تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

تحریم‌ها عامل کاهش مشتریان محصولات فولادی ایران افزایش ۲۰ درصدی مستمری بازنشستگان کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت سرنوشت لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نوشیدنی‌های مفید در میان وعده کودکان ممنوعیت ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران

2

تاثیر زیان‌دهی خودروسازان بر بازار خودرو

  • کد خبر : 97009
  • 08 مرداد 1401 - 15:36
تاثیر زیان‌دهی خودروسازان بر بازار خودرو
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: زیان‌دهی ایران‌خودرو و سایپا به علت قیمت‌گذاری دستوری نادرست است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، در سال ۱۴۰۰ دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا ۲۲ هزار میلیارد تومان زیان کردند. یعنی این دو خودروساز روزانه ۶۰ میلیارد تومان ضرر می‌کنند.

البته برخی علت این زیان‌دهی را قیمت‌گذاری دستوری و همچنین، دخالت دولت در امور خودروسازی می‌دانند. این زیان‌دهی خودروسازان را مجبور به تولید خودروهای ناقص و عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار کرد. در نهایت نیز این اقدامات موجب افزایش قیمت‌ها و همچنین، افزایش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه شد.

این موضوع به خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا به دستور رئیس جمهور رسید. البته تا کنون نیز اقدامی برای اجرای این دستور توسط دولت و خودروسازان صورت نگرفته است.

حال صنعت خودروسازی کشور با افزایش زیان‌دهی خودروسازان در چه وضعی قرار می‌گیرد؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: زیان‌دهی ایران‌خودرو و سایپا به علت قیمت‌گذاری دستوری، آن هم به نوع غلط آن است. اگر قیمت‌گذاری دستوری با مبانی صحیح اجرا شود، می‌تواند باعث حل مشکلات شود.

او افزود: اما قیمت‌گذاری دستوری خودرو به شکلی صورت گرفت که دارای خطاهای بالایی بود. ارقامی که توسط مسئولان اعلام می‌شد، با قیمت واقعی بازار اختلاف زیادی داشت. این اقدام به جایی رسید که خودروسازان محصولاتشان را با ۵۰ درصد زیان به بازار عرضه می‌کردند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تداوم در زیان‌دهی این دو خودروساز موجب تضعیف صنعت خودرو، کاهش کیفیت محصولات و عدم توانایی خودروسازان در توسعه تیراژ می‌شود. البته این پدیده موجب کاهش ارزش سهام این دو شرکت می‌شود. کاهش ازش واقعی سهام نیز در بلند مدت با کمبود توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه نیز درجا زدن این شرکت‌ها در صنعت خودروسازی مواجه می‌شود. البته دولت در تلاش است که این کمبودها را با واردات خودرو به کشور جبران کند.

اما آیا این زیان‌دهی تاثیری در بازار کشور و قیمت‌ها دارد؟

کاکایی توضیح داد: البته قیمت‌گذاری دستوری دولت موجب زیان‌دهی این دو شرکت خودروسازی شده است. اما ایران‌خودرو و سایپا به دلیل نامشخصی این ضرر را متحمل شده‌اند و همچنان خودرو تولید می‌کنند. این اقدام، تاثیری در بازار و قیمت‌ها ندارد.

او گفت: مردم در این زیان‌دهی ضرر نمی‌کنند. بلکه از رانتی که در قرعه‌کشی‌ها وجود دارد، بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=97009
  • 32 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.