به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اظهار داشت: آلودگی هوا موضوعی نیست که سریع ایجاد شود و سریع بتوان آن را از بین برد این مشکل طی سالهای متمادی ایجاد شده و رفع و کاهش آن هم قطعا زمانبر است.
وی افزود: هم منابع موتوری متحرک و هم منابع موتوری ثابت از جمله آلایندههایی هستند که سبب افزایش ذرات معلق در هوای پایتخت شدهاند و باید منابع موتوری متحرک و ثابت را درست و اصلاح کرد تا بتوان گام نخست آلودگی هوا را برداشت.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین نخستین راه مبارزه با آلودگی هوا تجهیز و کارآمد شدن سیستم حمل و نقل عمومی است و این مسأله واضح و مبرهن است که شهرداریها به تنهایی نمیتوانند در این مسیر گام بردارند و دولتها باید همکاری کنند.
چمران خاطرنشان کرد: حدود نیمی از بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی باید توسط دولتها پرداخت شود که در دوره محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران بر همین اساس تعداد زیادی واگن خریداری شد و با همکاری دولت و شهرداری توانستیم ۲۴۰ کیلومتر مترو بسازیم و شهر زیرزمینی را در ۷ خط توسعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه بودجه مورد نیاز برای تأمین هزار واگن مترو در تهران مشخص است، گفت: در شورای سابق ۷ هزار اتوبوس در شهر فعال بود اکنون به ۲۲۰۰ مورد رسیده و مردم مجبور میشوند از حمل و نقل خصوصی و یا خودروهای سواری برای تردد استفاده کنند و این آلودگی هوا را قطعا تشدید میکند.
رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: برای سال آینده برنامهریزی کردیم که ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و ۵۰۰ اتوبوس نو خریداری شود تا تحرک خوبی در حوزه اتوبوسها ایجاد شود.
چمران ادامه داد: مقداری هم برای بخش خصوصی اعتبار در نظر گرفته شده و باید کمک کنیم تا اتوبوسهای آنها هم اورهال، نوسازی و تعمیر شود و در خطوط فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان برای وسایل یدکی مترو در نظر گرفته شده است گفت: انبارهای مترو متأسفانه خالی شده و هیچگونه تأمینی در این زمینه از شورای سابق در نظر گرفته نشده است. برای اورهال واگن هم بیش از ۴۰۰ واگن نیاز به تعمیرات و اورهال دارد و ارقامی در بودجه پیشبینی خواهد شد که این موضوع را عملیاتی کنیم.
رئیس شورای شهر تهران در پایان یادآور شد: به هر حال هر چقدر در بودجه برای حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود باز هم کفایت نمیکند و دولت و مجلس هم باید ورود کرده و اعتبارات خوبی را در این زمینه اختصاص دهند تا لااقل هزار واگن را طی ۴ سال آینده به حمل و نقل شهر زیرزمینی اضافه کنیم و اگر اکنون سفارش دهیم و بسازند دست کم دو سال طول میکشد تا واگنهای جدید وارد خطوط شوند.
گفتنی است، تعداد زیادی از مخاطبان «فارس من» با ثبت پویشهایی خواستار رسیدگی به مشکلات مربوط به حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا شدهاند.
انتهای پیام/