تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

3

افت کیفی نمایش‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر

  • کد خبر : 93647
  • 02 تیر 1401 - 11:06
افت کیفی نمایش‌های کودک و نوجوان در سال‌های اخیر
بازیگر تئاتر و تلویزیون بیان کرد: کار کردن برای کودکان به شدت سخت است چون ارتباط با کودک، کار راحتی نیست و لازم است تا هم‌ذات پنداری با کودک، صورت بگیرد تا بتوانیم مطالب را به راحتی القا کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، عباس جمشیدی فر  بازیگر تئاتر و تلویزیون در حاشیه بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیرامون بهترین نوع نمایش برای کودکان، اظهار کرد: اگر کودک بودم، حق انتخاب نداشتم. اگر من کودک داشتم بیشترین تلاشم این بود که بچه‌هایم بیشتر خیمه شب بازی ببینند چون هم با تئاتر عروسکی و هم با فرهنگ کم رنگ شده‌ی کشور آشنا می‌شوند. نوع نگاه این نمایش به شدت رویکرد کمدی و انتقادی دارد و موسیقی درونش جاری است بنابراین بچه‌ی من از کودکی یاد می‌گیرد که نگاهش به موسیقی، نمایش و کمدی چگونه باشد، چگونه راحت حرف بزند و بتواند نمایش آیینی ببیند.

جمشیدی‌ تصریح کرد: کار کردن برای کودکان به شدت سخت است چون ارتباط با کودک، کار راحتی نیست و لازم است تا هم‌ذات پنداری با کودک، صورت بگیرد تا بتوانیم مطالب را به راحتی القا کنیم و رابطه‌ای که می‌خواهیم، صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: نمایش کودک مستلزم این نیست که صرفاً کودک بود و با لحن و لهجه کودکانه کار کرد بلکه در ابتدا باید کودک، من را به عنوان آدم بزرگ با تفکر کودکانه قبول کند تا اگر پیامی در نمایش است به کودک منتقل شود.

این بازیگر تئاتر با اشاره به اهمیت عنصر خیال در کارهای کودک، مطرح کرد: کودکان به دنبال یک خیال پردازی هستند و تخیل از کودکی برای انسان شکل می‌گیرد. اگر این خیال پردازی را نداشته باشند در بزرگسالی به مشکل خواهیم خورد. وقتی کودکان با خیال ذهنی بازی می‌کنند یک سری تصاویر را خلق می‌کنند اما باید کنترل شده باشد و کسی که می‌تواند این عنصر را ایجاد کند، به راحتی می‌تواند با کودکان ارتباط بگیرد.

جمشیدی با بیان اینکه فضای مجازی هیچ ضربه‌ای به کار کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان نخواهد زد، توضیح داد: فضای مجازی در جهان همه‌گیر است و نمی‌توانیم جلوی آن‌ را بگیریم چون دنیا، دنیای ارتباطات مجازی است. ما باید کارهایی تولید کنیم که با کیفیت باشد. متأسفانه همه‌ی کارهای حال حاضر به ویژه کارهای کودک و نوجوان، از نظر کیفی نسبت به سال‌های پیش، افت داشتند. قبلاً کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، فعالیت‌های جذابی داشت اما الان در مقایسه با دهه گذشته، نمایش کودک به شدت تغییر کرده و از نظر کیفی به سطح پایینی آمده به نحوی که در تهران، به اندازه انگشتان یک دست، نمایش کودک خوب داشتیم که این مسئله فقر فرهنگی است و باید فکر اساسی برای آن شود.

وی در رابطه با غیررقابتی شدن جشنواره‌ها توضیح داد: در رابطه با این مسائل، خیلی صحبت شده اما باید رویکرد فستیوال‌ها را درست کنیم و بعد ببینیم می‌توانیم فستیوال را غیررقابتی کنیم یا نه. جشنواره بین‌المللی کودک آنقدر باید سطح کیفی رو به رشدی داشته باشد تا من به عنوان کارگردان و بازیگر، حضور در جشنواره جزئی از افتخاراتم باشد. جشنواره تئاتر کودک برای جامعه مهم است اما اگر سطح آن پایین باشد غیررقابتی بودن معنایی ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=93647
  • 35 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.