتر موجب آثار تورمی شود. برخی بانک‌ها به تعهدات‌شان عمل نکردند که باید انجام دهند و پیگیری می‌شود. ۴۲۵ هزار واحد معرفی شده به بانک‌ها داشتیم و حدود ۲۰۰ هزار واحد به مرحله قرارداد رسیده و این میزان، ۶۴ هزار میلیارد تومان قراردادهایی است که منعقد شده و کمتر پرونده‌ی تسهیلات مسکن را داریم که بانک مسکن تامین نکرده باشد؛ اما سایر بانک‌ها عقب‌افتادگی دارند و تلاش می‌شود این کار را انجام دهند. بیش از ۳۰ درصد هزینه خانوار برای مسکن است و امیدواریم با این اقدامات، شاهد اتفاقات خوبی در این موضوع باشیم.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درباره اینکه بودجه ۱۴۰۲ و یا برنامه هفتم توسعه زودتر در مجلس بررسی می‌شود؟، تصریح کرد: دولت لایحه بودجه را تدوین کرده و آماده‌ی طرح و بررسی در صحن دولت است؛ باتوجه به اینکه مجلس تصویب برنامه را در نظر دارد، سازمان برنامه و بودجه می‌کوشد تا برنامه هفتم را تدوین کند و باید منتظر ماند تا کدام‌یک زودتر در مجلس بررسی می‌شود.

خاندوزی در ادامه‌ی این نشست خبری در پاسخ به سوال تسنیم درباره سیاست‌های دولت در بودجه ۱۴۰۲ و میزان اصلاح ساختار در بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، عنوان کرد: اصلاح ساختار حاوی چند جزء اساسی است که یکی از آن، واقعی شدن پیش‌بینی عملکردی درآمد و هزینه است؛ ما در بودجه ۱۴۰۱ تلاش کردیم این اجرا شود و اعداد گمراه‌کننده در بودجه نباشد و هزینه‌ها هم نزدیک به واقع باشد. عملکرد هفت‌ماهه‌ی دولت حاکی است که این مسأله در بخش‌های زیادی رخ داده و امسال و تاکنون حدود ۱۰۰ درصد تحقق درآمدهای داشتیم. البته در برخی موارد مانند حقوق گمرکی کاهش داشت که موجب کاهش وصول درآمد شد.

وی افزود:جزء دیگر، انضباط مالی دولت و کنترل هزینه‌های جاری دولت است؛ این مسأله به شکل قطعی در بودجه ۱۴۰۲ دنبال خواهد شد. جزء دیگر درباره شفاف‌سازی عملکرد دستگاه‌ها بود که از سال ۱۴۰۱ اجرا شد تا بتوانیم گزارش عملکردی دستگاه‌ها را منتشر کنیم. مسأله بعدی حساب واحد خزانه و جلوگیری از حساب‌های متعدد بود که انجام گرفت و جز برخی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های خاص، کاملا انجام شده و رئیس‌جمهور تاکید کردند بخش‌هایی که هنوز نپیوسته‌اند، تا پایان سال اضافه شوند تا در بودجه ۱۴۰۲ چنین چیزی نداشته باشیم. اصلاح ساختار اجزایی دارد که هر کدام به میزان زیادی پیاده شده و در بودجه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. امیدواریم مصوبه نهایی بودجه هم در ادامه ریل اصلاحات اقتصادی باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره مالیات بر عایدی سرمایه و مجموع درآمد، عنوان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، جزو طرح‌هایی است که موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی‌های غیرمولد و سفته‌بازی در کشور می‌شود. ۱۶۰ کشور دنیا این قانون را مصوب کرده و ما هم باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم؛ جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستورکار مجلس است و به محض تصویب، آن را اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=105213
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.