تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

2

سرگردانی گفتمان اصلاحات

  • کد خبر : 90818
  • 05 خرداد 1401 - 10:10
سرگردانی گفتمان اصلاحات
پژوهشگر حوزه سیاست بیان کرد:‌ اصلاح‌طلبان تا یک مقطعی از گفتمان برخوردار بودند و در تلاش بودند تا راه را برای حضور سیدمحمد خاتمی آماده کنند، اما پس از دوم خرداد، آن‌ها دچار نوعی سرگردانی شدند که نتوانستند گفتمان مشخصی را داشته باشند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، هیل احمدی، پژوهشگر حوزه سیاست در باب زوال گفتمانی اصلاح‌طلبان گفت: تحلیل اصلاحات از پیچیدگی‌های گذشته درآمده و تبدیل به یک امر بسیط شده است. یعنی نسبت به گذشته به دلیل تحولاتی که به مرور زمان رخ داده است، شناخت جریان‌شناسی اصلاحات ساده‌تر و راحت‌تر شده.

وی افزود: من همواره به کسانی که قصد شناخت این طیف را دارند، توصیه می‌کنم چندان خود را در قید و بند کتب قرار ندهند و ذهن خود را با خواندن کتاب‌های متعدد مشوش نسازند. به عقیده من اصلاحات دارای تئوریسین‌ها و نظریه‌پردازانی است که از قضا خیلی از آن‌ها تا پیش از انقلاب در خارج از کشور مثل آمریکا، انگلیس و آلمان و… مشغول تحصیل بودند. اگر روی این اشخاص و نوع جاگیری آن‌ها در بدنه نظام شناخت دقیق داشته باشیم، طیف اصلاحات را به خوبی شناخته‌ایم.

احمدی ادامه داد: بنده دو منبع را معرفی می‌کنم تا مخاطبین با استفاده از آن‌ها بتوانند به کُنه و حقیقت طیف اصلاحات پی ببرند. اول، مقاله‌ای است با عنوان «آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی و تئوری ترمیدوری برینتونی» نوشته مرتضی شیرودی و دومین منبع، سخنرانی حضرت آقا در مردادماه سال ۷۹ در دیدار کارگزاران نظام که آن زمان اصلاح‌طلبان هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نظریه برینتون که اصلاح‌طلبان به شدت با آن مأنوس هستند، برای انقلاب‌ها سه مرحله را در نظر گرفته است. اول، ما شاهد حضور میانه‌روها و مشاهیر در صحنه سیاست هستیم. وقتی این طیف نتوانست که در سیاست توفیقی کسب کند، نوبت به رادیکال‌ها یا به اصطلاح انقلابی‌ها می‌رسد، اما آن‌ها نیز ناکام می‌مانند و مردم طردشان می‌کنند. در مرحله آخر، از دل گروه اول و گروه دوم طیفی سر در می‌آورد موسوم به اصلاحات که یا جریان انقلاب را به اصل اولیه خویش باز می‌گرداند یا این انقلاب دچار فروپاشی می‌شود.

احمدی گفت: جالب است که شبیه به این نظریه در تاریخ انقلاب اسلامی هم تا حدودی عملی شده است. ما در ابتدا شاهد حضور شخصیت‌های شناخته شده‌ای مثل مهندس بازرگان در سطح قدرت‌گیری سیاسی هستیم؛ افراد تحصیلکرده‌، دارای تجربه و به شدت میانه‌رو. از آن پس به تعبیر برینتون «رادیکال‌های انقلابی» پا به عرصه قدرت می‌گذارند. پس از نهضت آزادی، روحانیت است که منابع قدرت را در ایران دراختیار می‌گیرد که این روند تا دوران مرحوم هاشمی ادامه دارد. از دوره هاشمی به بعد مردم از آن شور انقلابی و تفکرات ایدئولوژیک اول انقلاب فاصله گرفتند و عبور کردند تا اینکه به دوم خرداد و اصلاحات رسیدند.

وی افزود: اما برای انطباق کامل نظریه برینتون با تاریخ انقلاب نیاز بود که پس از ورود اصلاحات، انقلاب به سمتی برود که یا به فروپاشی برسد یا به جایی که عملا اسمش را نشود انقلاب اسلامی گذاشت. در همان دوران و در سال ۷۹ بود که حضرت آقا طی یک سخنرانی این مسیر و تحول مذکور را تحلیل کردند و با صراحت گفتند که اصلاحات باید گفتمان خود را مشخص کند؛ چرا که این مسیرِ درپیش گرفته شده «بی‌گفتمانی است».

احمدی گفت: در اینجا لازم است نکته‌ای را بیان کنم؛ عده‌ای از حلقه کیان و نظریه‌پردازان اصلاحات ضمن اینکه در ابتدای انقلاب حاضرین عرصه‌های امنیتی کشور بودند و از تفکر و گفتمان اقتصادی بهره‌ می‌بردند، پس از حضور در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری و موضوع فروپاشی شوروی دست به تغییر نظر زدند و به سمت توسعه سیاسی رفتند. این طیف تا این جای کار از گفتمان برخوردارند و راه را برای حضور سیدمحمد خاتمی آماده کردند، اما پس از دوم خرداد، آن‌ها دچار نوعی سرگردانی شدند که نتوانستند از آن، گفتمان مشخصی را اخذ کنند و نتیجتاً در راهنمایی مردم به بن‌بست رسیدند.

او بیان داشت: در چنین زمانه‌ای حضرت آقا در سخنرانی معروف سال ۷۹ به شکل ضمنی از اصلاحات می‌خواهد تا موضع خود را به طور شفاف مشخص کند. ایشان تلویحاً بیان کردند آنچه که از اصلاحات به نظر می‌آید، نظریه‌ای است شبیه به چیزی که درباره شوروی اتفاق افتاده است. یعنی حضور یلتسین و گورباچف و پس از آن شعارزدگی بیش از حد و حرکت به سمت مدرنیته؛ تا اینکه ما شاهد فروپاشی شوروی باشیم. حضرت آقا به صراحت بیان کردند که فضای رسانه‌ای به سمتی می‌رود تا حقیقت اجتماعی را به شکل دیگری جلوه دهد. واقعیت رغبت و تمایل مردم به انقلاب است، اما دست مطبوعات به سمتی است که این حقیقت را وارونه به نمایش بگذارد. نکته بعدی که حضرت آقا به آن اشاره دارند، این است که معنا و مقصود از اصلاحات مشخص شود تا ابهامی در باب آن به وجود نیاید. رهبری تأکید دارند که هدف از اصلاح و اصلاح‌طلبی چیست.

پژوهشگر مطالعات سیاسی ادامه داد: ایشان به صراحت اخطار می‌دهند که نسبت به این موضوع اصلاحات دقت نظر وجود داشته باشد تا یک وقت این مفهوم مساوی با بازگشت به رژیم قبلی و سیاست غیر از انقلاب اسلامی تلقی نشود. به نوعی باید گفت این هشدارهای حضرت آقا حکایت از آن دارد که ایشان از سال ۷۹ پی بردند که اصلاحات دیگر کم آورده است. نظریه پردازان اصلاحات از دوره ۴ ساله اول خاتمی ناامید شدند. این امر موجب شد از دل خود اصلاحات دو بخش مشتق شود که یکی به سمت توسعه سیاسی رفته و دیگری، پافشاری به براندازی نرم و طرح برینتونی داشته باشد که البته در این‌باره هم حضرت آقا اشاراتی داشتند و گفتند که این طرح آمریکایی به خطا رفته، اول این که خاتمی گورباچف نیست و اسلام هم کمونیست نیست. حرف اخیر آقا اگرچه اشاره ظاهری‌اش به دین است، اما مقصود اصلی مردم‌اند، یعنی مردم ما مسلمان هستند و پای عقاید خود می‌ایستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90818
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.