تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

راهکارهای پیشگیری از ابتلا سندرم ناخن زرد افزایش تولید فولاد خام ایران ضرورت تک نرخی شدن ارز برای پیشرفت فولاد کشور ساخت بزرگراهی جدید در تهران تخلف افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه جزئیات طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها رشد تولید فولاد خام ایران در سه ماهه ۲۰۲۴ افزایش قیمت مسکن در تهران معرفی جاذبه‌‎های گردشگری تهران در دستور کار شهرداری تهران کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی واگن‌های چینی در تهران به زودی مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس قطع اینترنت برای برگزاری کنکور جزییات جدید از تغییر حقوق کارگران جمع آوری مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی تلاش تولیدکنندگان فولاد ایران برای کاهش تولید تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج استقلال پرافتخارترین تیم ایران در آسیا مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار

1

«دختر جوان» و «مسائل قومیتی» دو محور اصلی تولیدات تجزیه طلبان

  • کد خبر : 102827
  • 25 مهر 1401 - 14:26
«دختر جوان» و «مسائل قومیتی» دو محور اصلی تولیدات تجزیه طلبان
طبق اخباری که طی یک ماه گذشته از سوی رسانه‌های فارسی زبان منتشر شده است، موضوع «قومیت» کلید هدایت شده‌ای است که در سیر اخبار برجسته شده و به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران؛ در ابتدای این گزارش به اتفاق چند خبر شایعه را که طی حدود یک ماه گذشته در رسانه‌ها بیشتر از همه بازتاب پیدا کرد را مرور می‌کنیم.

مرور چند خبر شایعه
۲۵شهریورماه بود که  خبر کشته شدن مهسا امینی توسط نیروهای گشت ارشاد در رسانه‌های فارسی زبان منتشر شد. جزئیات خبر بدین شرح است: « مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی که همراه با خانواده از سقز به تهران آمده بود، روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ پس از بازداشت در بزرگراه شهید حقانی تهران توسط گشت ارشاد و انتقال به بازداشتگاه وزرا، به کما رفت. او در تاریخ ۲۵ شهریور ماه در اثر جراحات ناشی از ضرب و شتم گشت ارشاد درگذشت.»

روز چهارشنبه ۲۰مهرماه ۱۴۰۱ خبر کشته شدن آیتک رضایی، دختر اردبیلی در جریان تعارضات به دست ماموران امنیتی خبرساز شد. در متن این خبر آمده بود: «یک دانش‌آموز دختر در جریان حمله ماموران امنیتی به دبیرستان کشته شد. همچنین ۱۰ دانش‌آموز زخمی و هفت تن بازداشت شدند.» رسانه‌های فارسی‌زبان و کانال‌های تلگرامی که در چند روز گذشته مدعی این خبر شدند، هیچ نام و تصویری از وی منتشر نکردند.

این در حالیست که در اخبار ۱۶خردادماه سال جاری، خبر خودکشی آیتک رضایی در رسانه‌ها منتشر شده بود. آیتک رضایی چندماه پیش و در خردادماه جان باخته بود و رسانه ها نیز همان زمان اخبار فوت وی را منتشر کرده بودند.

در چند روز گذشته نیز اسرا پناهی دختری که اصلاً دانش آموز نبود و به دلیل ناراحتی قبلی در بیمارستان بستری و فوت شده بود را رسانه‌هایی مانند شبکه ایران اینترنشنال او را به دروغ دانش آموز فوت شده در مدرسه شاهد اردبیل معرفی کردند.

شایعه‌ای که توسط استاندار و مسئولان آموزش و پرورش هم تکذیب شد و هم عموی اسرا گفت: بیماری قبلی برادر زاده‌ام بعد از مرگ پدرش تشدید شده و ۳ شب پیش در خواب حالش بد شد و در بیمارستان فوت کرد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان که منبع خبر دروغ فوت دانش آموز اردبیلی بود، هم بود مطلب را ویرایش و خبر دروغ فوت را پاک کرد.

۲۳ مهرماه نیز  فیلمی از دستگیری یک دختر تبریزی در مقابل مصلای امام خمینی تبریز از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شده بود که زمان آن را مربوط به روز جمعه و همزمان با برگزاری نماز جمعه این  شهر اعلام کرده بودند.

با اشاره به اینکه این فیلم مربوط به ۳۱ شهریور ماه بود، سرهنگ هاشم شعفی معاون فرهنگی و اجتماعی فراجای آذربایجان شرقی درباره انتشار این فیلم گفت: « استفاده از عنوان دختر تبریزی برای این زن اغتشاشگر و یکی از لیدرهای آشوبگران از جمله عملیات روانی رسانه‌های معاند است. طی روزهای اخیر مردم تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی به فراخوان‌های متعدد رسانه‌های معاند و ضد ایرانی برای برپایی تجمعات اعتراضی و ساختارشکنانه توجهی نکردند که موجب عصبانیت آن‌ها شده و هم اکنون با انتشار این گونه فیلم های تقطیع شده درصدد تحریک افکار عمومی هستند.»

نخ تسبیح خبرها «قومیت» است
با بررسی اولین خبرهایی که از فوت مهسا امینی در رسانه‌ها منتشر شد، مسئله‌ای که بیش از همه خودنمایی کرد، بحث «قومیت» بود. شروع این موضوع را می‌توان با تیترهایی همچون: «مردم کُرد به پا خیزید» یا «اعتراضات ضد دولتی در کردستان» و…. که از سوی اتاق‌های فرمان خارج از کشور صادر می‌شد، مشاهده کرد.

در پی این موضوع ایران اینترنشنال تصاویری از زنان کرد در سوریه منتشر کرد و نوشت: «صدها زن در منطقه تحت کنترل کردها در شمال سوریه در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی با برگزاری تجمعی موهای خود را کوتاه کردند و روسری‌هایشان را سوزاندند.»

این رسانه‌ها جهت پررنگ کردن موضوع قومیت، تصاویری از مرحومه مهسا امینی منتشر کردند که این دختر خانم با لباس کردی سوی مقبره یکی از شاعران کُرد زبان می‌رود و در فیلمی دیگر تصاویری از رقص کُردی او را (که یکی از نمادهای قومیت کُرد است) باز نشر دادند تا به تحریک اذهان عمومی این قوم، دامن بزنند.

به دنبال انتشار خبر کذب کشته شدن دانش‌آموز تبریزی و بازداشت دختر تبریزی نیز، پس از مطرح شدن قوم «کرد»، اقدام به تحریک افکار عمومی و فراخوان برای شروع اعتراضات از جانب مردم «ترک زبان» شد، و این یعنی این‌بار قومیت بعدی را مورد هدف قرار داده‌اند.

پارادوکس وحدت و تجزیه طلبی از سوی براندازان
با دقت در تولیدات محتوایی رسانه‌های فارسی زبان معاند مشخص می‌شود که دو محور «دخترجوان» و «قومیت گرایی» محورهای اصلی تولیدات‎شان در این ایام بوده است. دو محوری که به عنوان پاشنه آشیل براندازی محسوب می‌شود. نیم نگاهی به سرشبکه‌های تولیدات محتوایی این رسانه ها و افراد فعال آنان در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از آن است که این افراد و رسانه‌ها در پشت پرده این استراتژی خود، تجزیه طلبی و چندپارچه شدن ایران را دنبال می‌کنند. این در حالیست که تا کنون قومیت های مختلف در ایران و در کنار هم فارغ از نوع لهجه و زبان و فرهنگ مشغول زندگی هستند.

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، ادعای مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع «وحدت» است، اما این در حالیست که به وضوح در روند اخباری که در حال انتشار است، بحث قومیت‌ها نمایان است و هدف تجزیه طلبی در ایران مطرح است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=102827
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

دیدگاهها بسته است.