تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

معرفی برترین موزه‌ها در ۳۰ اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کاهش شدید دما در تهران رشد درآمد حوزه شهری نشان اعتماد مردم به دوره ششم مدیریت شهری ظهور رقیب جدید برای ایران در بازار میلگرد شوراها مددکار مدیران شهری مجلس یازدهم مؤسس مجلس نوین در کشور اشتغال مستقیم۱۴۳ هزار نفر در صنعت پتروشیمی اجرای مجدد طرح کالابرگ الکترونیکی در گروی تصمیم دولت افتتاح دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه‌ شهید چمران توصیه‌هایی برای پیشگیری از افزایش فشار خون چالش ورود ماشین آلات معدنی جدید به معادن مجوز مجلس به شناورسازی تقویم آموزشی مدارس و دانشگاه ها تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اخذ مجوز ۲ خط تراموا در تهران بخشنامه‌ای برای سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده تداوم رکود در سیاست‌های ارزی صادرات فولاد تعطیلی شنبه‌ها باعث افزایش مراودات اقتصادی با جهان راهکارهایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان وضعیت قرمز پرسپولیس در حساس‌ترین هفته‌های لیگ رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای در مورد استقلال و پرسپولیس انتشار کارت امتحانات نهایی از امشب حضور واگن‌های چینی از بهمن ماه در تهران جزئیات معاملات مسکن شهر تهران در سال جدید مکاتبه با موزه کویت برای استرداد تابلوی مظفرالدین شاه ساخت ۴۹ کیلومتر مترو در ۳۲ ماه اخیر افزایش صادرات صنایع معدنی به مرز ۱۳.۷ میلیارد دلار افزایش عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۵.۲ همت تاثیر مصرف کافئین قبل از خواب بر سلامتی اعلام قیمت تمام شده اتوبوس‌های چینی از سوی شهردار تهران اصلاح جداول بودجه ۱۴۰۳ ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱ تعطیلی شرکت‌های فولادی با تداوم روند فعلی فولاد ایران در بازارهای جهانی کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ درصد نفت باعث غفلت از معادن استان خوزستان موافقت مجلس با کاهش ساعت کاری کارمندان دولت

9

فرسودگی ۸۸ درصد اتوبوس های تهران

  • کد خبر : 123238
  • 25 تیر 1402 - 8:48
فرسودگی ۸۸ درصد اتوبوس های تهران
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو۵ و یورو۶ بوده زیرا در تهران ۲۰۰۰ اتوبوس فعال وجود دارند که ۸۸ درصد آن‌ها فرسوده هستند.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ داریوش گلعلی‌زاده ضمن اشاره به نوسازی حمل و نقل عمومی و تاکید بر حمل و نقل پاک به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: با توجه به ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک، وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌های کلانشهرها موظف به توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی هستند.

وی ادامه داد: ما نباید به سمت استفاده بیشتر از خوروهای دیزلی برویم. در کلانشهرها منابع انتشار آلودگی بسیار زیاد و بیش از ظرفیت تهویه هواست. اگر بخواهیم از شرایط انتشار آلاینده‌های گازی و ذرات نجات یابیم و آلودگی هوا کمتر و کیفیت هوا بهتر شود، باید از حمل و نقل عمومی پاک استفاده کنیم.در این راستا لازم است بیشتر مواقع با مترو تردد کنیم و خطوط مترو نیز توسعه یابند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره واردات خودروهای کارکرده و دست دوم تصریح کرد: بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای تولید داخل باید دارای استانداردهای یورو۵ و یورو۶ باشند. در تهران ۲۰۰۰ اتوبوس فعال وجود دارند که ۸۸ درصد آن‌ها سن بالایی دارند و فرسوده هستند.

وی تاکید کرد: اتوبوسی که فرسوده است، از استاندارد خارج و میزان انتشار آلاینده‌های آن نیز بیشتر می‌شود. در راستای حل این مشکل علاوه بر توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی آن‌ها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

گلعلی‌زاده ادامه داد: همراه با وارد کردن خودروهای کارکرده با عمر سه ساله که حداقل استاندارد یورو۵ را داشته باشد، خودروهای فرسوده نیز باید به مرور از مدار تردد خارج شوند تا میزان انتشار آلودگی کاهش یابد.

وی افزود: بر اساس بند «ص» تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ به وزارت صمت اجازه داده شده است که کِشنده (کامیون)، مینی بوس و ون تا پنج سال ساخت را وارد کشور کند. بر این اساس از طریق وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل برون شهری و از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای درون شهر ثبت سفارش و واردات انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یک دستورالعمل در آیین‌نامه کمیسیون‌های اصلی به تصویب رسیده است که به مجوز هیات وزیران نیاز دارد و مبنی بر این است که خودروهای وارداتی باید حداقل استانداردهای یورو ۵ را داشته باشند و سطح استانداردهای سازمان ملی استاندارد باید در این موضوع رعایت شود.

وی یاداور شد: از جمله مجوزهایی که شهرداری برای واردات اتوبوس دریافت کرده، واردات ۶۵۰ اتوبوس مطابق استاندارد یورو۵ است که از این مسئله استقبال نیز می‌کنیم اما این اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلترهای جاذب دودی به‌صورت کارخانه‌ای باشند که درصورت جداسازی آن‌ها موتور خودرو دچار اختلال شود و فعالیت نکند.

گلعلی‌زاده تاکید کرد: در صورت واردات خودروی یورو۴ و نصب فیلتر جاذب دودی، این فیلترها به‌راحتی جدا می‌شوند و خودرو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و این نکته نیز قابل چشم‌پوشی نیست که نصب فیلتر به‌صورت دستی کارایی لازم را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از سال ۸۴ خرید خودروهای دیزلی در کلانشهر تهران ممنوع بود، تصریح کرد: به جای خودروهای دیزلی، خودروها باید یا گازسوز و یا برقی تهیه می‌شدند. حمل و نقل عمومی طی سال‌های گذشته توسعه نداشت. بسیاری از خودروهای دیزلی زمین‌گیر شده‌اند و قطعات آن‌ها را بازسازی می‌کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومی توسعه یابد و از محل زندگی و یا کار آن‌ها حداکثر ۵۰۰ متر فاصله داشته باشد، هم استفاده از خودروهای شخصی و هم انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه در مکاتباتی که با شهرداری تهران، وزیر کشور و رئیس شورا داشتیم، تاکید کردیم که خودروها باید مطابق با استانداردها باشند. خودروهای وارداتی برندهای مطرح خارجی هستند اما به دلیل اینکه اتوبوس‌های حمل و نقل در دیگر کشورها نیز پیمایش زیادی دارد به‌طور طبیعی، عملکرد آن‌ها مطابق استاندارد نیست.

گلعلی‌زاده افزود: درصورتی که کارکرد اتوبوس‌های وارداتی تا پنج سال نیز باشد، می‌توانند در حد قابل قبول و نزدیک به استانداردها باشند و این در صورتی است که فیلتر جاذب دودی کارخانه‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا واردات خودرهای کارکرده به مجوز و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست دارد یا خیر؟ ادامه داد: برای ترخیص خودروها از گمرک باید تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را داشته باشند.

گلعلی‌زاده در پایان تصریح کرد: خودروها اگر پنج سال ساخت نیز باشد مورد قبول است اما دولت می‌گوید که به خودروهای تا سه‌سال ساخت مجوز داده می‌شود و این شرایط نیز برای ۶۵۰ اتوبوسی است که یورو ۵ هستند اما مشکل اصلی آن ۳۵۰ اتوبوسی است که یورو ۴ هستند و ما با واردات آن‌ها موافق نیستیم و اقدامات شهرداری برای ورود این خودروها قبل از قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=123238
  • 30 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.