تاریخ : شنبه, ۲ تیر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اهدای یک رام تراموا به شهرداری تهران هشدار طوفان و بارندگی شدید در تهران حومه پایتخت مقصد جدید مستاجران تاثیر منفی کاهش تولید صنایع فولاد در تولید ناخالص ملی نبود صادرات و کمبود برق بزرگ‌ترین مشکل صنعت فولاد پایداری اشتغال وابسته به پایداری تولید موافقت مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ساخت ۴ خط جدید متروی تهران حل آلودگی هوا و ترافیک دو خواسته پایتخت نشینان افزایش شدید دمای تهران از فردا طرح دوفوریتی مجلس برای تغییر کف و سقف تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی کاهش تقاضای سرمایه ای برای محصولات فولادی پیشرفت ۷۶ درصدی احکام برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران تصویب ۱۱ درخواست دستگاه‌های اجرایی در جلسه شورای اقتصاد مصرف انرژی در ایران ۲ برابر میزان جهانی بیش از ۸۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام و میعانات گازی شناور روی آب در دولت دوازدهم توقف صادرات عامل رشد خام فروشی جزئیات افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان تاثیر پیاده‌روی در کاهش وزن پیش‌بینی قیمت مسکن بعد از انتخابات اعلام زمان واریز سهمیه جدید بنزین تغییر ساعات بازدید از موزه خودروهای تاریخی تهران نمایش چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی روی برج آزادی چهارمین جشنواره ایران آینده با شعار همه با هم برای ایران آینده در فرهنگسرای خاوران میزبان شهروندان تهرانی است راه‌اندازی فاز نخست پایانه جدید شرق تهران تاکید نمایندگان بر مدیریت ناترازی بنزین و بهینه‌سازی مصرف انرژی هشدار بارش رگبار شدید و تگرگ در استان تهران رشد ۴.۵ درصدی اقتصادی در سال ۱۴۰۲ ارتباط میان بیماری‌های چشمی و دیابت ممنوعیت افزایش نرخ ۵۰ درصدی کرایه‌ تاکسی‌های برقی تصویب آیین‌نامه ایمن‌سازی و استحکام‌بخشی تأسیسات گردشگری واکنش عضو شورا به افزایش ۵۰ درصدی نرخ تاکسی‌های برقی قیمت میوه و تره بار ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ تصویب گزارش‌های حسابرسی شرکت‌های شهرداری پیش از تشکیل مجمع سالیانه پیش‌بینی انبوه‌سازان از قیمت مسکن تا پایان شهریور آهن اسفنجی راهی به فولاد سبز

8

شهرداری‌ها، پول تو جیبی استانداری‌ها /مجلس، چشم دیدن شوراها را ندارد

  • کد خبر : 40918
  • 03 شهریور 1399 - 11:56
شهرداری‌ها، پول تو جیبی استانداری‌ها /مجلس، چشم دیدن شوراها را ندارد
عضو ادوار شورای اسلامی شهر تهران بیان‌کرد: قوه مجریه، تصور می‌کنند شهرداری‌ها پول تو جیبی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هستند و باید زیر دست آنها باشند؛ مجلس، چشم دیدن شوراها را ندارد.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، احمد حکیمی‌پور، عضو سابق شورای اسلامی شهر، در خصوص اینکه طیفی از نمایندگان مجلس یازدهم درصددند با اصلاح قانون انتخابات و تشکیل کمیسیون ملی انتخابات، نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا را به شورای نگهبان واگذار کنند به ارائه نظرات خود پرداخت و اظهار‌کرد: این اقدام مجلس ضمن آنکه به نوعی کار شورای نگهبان را زیاد می‌کند، شوراها را هم تضعیف می‌کند چراکه ماهیت شوراها سیاسی نیستد و ماهیت اجتماعی-خدماتی دارند.

وی تصریح‌کرد: با توجه به اینکه بیش از صد هزار شورا در سراسر کشور داریم این اقدام باعث می‌شود که بار مالی انتخابات افزایش یابد. از طرف دیگر شورای نگهبان جهت رسیدگی به صلاحیت این تعداد از کاندیداها باید تشکیلات خود را عریض و طویل کند. در حقیقت شورا یعنی سپردن کار مردم به دست مردم، به عنوان مثال در شهری یک نفر با انگیزه حل مشکلات شهری‌اش می‌خواهد وارد عرضه انتخابات شود، در اینجا به شورای نگهبان چه می‌خواهد بگوید؟!

دبیرکل حزب اراده ملت دلیل واگذاری احراز صلاحیت انتخابات مجلس به شورای نگهبان را سیاسی بودن مجلس دانست و ادامه‌داد: پیش‌بینی کرده‌اند که شورای نگهبان نظارت داشته باشد البته نظارت استصوابی هم داستان مفصلی دارد چراکه از اساس درست نیست، همان نظارت هم به این صورت نیست که تا این اندازه دست شورای نگهبان باز باشد هر چند شورای نگهبان در واکنش به این انتقادات می‌گوید، مجلس این اختیار را به ما داده و می‌تواند این اختیار را بگیرد.

به گفته حکیمی پور در قانون اساسی مشروطه هم به انتخابات شوراها اشاره شده است، بعد از انقلاب هم که بنیانگذار انقلاب و افرادی مانند مرحوم بهشتی، طالقانی در مورد بحث شوراها و واگذاری امور مردم به شوراها، حساس بودند همچنان که امام (ره) چند ماه بعد از انقلاب، زمانی که قانون اساسی، مجلس و رئیس جمهور نداشتیم و تنها یک دولت موقت سرکار بود طی نامه‌ای دستور انتخابات شوراها را دادند، در واکنش به این اقدام امام (ره) بسیاری از دولتمردان مطرح کردند که اگر کار را به دست مردم دهید ما چیکارِ هستیم؟! که امام هم در پاسخ گفتند به خانه‌هایتان بروید، کار مردم باید توسط خود مردم انجام شود.

وی اقدام مجلس در راستای دخالت دادن شورای نگهبان در انتخابات را منجر به تضعیف شوراها دانست و اذعان‌کرد: در واقع این اقدام مجلس به نوعی شوراها را سیاسی می‌کند و باعث شکل‌گیری کشمکش‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی می‌شود؛ در انتخابات شوراها اصلا لیست سیاسی رای نمی‌آورد، در این انتخابات تعداد کاندیداها زیاد است و رای‌ها به هم نزدیک هستند، در این انتخابات مردم افراد را برای حل مشکلات شهری و محلی انتخاب می‌کنند که محیط زندگی‌شان را بهتر کنند، لذا این کار مجلس درست نیست و اشتباه بزرگی می‌کند همچنان که تجربه نشان داده هر وقت به قانون شوراها دست زدند، اختیارات شوراها کم شده است. انجمن شهر که قبل از انقلاب وجود داشت اختیاراتی به مراتب بسیار بالاتر از شورای شهر فعلی داشت اما متاسفانه بعد از انقلاب، آنقدر به قانون شوراها که همان قانون انجمن شهر قبل از انقلاب بود، تبصره خورد و اصلاح شد که هر دفعه اختیارات شورا محدوتر شد چراکه همیشه شیب در جهت کاهش اختیارات شوراها بوده است.

حکیمی‌پور در پایان خاطرنشان‌کرد: باید باور کنیم که مردم انقلاب کردند، صاحبان اصلی مملکت مردم هستند و امور خود را بهتر می‌توانند اداره کنند. چطور در همه مسائل مردم هستند اما برای شورای شهر و روستا نمی‌توانند افراد امین را تشخیص بدهند و ما باید بگوییم که به چه کسی رای بدهید! این قبیل اقدامات دوری از روح قانون اساسی و قانون انتخابات است، کار درستی نیست و امیدوارم مجلس دنبال این کار را نگیرد؛ امام (ره) هم تاکید داشتند که نحوه احراز صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها در دست مردم باشد؛ در واقع به دلیل اینکه شوراها حالت متولی ندارد همه خودشان را صاحب آن می‌دانند به نحوی که قوه مجریه شورا را مزاحم خود می‌بیند و فکر می‌کند، شوراها باید در قالب استانداری‌ها، وزارت کشور، فرمانداری‌ها، زیر نظر آنها باشد. تصور می‌کنند شهرداری‌ها پول تو جیبی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها هستند و باید زیر دست آنها باشند. از این طرف هم مجلس، اعضای شورای شهر را رقیب انتخاباتی خود می‌داند و چشم دیدن شوراها را ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=40918
  • 70 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.