تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

3

مصرف مکمل از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند؟

  • کد خبر : 97867
  • 21 مرداد 1401 - 12:27
مصرف مکمل از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند؟
مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی از مرگ در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری نمی‌کنند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، متخصصان می‌گویند بسیاری از مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی هیچ فایده‌ای برای محافظت در برابر سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی ندارند.

مکمل‌های بتاکاروتن درواقع ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را برای برخی افراد افزایش دهد. مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند و قبل از شروع روتین مکمل‌ها باید با یک پزشک یا دکتر داروساز صحبت کنید.

بر اساس دستورالعمل‌های به‌روز شده توسط گروه ویژه خدمات پیشگیرانه آمریکا (USPSTF) بعید به نظر می‌آید مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی یا مرگ ناشی از آن‌ها جلوگیری کنند.

اگرچه استفاده از مکمل‌های غذایی در بین بزرگ‌سالان رایج است، برخی کارشناسان استدلال می‌کنند که مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها هدر دادن پول هستند.

آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۰ میلیارد دلار برای ویتامین‌ها و مکمل‌ها هزینه کرده‌اند. یک بررسی سیستماتیک جدید از ۸۴ مطالعه نشان می‌دهد که خرید آن‌ها نوعی هدر دادن پول است زیرا در بزرگ‌سالان غیر باردار تأثیر چندانی ندارد و به‌ویژه خطر بتاکاروتن را به همراه داشته و فقدان اثر ویتامین E هستند.

دکتر جان ونگ، استاد پزشکی و یکی از اعضای USPSTF، می‌گوید که منطقی است فرض کنیم برخی مکمل‌های ضدالتهابی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که چنین ارتباطی را نشان دهد.

USPSTF برای برخی از مکمل‌ها، ازجمله ویتامین E و بتا کاروتن، درجه “D” صادر کرده است تا افراد را از استفاده آن‌ها منصرف کند.

دکتر وونگ توضیح می‌دهد که مکمل‌های ویتامین E هیچ مزیت محافظتی در برابر سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی ندارند. مکمل‌های بتاکاروتن که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند، حتی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افرادی که قبلاً دارای عوامل خطر خاصی مانند سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض آزبست هستند، افزایش دهند.

وی تأکید دارد این توصیه‌ها به‌طور خاص برای بزرگ‌سالان غیر باردار ارائه‌شده است و برای کودکان، بزرگ‌سالان مبتلا به بیماری مزمن، افرادی که کمبودهای تغذیه‌ای دارند یا در شرایطی که بیماری‌ها یا داروها در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کنند، اعمال نمی‌شود. درواقع بسیاری از این‌ها به شرایط فردی شما بستگی دارد.

باورهای غلط درباره مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی

USPSTF در سال ۲۰۱۴ توصیه مشابهی را ارائه کرده بود که هیچ شواهدی برای مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل‌های معدنی نشان نداد؛ اما بسیاری هنوز میلیاردها دلار در سال برای مکمل‌های غذایی خرج می‌کنند.

وقتی پای سلامتی به میان می‌آید، مردم چیزهای ملموس را دوست دارند. ملیسا ماجومدار، متخصص تغذیه، می‌گوید مصرف یک قرص اغلب آسان‌تر از سرمایه‌گذاری در رفتار، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی است.

کارشناسان می‌گویند قبل از مصرف مکمل، ادعاهای بهداشتی گمراه‌کننده روی برچسب‌ها را در نظر بگیرید. سازمان غذا و دارو نه مکمل‌های غذایی را از جهت ایمنی یا اثربخشی آن‌ها تأیید می‌کند و نه برچسب‌گذاری آن‌ها را قبل از عرضه. برخی از برچسب‌های مکمل‌ها ادعاهای اثبات‌شده‌ای را تبلیغ می‌کنند که محصول «بدون عوارض جانبی» یا «بهتر از» یک داروی تجویزی عمل می‌کند.

بسیاری از متخصصان تغذیه و بهداشت عمومی بدون شواهدی مبنی بر اثربخشی مکمل‌ها می‌گویند که بهتر است به‌جای آن‌ها بر دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی خود تمرکز کنید.

به گفته آن‌ها استفاده از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی متعادل به‌جای مکمل‌ها برای بدن شما آسان‌تر است. ترکیبات موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها برای ارتقای سلامتی به‌صورت «هم‌افزایی» عمل می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را در یک مکمل غذایی تکرار کرد.

اسیدفولیک یا ویتامین D چطور؟

با وجود نبود شواهد کافی در استفاده از مکمل‌ها برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان، USPSTF مصرف برخی مکمل‌ها را توصیه می‌کند. به‌عنوان‌مثال اسیدفولیک که به‌عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می‌شود، برای استفاده در بزرگ‌سالان باردار رتبه A را دریافت کرده است زیرا به جلوگیری از برخی نقص‌های مادرزادی کمک می‌کند. آن‌ها باید روزانه ۰٫۴ تا ۰٫۸ میلی‌گرم اسیدفولیک مصرف کنند.

اگرچه برخی از غذاها با اسیدفولیک غنی‌شده‌اند، اما دریافت کافی این ویتامین تنها از طریق رژیم غذایی دشوار است.

ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که تأمین کامل آن از طریق رژیم غذایی دشوار است. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد بدن شروع به تولید ویتامین D می‌کند، اما برخی افراد ممکن است از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و غذاهایی مانند ماهی چرب و جگر گاو برای جذب مقدار کافی این ویتامین دچار مشکل شوند.

کمبود ویتامین D در میان افرادی با پوست تیره‌تر، کسانی که در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنند و افرادی که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب می‌کنند، شایع‌تر است.

بااین‌حال، مصرف بیش‌ازحد ویتامین D می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند سنگ کلیه، گیجی و استفراغ شود. اگر مطمئن نیستید که آیا نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامین D دارید یا خیر، می‌توانید از پزشک خود درخواست کنید آزمایش خون برایتان تجویز کند.

ویتامین D تنها مکملی نیست که می‌تواند در دزهای بالا باعث آسیب شود. خار مریم، گیاهی که برای درمان افسردگی و کم‌خوابی استفاده می‌شود، می‌تواند با داروهای ضدبارداری و سایر داروها تداخل داشته باشد، همین‌طور ویتامین C ممکن است اثربخشی برخی داروهای درمانی سرطان را کمتر کند.

حتی زمانی که مکمل‌ها ضرری ندارند، مصرف بیش‌ازحد آن‌ها ممکن است غیرضروری باشد زیرا بدن از آن‌ها استفاده نمی‌کند. وقتی صحبت از ایمنی و اثربخشی به میان می‌آید، مکمل‌های غذایی همیشه بهتر نیستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97867
  • 11 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.