تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

الزام فولادسازان به اختصاص ۵ درصدی تولید به احداث نیروگاه خورشیدی مجلس دوازدهم بنیانگذار مجلس نوین در ایران صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در ابتدای ۲۰۲۴ ضرورت جرکت به سوی توسعه انرژی پاک هیدروژن ضرورت اتصال دوربین‌های ادارات در لایحه حجاب و عفاف به فراجا تعیین تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان درخواست شهرداری تهران از دولت برای افزایش نرخ معاینه فنی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آینده تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به‌ نفس واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران برنامه شهرداری تهران برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح پارک لاله در زمین‌های اطراف تهران اعلام زمان تمدید قرارداد بازیکنان استقلال رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات در شورای شهر اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی تمدید فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تا سه‌شنبه افزایش ابتلا به آسم در ایرانی‌ها جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ممنوعیت حضور بانوان در دیدار پرسپولیس رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت

7

عوارض چاقی بر کاهش میزان ماده خاکستری مغز

  • کد خبر : 64459
  • 20 مرداد 1400 - 16:19
عوارض چاقی بر کاهش میزان ماده خاکستری مغز
محققان به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط​​، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، محققان بیش از ۳۳۶ هزار پرونده پزشکی در Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط​​، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گفته محققان، افراد چاق، به‌ویژه افرادی که دارای حجم بسیار زیادی از چربی احشایی در بدن هستند، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز را دارند. این مطالعه در مجله Neurobiology of Aging منتشر شده است.

ماده خاکستری یکی از اجزای ضروری مغز و غنی از سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال و مویرگ‌ها است. ماده خاکستری نقش‌های متعددی در یادگیری، تقویت حافظه، عملکرد شناختی و کنترل ماهیچه‌ها دارد. به‌گفته محققان، افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی همراه با تجمع چربی در اطراف شکم و اندام‌های داخلی هستند، بیشتر در معرض آتروفی هیپوکامپ یا کاهش ماده خاکستری در هیپوکامپ قرار دارند. در این افراد عملکرد مغز ممکن است مختل شود. به گفته محققان، حتی در افراد با وزن نسبتاً طبیعی، وزن اضافی در ناحیه شکم می‌‌تواند باعث نگرانی شود.

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد نفر از افراد دارای اضافه‌وزن و ۶۵۰ میلیون نفر از آنها دچار چاقی هستند.

نزدیک به ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال و بیش از ۳۴۰ میلیون جوان ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند. این سازمان گزارش می‌دهد که بین اضافه‌وزن یا چاقی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد. این مشکلات شامل بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، دیابت، اختلالات اسکلتی عضلانی، مانند آرتروز و برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ است.

انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=64459
  • 30 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.