تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

4

آخرین وضعیت حذف قرعه‌کشی خودرو

  • کد خبر : 97758
  • 20 مرداد 1401 - 10:02
آخرین وضعیت حذف قرعه‌کشی خودرو
مدیر عملیات عرضه بورس بیان کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه‌کشی خارج شده و زیان شرکت‌های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و شرکت‌ها به سمت سودآوری خواهند رفت.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در بیست و یک تیر در توئیتی نوشت: شورای عالی بورس و اوراق بهادار ، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. بنابر این مقرر شد برخی کلاس‌های خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند.

آغاز کلاف ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا به اینجا باز می گردد ؛که اولین خودروی پذیرشی شاهین بود که بنا شد  حداقل ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو  در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرد و اکنون این محصول در انتظار عرضه است.

۲۲ اردیبهشت  آقای حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالا‌های فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامه‌ای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.

اما بعد از گذشت ۶  روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. در نخستین روز از عرضه خودروی  کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دو کابین و ۴۵ دستگاه کارا تک کابین در تالار خودرو بورس معامله شد. از این حجم ۵۵ دستگاه در تالار معاملات و ۴۸ دستگاه در سیستم معاملات مچینگ داد و ستد شد. بعد از آن نیز دو  خودروی فیدیلیتی و دیگنیتی هم در بورس کالا پذیرش شدند.

عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه جهت شفافیت  آماری برای این صنعت است/نباید استثنای برای عرضه خودر در بورس کالا در نظر گرفته شود

۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا  به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد.

آقای رسول علی‌ محمدی فعال در بورس کالا گفت:  برای این که عرضه خودرو در بورس کالا تداوم پیدا کند باید  تمام عرضه خودرو، در بورس کالا انجام گیرد تا بتوان بررسی درستی از نحوه عرضه انجام داد. اگر عرضه‌ها ناقص باشد و تنها خودرو‌های خاصی در بورس کالا عرضه شوند, قطعا به عنوان یک سیاست شکست خورده از این طرح یاد خواهد شد. در کل نباید استثنای برای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شود.

فعالان صنعت خودرو و بورس کالا معتقدند؛ اگر این عرضه‌ها به صورت اوصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع می‌شود.

تمام خودروها در بورس کالا عرضه شود

آقای مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا گفت: اگر بنابر عرضه کامل و صفر تا صد انواع خودرو در بورس کالا باشد موافق این طرح هستم در غیر این صورت اگر بنا بر استفاده ابزاری از بورس کالا برای فروش محصولات لوکس و خودرو‌هایی که بعضا قیمت غیر منصفانه و گران قیمت دارند، است به شدت با آن مخالفم. چرا که در غیر این صورت گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌شود. طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعه کشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود که این مورد می‌تواند با عرضه در بورس کالا رقم خورد.

اما به گفته او، عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی هم دارد که علت اصلی مخالفت آن‌ها به سبب بورس کالا نیست چرا که مسیر بورس کالا همراه با شفافیت بوده و این خودرو است که به سبب آن که یک محصول تکمیل شده مناسب برای عرضه در بورس کالا نیست و بورس کالا باید تنها برای عرضه کالا‌های واسطه‌ای باشد.

کارشناس حوزه بورس کالا می‌گوید: در کل و به نظر به جای عرضه قطره چکانی خودرو‌های پرتیراژ از طریق قرعه کشی می‌توان از پتانسیل بورس کالا استفاده کرد تا حداقل برخی از آمار‌ها و اتفاقات شفاف شود. حتی برای واردات خودرو نیز می‌توان از بورس کالا بهره برد. همواره در واردات مساله سود‌های باد آورده مطرح می‌شود که این موضوع را بورس کالا با آمار‌های خود می‌تواند حل کند.

آقای احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه بورس گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا، تخصیص خودرو از فرآیند قرعه کشی خارج شده و علی القاعده زیان شرکت‌های خودروساز در صورت فروش با قیمت واقعی کاهش یافته و شرکت‌ها به سمت سودآوری خواهند رفت.

مصرف کننده نهایی در یک حراج منصفانه حضور پیدا کرده و خودروی مورد نیاز خود را به قیمت نهایی که مدنظر دارد خرید خواهد کرد. در این معامله شرکت فروشنده خودرو نیز مبلغ پرداختی خریدار کالا را به صورت کامل دریافت نموده و در نهایت سود ناشی از اختلاف قیمت بین بازار کالا و کارخانه به حساب تولیدکننده کالا واریز خواهد شد.

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف شفاف‌سازی فروش محصولات و حذف تدریجی قرعه‌کشی، برای عرضه خودرو در بورس کالا اقدام کرده که در نخستین گام، بخشی از تولیدات دو مدل هایما S ۵ و S ۷ از این طریق به فروش خواهد رسید. در خودروسازی سایپا نیز شاهین طلایه دار عرضه در بورس شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97758
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.