تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار افزایش پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت فرزندان مادران استرسی چهار برابر بیشتر در معرض چاقی تکمیل زنجیره ارزش مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اجرای مجدد دوچرخه‌سواری در سه‌شنبه‌ها برگزاری رویداد بزرگ دشت غذا در تهران افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ماه کاهش دما شدید هوای تهران در روز پنجشنبه کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت محصولات فولادی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران رکود صنعت فولاد با قیمت‌های دستوری اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ در مجلس هزاران میلیارد تومان از اموال تهران درحال از بین رفتن

3

مستند «خانه در خیابان» بررسی آسیب‌های اجتماعی

  • کد خبر : 75484
  • 16 آذر 1400 - 14:17
مستند «خانه در خیابان» بررسی آسیب‌های اجتماعی
مجموعه مستند «خانه در خیابان» به کارگردانی اسماعیل حاجی‌حیدری در ۱۳ قسمت ۴۵‌دقیقه‌ای به بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی می‌پردازد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، مجموعه مستند «خانه در خیابان» تولید جدید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است که بنا دارد در ۱۳ قسمت ۴۵‌دقیقه‌ای طی بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی، به دنبال راهکاری قابل تامل برای خروجی نگاه مخاطب باشد.

در این مجموعه مستند به مباحثی هم‌چون لاغری و تناسب‌اندام، شرط‌بندی و قمار، تبلیغات در فضای مجازی، زندگی لاکچری، پیج‌های روزمرگی و سبک زندگی، حیوانات خانگی، سوء‌استفاده از کودکان، فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، کلاهبرداری و انواع تخلفات مالی، طلسم و جادو، فعالیت‌های خیریه‌ای و فعالیت‌های جهادی، فعالیت‌های اقتصادی و فروشگاهی و مشاغل خانگی و فضای مجازی، تغییر هویت مذهبی، همسریابی و پیج‌های لمپنی پرداخته می‌شود و اولین قسمت این مجموعه با رویکرد بررسی تاثیر اینفلوئنسر‌های غذا در اینستاگرام نسبت به کیفیت تغذیه افراد در حال ساخت است.

اسماعیل حاجی‌حیدری، کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «خانه در خیابان» درباره مباحث مطرح شده در قسمت اول این مجموعه، گفت: ما در قسمت اول، درباره موضوع زیبایی و موردی مثل چاقی کار می‌کنیم. جریانی که بیشتر در فضای اینستاگرام ظهور پیدا کرده است و درصدد می‌باشد تا به وسیله انواع تبلیغات، به القای تفکری مبنی بر زیبا شدن بپردازد. در واقع موضوع پُرخوری و تبلیغاتی که توسط پیچ‌ها و تیستر‌های غذا در فضای اینستاگرام انجام می‌شود، موضوع اولین قسمت این مجموعه می‌باشد.

وی افزود: تیستر‌های غذا تلاش دارند تا با تاثیرگذاری روزانه بر سبک زندگی پیروان خود، آن‌ها را بیشتر از حالت معمول به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های غذایی هدایت کنند و مصرف غذا را تبدیل به تفریحی جذاب و به‌صرفه کنند. چرا که در زندگی مدرن امروزی، خوردن شاید در دسترس‌ترین و به صرفه‌ترین تفریح اکثریت جامعه باشد.

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «خانه در خیابان» ادامه داد: در هر قسمت این مجموعه از طریق یک راوی، به دنبال تشریح موقعیت حاکم بر فضای مجازی و بروز ناهنجاری‌ها در میان انواع تبلیغات هستیم. این مستند خیلی مستقیم وارد همان فضایی می‌شود که قصد بررسی، تحلیل و نقد آن را دارد و سعی کردیم بی‌واسطه و از طریق یکی از افراد درگیر با ماجرا به توصیف احوالات و شرایط موجود در این فضا بپردازیم.

وی ادامه داد: موضوع اولین قسمت این مجموعه، در مورد مقابله و تعارض دو رویکرد در فضای مجازی است؛ در یک خط روایی، سکانس‌های مرتبط با پیج‌های تبلیغات در خصوص خوردن و تبلیغ فست‌فود‌ها و غذا‌های رستورانی وجود دارد و در خط روایی دیگر، پیج‌های مرتبط با تبلیغات لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام و … مطرح می‌شود که این دو رویه در تضاد با هم به سر می‌برند.

اسماعیل حاجی‌حیدری افزود: قسمت اول این مجموعه در جهان‌بینی خود در تلاش است که انسان مدرن را در تنگنا و هیاهوی بین دو قطب مثبت و منفی به تصویر درآورد. از یک طرف تبلیغات پیج‌های مختلف رستوران‌ها و تیستر‌های غذا آدمی را در حسرت لذت و وسوسه خوردن تحریک به خرید می‌کند و از طرف دیگر با تشویق به خرید محصولات و خدمات درمانی مربوط به لاغری و زیبایی و تناسب اندام، او را مجبور به هزینه می‌کند.

وی افزود: مصرف غذا به عنوان یک کالا با سود بالا، تاثیر بسزایی بر سلامتی جامعه دارد که متاسفانه رستوران‌ها و مراکز فروش غذا برای بالا بردن تقاضا بیشترین تلاش خود را به جای دغدغه‌های مرتبط با سلامتی، معطوف به خوشمزگی غذا کرده‌اند. در چنین شرایطی طبق آمار‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران بعد از تصادفات به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان شناخته شده و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند. با این توضیحات، ایده شکل‌گیری این مجموعه مستند قابل توجه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=75484
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.