تاریخ : چهارشنبه, ۲ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

بیست و یکمین همایش ملی تعالی سازمانی معرفی اسامی ۵۵ شرکت برتر در بیستمین همایش ملی تعالی سازمانی اعلام نحوه اطلاع خانواده‌ها از دهک‌بندی یارانه‌ها بررسی سند ملی صنایع دستی ممنوعیت صادرات اقلام یارانه‌ای اعلام قیمت میوه و سبزیجات در بازار تحویل ۶۰ دستگاه پله‌برقی برای نوسازی پل‌های عابر‌پیاده افزایش تولید با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی افزایش تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳ تغییر جزئیات سهمیه بنزین خودروها تورم مهمترین عامل تضعیف زندگی ایرانیان ناهمخوانی دستمزد کارگران با تورم ضرورت بارگذاری اطلاعات واگذاری املاک شهرداری در سامانه شفافیت رشد ۲.۴ درصدی تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته نیمی از بدهی بانکی متعلق به شرکت‌های دولتی ورود قطارهای ملی به خط مترو تا پایان سال آینده بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر تغییر زمان بازی‌های استقلال و پرسپولیس آخرین وضعیت پنجره های نقل و انتقالاتی پرسپولیس دلایل تداوم برخی از حساسیت‌ها تا پایان عمر پیاده روی بهترین روش حفظ سلامت قلب واریز عیدی بازنشستگان کشوری حمایت از تولید مبنای فعالیت دولت سیزدهم ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد واریز یارانه بهمن ماه دهک‌های چهارم تا نهم جزئیات خروج قطار خط ۲ مترو از ریل فرشهای کلکسیونی عرسین در موزه فرش ایران بارش برف و باران در شمال تهران فرمول جدید محاسبه اقساط نهضت ملی مسکن استرس عامل تشدید کننده بیماری روده تداوم تنبیه بدنی و نقض حقوق دانش‌آموزان در مدارس ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت شکوفایی حمل و نقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۳ ضرورت ورود فوری AFC به پرونده‌های استقلال و پرسپولیس ضرورت تقویت وحدت ملی ضرورت جلوگیری از حرکت خودروهای با پلاک شهرستان در تهران

7

دلایل اصلی کاهش حافظه

  • کد خبر : 9366
  • 12 آذر 1402 - 8:07
دلایل اصلی کاهش حافظه
با برخی اقدامات ساده، می توان عوامل اصلی کاهش حافظه را شناسایی و بر طرف کرد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ تجربه فراموش کردن وسایل یا حتی کارهای مهم در طول روز، برای همه ما آشناست .این تجربه که نتیجه کاهش حافظه می باشد تبدیل به یک مشکل همه گیر شده است و دیگر نمی توان به طور یقین تغییرات حافظه و روند فراموشی را مخصوص افراد سالمند و میانسال است بلکه جوانان و حتی کودکان هم گاهی دچار مشکل کاهش حافظه می شوند.

بسیاری از این نوع فراموشی ها جدی نیستند. کمبود خواب، برخی داروها، حتی استرس می توانند باعث ضربه کوتاه مدت به حافظه شوند. ولی خوشبختان مغز انعطاف پذیر است و این شرایط را تغییر و بهبود می بخشد.مداخلات ساده و قدرتمند می تواند برخی علل تعجب آور کاهش سطح حافظه را رفع کند.

مشکلات تیروئیدی : اگرچه تیروئید نقش زیادی در مغز ندارد اما با متوقف شدن کارکرد طبیعی تیروئید ممکن است حافظه از دست برود، این غده پروانه ای شکل تقریبا بر تمام فرایندهای متابولیک بدن شما سلطه دارد، اگر با حافظه خود مشکل  دارید، با یک آزمایش ساده تیروئید می توانید مشخص کنید که تیروئید کم کار یا پرکاری دارید.

کم خوابی

افرادی که به اختلالات خواب مبتلا هستند در طی روز با خستگی ، اختلال در تمرکز، و کاهش سطح حافظه مواجه می شوند، توصیه می شود بر هشت ساعت در زمان خواب استراحت کنید، اما شاید این ساعت خواب برای همه کافی نباشد، اگر زمان بیدار شدن از خواب همیشه خسته هستید، و در طول روز ناخواسته احساس خواب آلودگی دارید ممکن است به بیشتر از ۸ ساعت خواب شبانه روزی نیازمند باشید.

استرس و افسردگی

شواهد و قرائن ناشی از آن است که اضطراب، افسردگی، و بیماری های دو قطبی باعث می شود مدارهای عصبی که مربوط به بخش توسعه و بازیابی خاطرات است مختل می شود، افسردگی شدید باعث از دست دادن حافظه می شود، در طولانی مدت استرس سطح کورتیزول در مغز را افزایش می دهد که همین امر موجب نابود شدن سیناپس در سلول های مغزی می شود که نتیجه آن اختلال در بازیابی خاطرات است، از دست دادن حافظه ناشی از اختلالات خلقی با بهبود خلق و خو برمی گردد.

عوارض داروها

بسیاری از داروهایی که پزشک تجویز می کند شما را فراموشکار می کند. زاناکس، والیوم، و داروهای ضد افسردگی این عوارض را دارند، داروهای قلبی مانند استاتین ها و مسدودکننده های بتا، مسکن های مخدر، و حتی آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل عوارض مشابهی دارند، گر فکر می کنید با مصرف این داروها دچار فراموشی می شوید با پزشک خود مشورت کنید.

سیگار کشیدن

سیگار فرایند حافظه را با مختل کردن جریان خون مغز دچار مشکل می کند، افراد سیگاری در مقایسه با دیگران با افزایش سن زودتر دچار کاهش عملکرد مغز می شوند، علاوه بر این سیگار باعث تجمع پروتئین غیر طبیعی می شود که توانایی مغز را برای پردازش و انتقال اطلاعات را با ختلال مواجه می کند. پس اگر می خواهید به حافظه خود آسیب نرسد همین الان سیگار را کنار بگذارید.

رژیم غذایی پرچرب

تنها ضرر این رژیم غذایی برای قلب نیست بلکه اثراتی روی حافظه نیز می گذارد، مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، به مرور زمان باعث فرسوده شدن مغز می شود، شکر به اندازه ای باعث کاهش حافظه و قدرت تفکر می شود که محققان به آلزایمر دیابت نوع ۳ نیز گفته اند که مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است، رژیم مدیترانه ای بهترین رژیم برای محافظت از مغز، شامل چربی های مفید، میوه، سبزیجات، آجیل و ماهی است.

گیاه خواری

گیاهخواران به شدت در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند، ویتامین ب ۱۲ در غذاهای حیوانی مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ، فراورده های لبنی و … وجو دارد، علاوه بر خستگی، کاهش اشتها، یبوست، از دست دادن وزن و …کمبود این ویتامین می تواند مشکلات حافظه را نیز به همراه داشته باشد، اگر شما عادت به گیاه خواری  دارید حتما باید از نظر کمبود ویتامین ب ۱۲ تحت آزمایش قرار بگیرید،  زنان باردار، سالمندان، افراد کم خون، مبتلایان به اختلالات گوارشی مانند سلیاک و بیماری کرون به مکمل های ویتامین ب ۱۲ احتیاج دارند.

میکروب ها

افرادی که در معرض برخی میکروب ها مانند هرپس سیمپلکس نوع ۱ یا همان ویروس تبخال هستندقرار دارند بیشتر دچار مشکل حافظه می شوند، اگرچه ویروس تبخال واکسن ندارد، واکسیناسیون دوران کودکی در برابر دیگر ویروس ها می تواند باعث پیشگیری از مشکلات بعدی در زندگی شود، ضمن این که ورزش دائم احتمال بروز عفونت های مکرر را کاهش می دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=9366
  • 73 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.