تاریخ : یکشنبه, ۲۷ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

احتمال آبگرفتگی معابر در تهران بهره‌برداری از پایانه شرق در هفته دولت بهره‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم پایان وعده بومی سازی تولید کاتالیست‌ها کاهش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۳ درصد رشد ۱.۶ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه سال جاری ورود تراموای رایگان به پایتخت به زودی استرس و آسیب آن برای چهره اعلام قیمت میوه و تره بار ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ تعیین تکلیف ارتقاء ساختار اداره کل بانوان شهرداری تهران تا دو هفته آینده صادرات ورق راهکار ورود به بازارهای جهانی رشد ۵ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ حضور کم‌رنگ قهرمانان در سینمای ایران ایران سومین تولیدکننده اوپک بازگشایی کارخانه‌های داخلی تولید اتوبوس پس از ۱۰ سال تاثیر ورزش بر عملکرد مغز اعلام مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان جزئیاتی از نمایش ۲۸۰ اثر تاریخی ایران در شانگهای چین شرط استقلال برای تمدید قرارداد ستاره تیم نکونام جدایی قطعی دو بازیکن از استقلال ساماندهی تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد اولویت‌ کمیسیون شوراها تبعات منفی کاهش ۷۶ درصدی صادرات فولاد ایران ضرورت توجه به “سامانه‌های شارژ برقی” در پایتخت چراغ سبز شورای شهر تهران برای احداث “تراموا” در پایتخت فولاد سبز راه‌حل‌ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره‌برداری ۳.۵ میلیارد دلاری طرح‌های پتروشیمی در دولت سیزدهم نگرانی از محدودیت و قطعی برق صنایع فولادی جزئیات جدید از افزایش قیمت سوخت زمان‌بندی و جزییات جدید از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان معادن ایران سرمایه خفته ملی وزارت نفت موظف به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تاکسی‌‎های برقی ممنوعیت استفاده از جوش‌شیرین در نانوایی‌ها رونمایی از ۱۰۰ اتوبوس جدید در پایتخت ورود اتوبوس‌های برقی چینی به تهران تا پایان سال تکمیل پرونده خطوط ۶ و ۷ متروی تهران تا پایان سال جزئیات پرونده تخته فرش سرقت شده کاخ سعدآباد

2

شروع شفافیت نهادها از مجلس

  • کد خبر : 128182
  • 18 شهریور 1402 - 13:10
شروع شفافیت نهادها از مجلس
نماینده مجلس شورای اسلامی مجلس را به عنوان یک نهاد مردمی آغازگر شفافیت دانست.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران؛ احمد علیرضا بیگی درخصوص این‌که هیأت عالــی نظارت بر حســن اجرای سیاســت‌های کلی نظام ســه مصوبه مجلس درباره «شــفافیت قوای سه‌گانه، دســتگاه‌های اجرایی و ســایر نهادها» «ســاماندهی کارکنان دولــت» و «مصوبه قیر رایگان» را رد کرده است، اظهارداشت: در خصوص شفافیت قابل پیش‌بینی بود و لزوماً این کار باید از مجلس شروع شود و تعمیم و گسترش آن به بقیه ارکان نظام حتما می‌توانست پیامدها و موانعی را در پی داشته باشد که این اتفاق افتاد. یعنی مجلس به عنوان نهادی که تماماً متعلق مردم است، باید شفافیت را از خودش شروع می‌کرد و موکول کردن شفافیت در خودش به اینکه بقیه قوا هم باید شفاف باشند تا من هم شفاف باشم، امر خطایی بود.

وی یادآورشد: هنگامی که ۳ سال پیش این موضوع را مطرح کردند، پیش‌بینی کردم این موضوع به نتیجه نخواهد رسید ضمن این که مجمع تشخیص مصلحت دارد از کیان خودش دفاع می‌کند زیرا دارای قانون خاص برای خودش است، دارای اساس‌نامه و آئین نامه داخلی است که خودش اختیار تصویبش را برعهده دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لذا من فکر می‌کنم چه بسا دوستانی که چنین موضوعی را مطرح کردند، عواقب و تبعات این مصوبه را می‌دانستند و لاجرم باید بپذیرند در قانون شفافیت بخش‌هایی که مربوط به مابقی قوا وجود دارد، باید اصلاح شود تا این موضوع به سرانجام برسد. چراکه شفافیت از مطالبات مردم از ابتدای مجلس یازدهم بوده و مجلس هم همین قول را داده بود اما عملاً به ماه‌های پایانی کار مجلس یازدهم می‌رسیم بدون این‌که در این خصوص دستاوردی وجود داشته باشد

علیرضا بیگی ادامه داد: ساماندهی کارکنان دولت با هدف تعمیم عدالت مطرح شد که دولت هم نسبت به این موضوع مدعی است و وعده‌اش را آقای رئیس‌جمهور به مردم و کارکنان دستگاه‌ها داده است و همه این بیان ایشان را به خاطر داریم که فرمودند «چطور می‌شود در یک اتاق و مجموعه‌ای ۵ نفر یک نوع کار را انجام می‌دهند اما دریافتی و قراردادهای استخدامی متفاوت دارند و باید به این موضوع خاتمه داده شود» اما عملاً بیشترین سنگ‌اندازی را در این مسیر خود دولت انجام داده است و ما هم در جریان بودیم سازمان امور اداری استخدامی و همچنین سازمان برنامه و بودجه به واسطه تبعات مالی که اجرای این طرح می‌توانست به دنبال داشته باشد رضایت نمی‌دادند. ضمن اینکه دولت خودش هم لایحه‌ای نمی‌آورد، چراکه اگر لایحه‌ای بیاورد آن لایحه متضمن تامین منابع لازم برای اجرا است.

وی یادآور شد: در مورد رتبه‌بندی معلمان حتما به خاطر دارید، قانون و مصوبه رتبه‌بندی ابلاغ و تصویب شده بود اما اواخر سال گذشته دولت تازه آن را محاسبه کرد به نظر می‌آمد از عهده تامین منابعش برنخواهد آمد و بعد هم موضوعاتی به بار آمد که نتیجه‌اش استعفای وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در حال حاضر دولت با تنگناهای مالی قابل توجهی مواجه است و به نظر می‌آید مجمع تشخیص مصلحت هم ملاحظه فقدان منابع لازم برای اجرای این طرح را می‌کند و تا زمانی که دولت آن را تبدیل به لایحه نکند، بعید می‌دانم از گذر مجمع تشخیص مصلحت و یا هیات عالی نظارت بتوان عبور داد. مگر اینکه در برنامه توسعه هفتم پیش‌بینی لازم برای سال پیش‌رو صورت گیرد تا دولت هم بتواند پیش‌بینی لازم را برای منابعش انجام دهد و در مقابل کار انجام شده قرار گیرد.

علیرضا بیگی در مورد رد مصوبه «قیر رایگان»‌ بیان کرد: قیر رایگان محصول اقتصاد غیرآشکار ماست. اقتصاد ما غیرواقعی است. قیمت‌ها غیرواقعی است و در حال حاضر هم به سمت تغییر قیمت قابل توجه در فرآوردهای پتروشیمی و نفتی پیش می‌رویم طبیعتا موضوع قیر رایگان حتما مورد مخالفت دولت است به واسطه این موضوع هم ممکن است فساد مالی به وجود بیاید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: من جزء کسانی بودم که در مورد این موضوع حرف داشتم دوستان معتقد بودند اگر آبادانی قرار است صورت گیرد از رهگذر همین قیر رایگان است، اما این اقتصاد غیرواقعی حتما پیامدها و توالی فسادی را  در پی دارد. بنابراین باید بپذیریم مخالفت شورای نگهبان در این خصوص قابل پیش‌بینی بوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=128182
  • 100 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.