تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی فشارخون بالا قاتل خاموش واکنش باشگاه استقلال به برکناری خطیر ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما

2

نمایش مبارزه علیه سیستم سرمایه‌داری در تئاترشهر

  • کد خبر : 90189
  • 30 اردیبهشت 1401 - 12:59
نمایش مبارزه علیه سیستم سرمایه‌داری در تئاترشهر
کارگردان تئاتر بیان کرد:‌ در نمایش «اسب‌های انباری» مناسبات موجود در نظام سرمایه در قالب زندگی یک خانواده مطرح و نقد می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران،‌ رضا کرمی زاده کارگردان نمایش «اسب‌های انباری» درباره اجرای این اثر نمایشی در مجموعه تئاترشهر گفت: «اسب‌های انباری» نوشته رضا گشتاسب است که از اول خرداد ماه اجرای عمومی خود را در تالار چهارسو آغاز می‌کند. این اثر نمایشی در کلیت مبارزه علیه سیستم سرمایه داری را مطرح می‌کند و شاهد هستیم افرادی که با استفاده از رانت و مناسباتی که در اختیار دارند به منابع سرمایه یک مملکت دسترسی پیدا کرده و این منابع را به هدر می‌دهند.

وی افزود: در این نمایش مناسبات موجود در نظام سرمایه در قالب زندگی یک خانواده مطرح و نقد می‌شود. و از طرف دیگر توده مردم را داریم که علیه این نظام طغیان می‌کنند. البته نمایش جغرافیایی مشخصی ندارد و شاهد هستیم که توده مردم به شکلی وارد این خانواده سرمایه دار می‌شوند و کم کم این خانه را ویران می‌کنند.

کرمی زاده با اشاره به استعاری بودن داستان و مفاهیم مطرح شده در نمایش، عنوان کرد: «اسب های انباری» به شیوه رئالیسم جادویی که نیم نگاهی هم به فضای سوررئالیستی دارد، مفاهیم مد نظرش را به تصویر می‌کشد. متن نیز مانند دیگر نمایشنامه‌های رضا گشتاسب به شیوه شاعرانه‌ای به نگارش درآمده است.

کارگردان نمایش «دست‌هایم کو محسن» در پایان با اشاره به اینکه گروه تئاتر «شادن» با نمایش‌های پیشین خود اجراهایی در آلمان، چین، روسیه و … داشته است درباره قرابت مضمون اثر با جامعه امروز گفت: تئاتر ما زبان امروز جامعه است. در واقع ذات هنر همین است و هر آن چیزی را که یک آرتیست احساس می‌کند جامعه اش با آن درگیر است با زبان هنر بیان می‌کند و در ادامه در پی حل آن معضل برمی آید.

نمایش «اسب‌های انباری» به نویسندگی رضا گشتاسب، کارگردانی رضا کرمی زاده و بازی نازنین نادرپور، سید محمد سعیدی، سجیه آشوری، صدف نظری، بهنام مهدی پور، پوریا ریحانی، سپاس رضایی، کمند شمس از روز یکشنبه اول خرداد ساعت ۱۹:۴۵ با مدت زمان ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «دختر به فرشته گفت ولی من تا به حال هیچ وقت یه اسب رو از نزدیک ندیدم. چه طور می تونم بهش کمک کنم وقتی نشناسمش؟ فرشته دست دختر رو گرفت و برد تا نزدیکی‌های چشمه. صدای قورباغه‌ها بود و صدای پای شکستن ترکه های کوچک چوب زیر پای دختر. دختر تا به حال چشمه‌ای به این زیبایی ندیده بود … فرشته گفت چشمه رو می‌بینی؟ بعد هیچ صدایی نبود… دختر هر چه گشت فرشته را ندید. و هر چه رفت به هیچ جا نرسید. باد می‌وزید. اسب گم شده بود. صدای جیرجیرک‌ها گم شده بود. چشمه گم شده بود.»

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90189
  • 32 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.