تاریخ : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی فولادی‌ها در معرض ورشکستگی فشارخون بالا قاتل خاموش ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران ضرورت توجه به سلامت کبد با بالا رفتن سن رگبار و رعد و برق از امروز در تهران سرقت خودرو با قیچی آرایشی زنانه زیر ۱۰ ثانیه راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴ نگرانی خانواده‌ها از وضعیت بهداشتی عمومی شهر گام مهم دولت در استفاده از ظرفیت‌های آفریقا ثبت جهانی کاشی هفت رنگ اصفهان کاهش شدید تمایل خرید محصولات فولادی ایران ضرر ۳ میلیارد دلاری صادرات فولاد با وضعیت ارز موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان آسیب ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن ضرورت تبدیل متانول به بنزین در کشور مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه ارائه خدمات مشاوره رایگان به رانندگان تاکسی ممنوعیت افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی زمان درست مصرف ماست در کودکان آخرین وضعیت قرارداد با چین برای توسعه حمل و نقل عمومی ضرورت آغاز مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور» جزئیات زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو اعلام فروش سهام رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ضرورت حمایت گسترده از صنایع‌دستی برای تحقق شعار سال

8

عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک در اولویت نیست

  • کد خبر : 48686
  • 02 بهمن 1399 - 14:09
عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک در اولویت نیست
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: بخشی از مسائل محیط‌زیستی سخت‌افزاری و برخی نرم‌افزاری است که ما در هر دو مورد درست عمل نکردیم، شاید چون هوای پاک زیاد در اولویت نیست.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست در راستای وظیفه ذاتی خود عملکرد دستگاه ها را در زمینه اجرای قانون هوای پاک بررسی کرد اما نتایج چندان رضایت بخش نبود چون به رغم داشتن چنین قانونی مترقی نباید همچنان هوای آلوده شرایط غالب کلانشهرها به ویژه تهران باشد.

وی افزود: از میان دستگاه‌های متولی عملکرد وزارت نفت خوب بود و از نتایج آن راضی هستم چون تا حد زیادی سوخت‌های استاندارد تولید می‌کند چون اگر وضعیت سوخت مانند ۵ تا ۶ سال گذشته بود دیگر شهری مانند تهران جای زندگی نبود.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: عملکرد وزات نیرو نیز قابل قبول است البته این وزارتخانه نقش چندانی در هوای پاک ندارد و بستگی به سوختی دارد که مصرف می‌کند. خوشبختانه بنزین و گازوییل ما برای مصرف شهری مناسب است.

وی ادامه داد: اما در این میان شهرداری‌ها به وظایف خود خوب عمل نکردند چون توانش را ندارند، مشکل مالی دارند، بر اساس قانون هوای پاک باید ناوگان حمل و نقل نوسازی می‌شد که نشد همچنین خودروسازان به تعهداتشان خیلی عمل نمی‌کنند، پلیس راهور هم آنطور که باید در انجام  وظایف خود موفق نبوده، شاید اجرای برخی اقدامات به پول نیاز داشته باشد اما پلیس راهور می‌تواند بدون پول هم کار کند مثلا می‌تواند با جدیت تمام خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و دودزا را متوقف و از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری کنند.

کلانتری خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هوای پاک باید خودروهای دیزلی مانند کامیون‌ها، اتوبوس و مینی‌بوس نوسازی شوند اما این کار انجام نشد البته مشکل خودروهای دیزلی سوخت نیست بلکه مستهلک بودن آنها است که سهم زیادی از آلودگی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تاکید کرد: خودروسازان هم به وظایف خود خوب عمل نکردند،  ۵۵ سال است در کشور صنعت خودرو داریم اما در این مدت هیچ پیشرفتی نداشتیم، کره صنعت خودروسازی خود را ۱۰ سال بعد از ایران آغاز کرد اما امروز روی دست ژاپنی‌ها و آلمانی‌ها بلند شده‌است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: همچنین موتورسیکلت‌ها آلاینده‎اند حدود ۹۰ درصد آنها کاربراتوری است که از این میزان بیش از ۹۵ درصد مستهلک هستند در حالی که یک موتورسیکلت به اندازه ۵ تا ۶ خودرو آلایندگی دارد، در واقع فناوری‌های صنعتی ما عقب مانده و به روز نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تحریم مقصر این عقب ماندگی است اذعان کرد: ۴ سال پیش در زمینه تحریم مشکل چندانی نداشتیم و قرار بود سالانه ۷۰ هزار کامیون نوسازی شود اما نشد، این نشان می‌دهد که بخش‌هایی از محیط‌زیست برای مسوولان اولویت نیست و برخی هم نمی‌تواند باشد، مثلا شهرداری‌ها می‌توانند روی اتوبوس‌ها فیلتر دوده نصب کنند اما این کار را نمی‌کنند بخشی از این اقدامات به نداشتن پول بر نمی‌گردد به اهمیت دادن به آن مساله مربوط می‌شود، بخشی از مسائل محیط‌زیستی سخت‌افزاری است که پول می‌خواهد اما برخی مسائل نرم‌افزاری است که پول نیازی ندارد که ما در هر دو مورد درست عمل نکرده‌ایم، شاید چون هوای پاک زیاد در اولویت نیست.

کلانتری گفت: برخی صنایع ذاتا آلاینده‌اند مثلا در اروپا وسط شهر کارخانه سیمان فعالیت می‌کند اما هیچ آلاینده‌ای ندارد اما در کشور ما کارخانه‌ای که در ۲۰ کیلومتری شهر وجود دارد هوای شهر مجاور خود را آلوده می‌کند چون فناوری‌ها قدیمی است، مثلا از فیلتر استفاده نمی‌کنند یا ممکن است سوخت مازوت یا گازوییل آنها با سولفور بالا باشد.

وی در پایان درباره برخورد این سازمان با صنایع آلاینده و متخلفان تصریح کرد: سازمان محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی عملکردها را بررسی و پایش می‌کند و گزارش‌های تخلفات را تهیه و به رییس‌جمهوری و بازرسی کل کشور اعلام می‌کند، یعنی کار ما در همین حد است.

۲۹ دی ماه روز هوای پاک نامگذاری شده‌است که با توجه به اهمیت موضوع سازمان حفاظت محیط‌زیست یک‌هفته (۲۶ دی تا دوم بهمن ماه) را هفته هوای پاک نامگذاری کرده و برای هر روز یک شعار انتخاب کرده‌است که بر این اساس جمعه ۲۶ دی ماه روز ” آموزش و هوای پاک”،  شنبه ۲۷ دی ماه ” صنعت و هوای پاک”،  یکشنبه ۲۸ دی ماه ” طبیعت و هوای پاک”،  دوشنبه ۲۹ دی ماه ” قانون و هوای پاک”،  سه شنبه ۳۰ دی ماه ” مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک “،  چهارشنبه یکم بهمن ماه ” مشارکت مردمی و هوای پاک ” و پنج شنبه دوم بهمن ماه ” تعهد مسوولان و هوای پاک ” تعیین شده‌است. شعار روز هوای پاک امسال نیز “هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم” تعیین شده بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=48686
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.