تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

2

برگزاری همایش بین‌المللی اربعین بعد از دو سال وقفه

  • کد خبر : 97787
  • 20 مرداد 1401 - 11:41
رییس دانشگاه علامه طباطبائی از برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی اربعین بعد از دو سال وقفه خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، عبدالله معتمدی، رییس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار داشت: پنجمین همایش بین‌المللی اربعین با تجربه چهار همایش قبلی که با همکاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر توسط دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد با اهتمام دانشمندان جهان اسلام که از مناظر گوناگون از اربعین سیراب شده‌اند، ۱۴ شهریور نخستین سال قرن پانزدهم هجری شمسی برگزار می‌شود.

وی افزود: تأمل عالمانه همه علاقه‌مندان دانشگاهی در این آیین آینده‌ساز نقش مهمی در ساختن جامعه طیبه خواهد داشت. امید داریم که هر قدمی که برای تبیین مجاهدانه اربعین برمی‌داریم علاوه بر روشنگری برای اهالی علم و دانش و دانشجویان، باقیات و صالحاتی باشد برای نویسندگان و میراثی باشد که دست‌مایه آیندگان برای ساختن تجددی دیگر باشد.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی یکی از برنامه‌های این دانشگاه به طور ویژه برای اربعین را برگزاری پنجمین دوره همایش بین‌المللی اربعین حسینی ذکر کرد و یادآور شد: کمیته‌های این همایش یک روزه تشکیل و فراخوان ارسال مقالات به دبیرخانه آن اعلام شده است.

معتمدی عنوان اصلی این همایش را اربعین؛ جامعه نوین جهانی و تحولات فراملی اعلام کرد و یادآور شد: اربعین؛ سبک زندگی، فراملی شدن و تحولات جهان اسلام، اربعین و هویت، اربعین پاسخی به نیازهای معنوی، روانی و تربیتی، اربعین؛ فرهنگ، هنر و رسانه، اربعین؛ گروه ها و سرمایه اجتماعی، آسیب شناسی اربعین، حوزه های علوم انسانی و اربعین، اربعین و نیازهای معنوی، روانی و تربیتی از محورهای اصلی این همایش بین‌المللی است. سایت این همایش به نشانی https://arbaeen.atu.ac.ir در دسترس است.

وی یادآور شد: این همایش از سال ۱۳۹۵ هرساله توسط این دانشگاه برگزار و امسال نیز با مدیریت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه برپا می‌شود. تا قبل از کرونا چهار دوره آن برگزار شده که پنجمین دوره آن با ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا در کشور شهریورماه امسال برگزار می‌شود. چهارمین همایش بین‌المللی اربعین دانشگاه علامه طباطبائی در مهر سال ۱۳۹۹ مصادف با ایام اربعین حسینی برگزار شد.

معتمدی خاطرنشان کرد: همایش بین‌المللی اربعین فرصتی است برای تمام صاحبان اندیشه و به ویژه کسانی که در مورد این رویداد تحقیقاتی انجام داده اند تا ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، معنوی و دینی این رویداد با عظمت را تشریح کنند. اربعین ظرفیت وحدت بخشی به تمامی انسان‌های آزاده دنیا را با هر دین و مسلک دارد، اربعین تجلی اخلاص یک امت را برای بزرگداشت ارزش های والای انسانی به نمایش می گذارد.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت: اربعین احترام به شخصیت امام بزرگواری است که تمام سرمایه‌های مادی و جان و مال خود و فرزندانش را فدا کرد تا پرچم مبارزه با ظلم همیشه برافراشته باقی بماند و حقیقت اسلام برای همه بشریت روشن شود.

معتمدی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در کنار برگزاری این همایش بین‌المللی، تسهیلاتی را برای حضور در پیاده ‌وی اربعین جهت دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه فراهم کرده است تا آنها بتوانند در خلق این حماسه بزرگ، نقش‌آفرینی کنند و از برکات حضور در زیارت اربعین امام حسین (ع) بهره مند شوند.

وی با بیان این که هر ساله هزینه سفر به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه برای شرکت در این مراسم بزرگ پرداخت می‌شود، تصریح کرد: امسال هزینه سفر هم در نظر گرفته شده است تا همکارانی که مایل به سفر اربعین هستند، بتوانند از آن استفاده کنند. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برای حضور دانشجویان علاقه‌مند برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده و با اعطای کمک مالی به داوطلبان امکان حضور دانشجویان راز در این رویداد بی‌نظیر فراهم کرده است.

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان است. این مراسم شامل حرکت شمار زیادی از علاقه‌مندان اباعبدالله حسین (ع) از اطراف مرزهای عراق به سمت شهر کربلای معلی است. این مراسم در ۲ سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا و موافقت نکردن مقام های ارشد عراق برگزار نشد. امسال ۲۶ شهریورماه روز اربعین حسینی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پیش از این از ارایه خدمات به دانشجویان در راهپیمایی اربعین حسینی در قالب تسهیل برای تردد رایگان و دریافت مجوز خروج خبر داد و افزود: این نهاد ظرفیت پشتیبانی از ۲۵۰ هزار دانشجو از جمله دانشجویان خارجی برای شرکت در این مراسم معنوی را دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97787
  • 16 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.