به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، محمود فرشیدی، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره دلایل اجرا نشدن سند تحول بنیادین اظهار کرد: آنطور که باید و شاید اهمیت سند تحول درک نشده است؛ آنچه در عمل مسئولان اجرایی است با منویات سند تحول، نگاه بلند امام راحل و فرمایشات رهبری، فاصله زیادی دارد.
وی تصریحکرد: معتقدم آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست و دستگاه تولید انسان است که در وهله اول مسئله همه دولتمردان و مسئولان است و سپس وزیر آموزش و پرورش؛ سیاستهای سند تحول نیز از سوی رهبری به سران سه قوه ابلاغ شده و نه وزیر آموزش و پرورش.
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش پنج محور ریشهای را پیرامون عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین مطرح و یادآوریکرد: ناآگاهی و ناباوری برخی مدیران و کارشناسان محور اول است؛ مدیریت تحولخواه ضرورت تحول است؛ محور دوم فقر گفتمان و عدم فرهنگسازی است.
به گفته فرشیدی گویی سند تحول یک راز سربه مُهری است و در سخنرانیها و بخشنامهها واژههایی که در سند آمده است کمتر استفاده میشود؛ محور سوم خلاء آییننامهها و دستورالعملهاست. محور چهارم آیین نامهها و دستورالعملهای انحرافی است که با سند تحول تقابل دارد و محور پنجم جایگاه حاشیهای سند از نظر اجرا است؛ سند تحول در متن نیست.
وی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ از نهاد بالاتر از وزارت آموزش و از سوی دولت و معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و ظرف ۶ ماه عملیاتی شد، افزود: این در حالی است که سند تحول ۹ سال است مسکوت مانده، کسانی که نسبت به سندتحول آگاهی ندارند یا باور ندارند و یا به چیز بدتری باور دارند دست به دست میدهند که سندتحول یا تعطیل و یا تحریف شود.
وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش به برخی مصادیق فقر گفتمانی سندتحول اشاره کرد و افزود: در بخشنامهها و سخنرانیها مفاهیمی چون حقوق شهروندی، برابری جنسیتی ، برابری دختران و پسران و … که همین موارد ۲۰۳۰ هم است مطرح میشود اما کلید واژههای حیات طیبه، عدالت آموزشی، فطرت و ساحتهای تربیتی به نحوی که گفتمان سازی آنها در نهایت به مطالبه مردم تبدیل شود کاربرد ندارد.
فرشیدی در ادامه توضیحداد: رهبری هم تاکید فرمودند رسانه ملی وظیفه دارد سند تحول را برای جامعه تبیین کند؛ در نظام ما مشکل پیچیدهای به وجود بیاید خود بدنه حلش میکند، نمونهاش را دیدیم که دستورالعمل بازگشایی حضوری ابلاغ شد اما مردم خودشان انتخاب معقول کردند و فرزندشان را به مدرسه نفرستادند؛ به موازاتی که منتظر اقدام از بالا هستیم باید از بدنه جامعه توسط همکاران خوب ما، اولیا و مانند آن نیز حرکتی انجام شود و رسانه ملی هم ورود و سند تحول را تبیین کند.
فرشیدی به دستورالعملهای انحرافی اشاره و خاطرنشانکرد: اهداف دورههای تحصیلی در سال ۷۹ نوشته شده است. این اهداف با نگاه تحولی در سال ۹۷ بازنگری شده است. این کارها به کسانی سپرده شده که از آگاهی لازم برخوردار نیستند و نه تنها باور به سند ندارند بلکه باور به ۲۰۳۰ دارند. نتیجه این شده است که در اهداف بازنگری شده دورههای تحصیلی واژه ولایت فقیه حذف شده یا پیشوایان دینی به جای امامان آمده است و به جای اسلام واژه دین آمده است. در فرهنگ غربی بهائیت هم دین است.
انتهای پیام/