تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

هدف هوشمندسازی شهر

  • کد خبر : 97436
  • 13 مرداد 1401 - 9:53
هدف هوشمندسازی شهر
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: هوشمندسازی شفاف‌شدن رابطه مردم و شهرداری، تعامل دوسویه بین شهروندان و مسئولین شهری، الکترونیکی‌شدن تمام فرآیندها را در پی خواهد داشت.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، نشست علمی تخصصی شهر هوشمند از تئوری تا عمل با حضور احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، رضا وحید نیا عضو هیات علمی دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر انستیتو فناوری بریتیش کلمبیا، سعید عباد الهی عضو هیات علمی گروه کنترل دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران و بیژن یاور سرپرست گروه مطالعات فناوری‌های نوین شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار شد.

احمد صادقی در این نشست با اشاره به وضع موجود و گذشته در حوزه هوشمند سازی گفت: قبل آغاز بحث باید بگویم  که یکی از ابزارهای توسعه پایدارشهرها و کشورها بحث هوشمندسازی زیرساخت‌های شهر است که ما با رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: ایجاد بستر الکترونیک شهرسازی از سال ۱۳۹۱ همزمان با تصویب طرح تفصیلی ایجاد بسترهای شهرسازی و مالی، ایجاد شد تا کارگزار و شهروند در جهت شفافیت و سرعت در اقدام عملیاتی کار را در مسیر درستی هدایت وتوسعه دهند.  این امر بر اساس ماده هفتم برنامه ۵ ساله توسعه سوم شهر تهران، ضروری و غیرقابل اجتناب می نماید.

صادقی افزود: بر اساس ماده هفتم برنامه ۵ ساله توسعه سوم شهر تهران ؛ شهرداری موظف است به منظور بازسازی سرمایه اجتماعی مدیریت شهری با رویکرد ایجاد شفافیت و پاسخگویی برای مقابله با فساد و ارتقاء سلامت اداری بر هوشمندسازی فرایندهای اولویت‌دار محمل فساد، توجه به سرمایه اجتماعی، تمرکز بر موضوع مقابله با فساد و توجه ویژه به موضوع ارتقای سلامت اداری تمرکز ویژه‌ای داشته باشد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: اما با توجه به عدم وجود زیر ساخت های لازم چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری و صد البته تحریم های ظالمانه در جهت انتقال تکنولوژی هایتک به داخل کشور مسیر توسعه آن را با چالش‌های جدی روبه رو ساخت.

صادقی ادامه داد:  اما موضوع به اینجا خلاصه نمی‌شد و در بحث ساخت و ساز هم نگاه متخصصین ساخت و ساز هم به صورت جدی پیگیری نمی‌شد . لذا در آن مقطع کافی نت‌های تخصصی شهرسازی (در قالب دفاتر خدمات الکترونیک) راه اندازی گردید.

صادقی با اشاره به راهبرد های موجود در راستای ایجاد شهر هوشمند گفت: توجه به جایگاه و اهمیت مشارکت همگانی چنان است که شهرداری تهران را به ایجاد زیرساخت‌های مشارکت با حمایت از شهروندان، واداشته و دراین راستا راهبردهای زیر را بر اساس ماده شانزدهم برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران که شهرداری را موظف می‌کند در مسیر ایجاد و توسعه شهر هوشمند و حرکت به سمت شهری پایدار و زیست‌پذیر حرکت کند و اقداماتی همچون اولویت‌دهی به جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت و خدمات شهر هوشمند از طریق  سرمایه گذاری، تسهیل مشارکت بخش خصوصی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران این بخش را به انجام برساند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر این اساس، توجه به راهبردهای زیر، به سیاستگذار در تدوین سیاست‌های لازم کمکی شایسته می‌کند؛

۱٫  توجه به استفاده از ظرفیت فناوری‌های نوین در مدیریت بحران
۲٫ ضرورت بهره‌گیری از هوشمندی در مدیریت شهری
۳٫ ارتقای سیستم‌های ارتباطی هوشمند با سایر دستگاه‌های مسئول
۴٫ توجه به ظرفیت هوشمندسازی در افزایش درآمد پایدار و کاهش هزینه
۵٫ توجه به استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات فناورانه در ایجاد و افزایش درآمد پایدار
۶٫ تمرکز بر کاهش هزینه‌ها با بهره گیری از فناوری‌های نوین

احمد صادقی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهداف ایجاد شهر هوشمند افزود: راهبردهای تعریف شده برای دستیابی به اهدافی که در ذیل به آن اشاره می‌کنم، می‌تواند اقدامات پیش روی سیاست‌گذار را با توجه به راهبردها و اهداف مشخص شده، توجیه کند:
-شفافیت، اصلاح و بهبود نظام مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهر
-مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری
-افزایش مشارکت همگانی
-جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی
-ارائه بهتر خدمات به شهروندان
-ارتقاء توان مدیریت شهری در تمامی عرصه‌ها

صادقی در ادامه با اشاره به اقدامات پیش روی سیاست‌گذاران در این حوزه گفت:  تکمیل زنجیره‌ی خدمات غیرحضوری و هوشمند سازی، سرعت بخشی به فرایند و حذف و بلا اثر کردن روش‌های حضوری و فیزیکی، شفافیت از زمان در خواست مجوز تا زمان بهره برداری به صورت کاملا الکترونیکی (اعم از پرداخت‌ها، زمان انتظار و پاسخ به آن  و …) باید در دستور کار قرار گیرد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به توقعات نهاد سیاست‌گذاری در این حوزه گفت: ایجاد داشبورد‌های مدیریتی برای نهاد نظارتی و شورای شهر، ایجاد بستر گزارش‌گیری‌های آنلاین در سامانه‌های شهروندی، ایجاد شبیه‌ساز فرایند شهرسازی و تعیین عوارض و وصول عوارض و غیره. حذف مکالمه و انتقال پیام حضوری مالکین و شهروندان با پرسنل از طریق ارسال صوت و فیلم و عکس و مدارک و … که قابل رصد توسط نهاد های نظارتی باشد، از جمله مواردی است که نهاد‌های سیاست‌گذاری از دستگاه‌های اجرایی توقع دارند در این حوزه انجام دهند.

صادقی در ادامه گفت: رویکردهای کلی هوشمندسازی که  بر اساس مصوبه شورای شهر باید در نظر گرفته شوند عبارتند از ؛

الف- بازمهندسی فرآیند کلی و فعالیت‌های مرتبط با صدور انواع پروانه وگواهی‌های ساختمانی
ب- تکمیل فرآیند هوشمندسازی سامانه‌های شهرداری
ج -کاهش موثر زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی
د- ساده‌سازی فرآیند و اقدامات سامانه‌های شهرداری
ه ــ پارامتریک نمودن تمامی اقدامات سامانه‌های شهرداری
وـ شفافیت و امکان گزارش‌دهی هوشمند

احمد صادقی همچنین با اشاره به چشم انداز نهایی هوشمند سازی در شهر گفت: شفاف شدن رابطه مردم و شهرداری، تعامل دوسویه بین شهروندان و مسئولین شهری، شفافیت ساز و کارها و الکترونیکی شدن تمام فرآیند ها، چشم انداز نهایی این مهم است که امیدواریم هر چه سریعتر به آن دست یابیم.

صادقی در ادامه گفت: روش اقدام این امر با غیرحضوری شدن خدمات میسر می‌شود و کاهش توان دخالت کاربر و  کارشناس در روابط مالی شهرداری و مردم سبب  افزایش درآمد، کاهش فساد، کاهش سفرهای غیرضرور،  آزادسازی ساختمان‌ها و کاهش تصدی‌گری، اعتماد مردم به حاکمیت، صرفه جویی در زمان و عدم اتلاف انرژی می‌شود.

صادقی در ادامه افزود: در این مسیر مصوبات پشتیبان شورای شهر به عنوان ریل گذاری در مسیر تحقق این اقدام خواهد بود نظیر ؛ مصوبه جامع جهش شفافیت و  تنظیم‌گری روابط مالی، مصوبه ادغام بخش شهرسازی سازمان فناوری و اداره کل تدوین ضوابط به نام اداره کل تنظیم مقررات  و هوشمندسازی، مصوبه الزام شهرداری به صدور مفاصا حساب و پایانکار آپارتمانی غیر حضوری کامل  و …است.

صادقی در پایان با بیان اینکه برای تحقق هوشمندسازی در شهر گفت: در این مسیر علاوه بر موضوعات مورد اشاره می‌بایست ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری حوزه هوشمندسازی شهری، ایجاد درگاه واحد خدمت‌رسانی برای تمام دستگاه‌ها، شفافیت و تهیه اطلس سرمایه گذاری و مطالعات امکان سنجی عرصه های شهری، شفافیت و آموزش قوانین و مقررات مدیریت شهری ویژه شوراهای شهر ، شفافیت حوزه‌های درآمدی و شناسایی عرصه‌های درآمدی جدید، مکان‌مندی شفافیت و تهیه نقشه های GIS و شفافیت سرانه‌های شهری نیز محقق شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97436
  • 36 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.