تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

2

توقف تولید خودرو به علت کیفیت پایین

  • کد خبر : 92777
  • 23 خرداد 1401 - 9:49
توقف تولید خودرو به علت کیفیت پایین
یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت، فقط قیمت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد اعلام کرده که قرار است تولید سمند و تیبا به علت کیفیت پایین متوقف شود، اما این اتفاق هیچ گاه رخ نمی‌دهد؛ زیرا اگر هدف اصلاح کیفیت باشد، خودروهای دارای ویژگی فنی مشابه این خودروها هم، نباید مجوز ادامه تولید بگیرند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، سمند، سورن، ساینا، پژو ۴۰۵، تیبا و پرشیا، ویژگی‌های فنی مشابهی دارند، اما در این میان، سازمان ملی استاندارد فقط به کیفیت سمند و تیبا ایراد گرفته؛ بنابراین، مجوز ندادن برای ادامه تولید این خودروها، هدفی جز افزایش قیمت آن‌ها در بازار ندارد.

مقایسه تیبا که سازمان ملی استاندارد کیفیت آن را تایید نکرده، با ساینا که آقای زاوه آن را دارای کیفیتی مشابه تیبا می‌داند، نشان می‌دهد که این دو خودرو، قدرت یکسانی دارند و تنها برخی تجهیزات آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

ساینا دارای رینگ ۱۴ اینچی، فرمان هیدرولیک، مجهز به سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، شیشه بالابر‌های برقی جلو، گرمکن شیشه عقب و کلید مجهز به ریموت است و در نسخه سفارشی آن نیز، امکاناتی مانند سنسور پارک دنده عقب، آینه‌هایی با قابلیت تنظیم برقی، شیشه بالابر برقی عقب و سیستم تهویه مطبوع دیجیتال وجود دارد.

تیبا هم دارای امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع خودکار، شیشه بالابر برقی عقب، ریموت کنترل، آینه‌های جانبی برقی و رینگ آلومینیومی در مدل EX و همچنین فرمان هیدرولیک، جالیوانی روی کنسول جلو، ساعت دیجیتال و سپر همرنگ بدنه است.

در جدول زیر مشخصات فنی خودروهای تیبا و ساینا آورده شده که مشابهت این دو خودرو را نشان می‌دهد.

خودرو
ساینا تیبا
کشور سازنده
ایران ایران
سال (طراحی)
۱۳۹۵ ۱۳۸۹
موتور
۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور
۱۵۰۳ سی سی ۱۵۰۳ سی سی
حداکثر قدرت
۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه ۸۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
۵ دنده دستی یا اتوماتیک CVT ۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۳.۵ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه
وزن
۱۰۵۰ کیلوگرم ۱۰۲۷ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۴۲۱۵ طول، ۱۶۶۳ عرض، ۱۴۸۴ ارتفاع ۴۱۰۵ طول، ۱۶۴۱ عرض، ۱۴۸۴ ارتفاع
مصرف سوخت ترکیبی
۷ لیتر در هر صد کیلومتر ۶.۹۵ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
۴۱ لیتر ۴۱ لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۴ یورو ۴
ترمز و پایداری
ترمز جلو دیسکی ، ترمز عقب کاسه ای ، مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD ABS ، جلو دیسکی ، عقب کاسه ای
کیسه هوا
دارای ۲ ایربگ (راننده و سرنشین جلو) کیسه هوای راننده (در مدل‌های LX، SX و EX) ، کیسه هوای سرنشین جلو (در مدل‌های SX و EX)
سیستم صوتی
قابلیت پخش MP3 و USB و AUX سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و پورت USB

چهارم خرداد امسال، آقای آجرلو مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که دفتر تخصصی صنایع فلزی این سازمان،‌ اعتبار ایمنی سه خودروی سمند، تیبا یک (صندوق دار) و تیبا ۲ (هاچ بک) را تمدید نکرده است.

آقای انگورج مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: ایرادات پرتکرار سمند و تیبا، در انتقال قدرت، سیستم موتور، بدنه، رنگ خودرو سیستم فرمان و چراغ‌هاست.

سرهنگ زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور هم گفته، با توجه به اینکه این خودرو‌ها در فهرست تاییدیه سازمان ملی استاندارد وجود ندارند، قطعا پلاک گذاری نخواهند شد.

آقای احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان گفت: بر اساس قرارداد‌های پیش فروش، خودرو‌های تیبا و سمند تحویل مشتریان می‌شود و در صورت تاخیر در تحویل، خودروساز جریمه دیرکرد می‌دهد؛ همچنین ایراداتی در تولید آن‌ها وجود داشته که در حال برطرف شدن است.

خودروسازان و وزارت صمت، باید در بازه زمانی کوتاهی استاندارد‌های لازم را برای تولید خودرو‌های داخلی رعایت کنند تا بازار خودرو با تنش جدیدی به واسطه حذف برخی خودرو‌ها از تولید، روبه‌رو نشود؛ این نظر آقای حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع مجلس است.

او می‌گوید: دولت باید خودروسازان را ملزم به ارائه برنامه‌های مربوط به تولید خودرو‌های باکیفیت و با قیمت مناسب کند تا خلأ خودرو‌هایی مانند تیبا و سمند، منجر به افزایش قیمت مجدد خودرو نشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=92777
  • 20 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.