تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا چالش‌های بخش خصوصی فولاد ایران ضرورت رسیدگی به مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیاردی در پتروشیمی اعلام تورم نقطه به نقطه فروردین ماه روند صعودی اجاره در بازار مسکن تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران موافقت مجلس با تخصیص یارانه دارو و شیرخشک صنعت فولاد در معرض ورشکستگی شمش ایرانی یاری‌رسان کشورهای همسایه‌ تعطیلی تمام موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده ضرورت تلاش برای حفظ رضایت شهروندان تهران کاهش کودکان کار در پایتخت کبد چرب شایع ترین علت پیوند کبد در ایران خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی استقرار گروه‌های پایش و مرمت در مجموعه باستانی نقش رستم تداوم روند کاهش نرخ سود بین بانکی کاهش زمان فعالیت معلمان مدارس غیردولتی به ۳۰ ساعت تصمیم جدید دولت درباره اجرای طرح کالابرگ مجوز ساخت سازه جدید در بافت سنگلج تا ۱۲ متر ارتفاع جزئیات حذف سایت «تهران من» شهرداری تهران پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس ضرورت اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت راه‌اندازی نخستین واحد تولید پروپیلن از پروپان در اوایل سال آینده تشکیل شورای بازرسی هلدینگ‌های صنعت پتروشیمی اعلام زمان بهره برداری از خط ۱۰ متروی تهران الزام فولادی‌ها به فروش با ارز نیمایی ضرورت توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران فولادی‌ها در معرض ورشکستگی احضار نمایندگان دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به کمیته انضباطی

2

برنامه‌های منطقه آزاد چابهار برای رشد ترانزیت کالا در کریدور شرق به غرب

  • کد خبر : 103657
  • 08 آبان 1401 - 18:27
برنامه‌های منطقه آزاد چابهار برای رشد ترانزیت کالا در کریدور شرق به غرب
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت ترانزیت کالا و استفاده از ظرفیت تاریخی جاده ابریشم از برنامه‌های این منطقه آزاد برای افزایش ترانزیت کالا در حوزه حمل و نقل به عنوان کریدور شرق به غرب خبر داد.

به گزارش افق تهران، محمد هدایی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه توسعه علم و فن آوری و دسترسی آسان به مبانی دانش به واسطه توسعه علوم دیجیتال سبب شده تا هرروز شاهد بهبود کیفیت کالا ها و خدمات و کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری باشیم، گفت: با توجه به فزونی و رقابت اصلی در عرصه اقتصاد که تاثیر کمتری از توسعه و پیشرفت دانش می گیرد، حوزه حمل ونقل و ترانزیت دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه در قرون گذشته و پیش از کشف نفت اقتصاد ایران زمین برمبنای ترانزیت کالا و حمل ونقل بین شرق و غرب استوار بوده و گواه آن نیز جاده ابریشم می باشد، اظهار داشت: در حال حاضر با توسعه بنادر شهید بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه آزاد چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اولین حلقه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شرق به غرب آماده خدمت رسانی می باشد.

محمد هدایی افزود: اتصال راه آهن سراسری به چابهار نیز به جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم در نیمه اول سال ١۴٠٢ امکان بهره برداری از راه آهن فراهم گردد. بهبود کیفیت راه های زمینی منتهی به منطقه آزاد چابهار نیز بعنوان یکی دیگر از زیرساخت های مورد نیاز جهت توسعه ترانزیت مورد پیگیری می باشد و برنامه هایی در این خصوص تدوین و بخش اول آن در حال اجرا می باشد.

وی با اشاره به سهم اشتغال و درآمد بومیان مناطق مسیر ترانزیت، تصریح کرد: بر اساس آمار های معتبر به ازای هر میلیون تن ترانزیت کالا بین ۱۰ تا ۱۵هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می گردد. منطقه آزاد چابهار به عنوان درگاه ورودی ترانزیت کالا تاثیر شایسته ای در معیشت و توسعه اقتصادی مردم منطقه خواهد داشت که با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در فرآیند ترانزیت کالا سهم در آمدی آنان نیز افزایش خواهد یافت.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار، شرایط واردات کالا به منطقه آزاد چابهار تابع قوانین و مقررات مناطق آزاد عنوان کرد و با توجه به این موضوع ورود کلیه کالا های مجاز از طریق این منطقه امکان‌پذیر می‌باشد.

محمد هدایی، تصریح کرد: در حال حاضر میزان ترانزیت کالا از چابهار به مقصد سرزمین اصلی حدود سه و نیم میلیون تن در سال و به خارج از کشور نیز حدود ۲۰۰ هزار تن می باشد که با تکمیل زیرساخت ها امکان افزایش این میزان به ٨/۵میلیون تن ظرف دو سال و افزایش آن تا بیست میلیون تن نیز قابل پیش بینی می باشد.

معاون اقتصادی منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه متاسفانه فاصله شاخص ها و زیر ساخت های ترانزیتی در استان سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری نیز بسیار معنادار می باشد، گفت: کاهش این فاصله نیازمند سرمایه‌گذاری بالایی است که از طریق سازمان منطقه آزاد چابهار و استاندار محترم استان برای تخصیص بودجه مناسب از محل بودجه عمومی کشور در حال پیگیری می‌باشند.

گفتنی است؛ شهرستان چابهار با ۱۱۵ کیلومتر مرز دریایی (۱۴۵ کیلومتر نوار ساحلی) در مجاورت دریای عمان در نزدیک‌ترین فاصله با آب‌های آزاد جهان یعنی اقیانوس هند قرار گرفته و تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می‌شود. موقعیت این بندر، همچنین وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی، فضای مناسبی را برای اسکله‌های با عمق زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب جهت پهلوگیری کشتی‌های عظیم اقیانوس پیما فراهم ساخته به‌طوری که این بندر قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه را دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=103657
  • 62 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.