تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

1

افزایش حقوق برای برخی سربازان اعمال نشده است

  • کد خبر : 90415
  • 01 خرداد 1401 - 14:37
افزایش حقوق برای برخی سربازان اعمال نشده است
حقوق تعدادی از سربازان مطابق با اعلام سازمان وظیفه عمومی بیش از دو برابر افزایش یافته اما این افزایش حقوق برای برخی از سربازان هنوز محقق نشده است.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، روز شنبه هفته جاری سازمان وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کشور خبر از افزایش دو برابری میانگین حقوق سربازان خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان وظیفه عمومی:

۱) حقوق سربازان وظیفه مجرد که در مناطق عادی خدمت می‌کنند با رشد ۱۴۰درصدی و حداکثر به‌مبلغ ۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان تعیین شد.

۲) حداقل حقوق سربازان وظیفه متأهل با افزودن هزینه عائله‌مندی با رشد ۱۴۵درصدی به‌مبلغ چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت که هزینه مربوط به فرزند یا ایاب و ذهاب به این مبلغ افزوده خواهد شد. ۳٫ سربازان وظیفه‌ای که در مناطق عملیاتی خدمت می‌کنند (اعم از مجرد و متاهل) علاوه بر حقوق ذکرشده به‌تناسب مدرک تحصیلی و تأهل از مبلغ حدود یک میلیون تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از فوق‌العاده عملیاتی بهره‌مند خواهند شد.

پس از آن سردار تقی مهری؛ رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا طی گفت‌وگویی با اشاره به حقوق سربازان در سال گذشته و سال جدید گفت: در سال گذشته به طور میانگین حداقل حقوق یک سرباز یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بود که امسال به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده البته در این حقوق، مزایا و تمام مواردی که در حقوق پیش‌بینی شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقام انتظامی بیان کرد: رقم دریافتی بین سربازان بر اساس مدرک تحصیلی و جایگاه خدمتی متغیر بوده و براساس قانون است؛ طبق قانون مبلغ حقوق سربازان بر اساس درجه، طیف کارکنان وظیفه، مناطق خدمتی و سایر شاخص‌ها لحاظ می‌شود.

مهری تصریح کرد: افرادی که در فروردین ماه حقوق امسال را نگرفته‌اند، در طول ماه‌های بعدی به عنوان معوقه حقوق را دریافت خواهند کرد. یعنی اینگونه نیست که حقوق فروردین آنها پرداخت نشود. ابلاغیه جدید حقوق مربوط به سال ۱۴۰۱ است و اگر فردی طلبکار باشد، حقوق معوقه وی در ماه‌های بعدی پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با بیان اینکه حداقل حقوق سربازان دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان خواهد بود، گفت: این حقوق برای یک سرباز مجرد است که در مناطق عادی خدمت می‌کند اما در مورد سایر افراد مانند متأهلین این حقوق افزایش پیدا کرده و به بیش از چهار میلیون تومان می‌رسد همچنین حقوق بر اساس شاخص‌های مذکور مانند بومی یا غیربومی و سایر شاخصه‌ها متغیر است.

وی متذکر شد: درجات سربازها با یکدیگر متفاوت بوده و حداقل حقوق دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و حداکثر آن نیز مربوط به افسران جزئی با عنواینی همچون “ستوان‌یکم سرباز” یا “ستوان‌یکم پزشک” است که ممکن است به طور مثال ستوان‌یکم پزشک بیش از هشت میلیون تومان بر اساس حضور در مناطق عملیاتی یا دوری از محل زندگی حقوق بگیرد.

پس از اعلام سازمان وظیفه عمومی، میزان افزایش حقوق سربازان را از برخی از مشمولانی که در سال جاری در حال گذراندن دوره خدمت سربازی خود هستند، جویا شدیم؛ در ادامه این گزارش، حقوق دریافتی سربازان در سال گذشته و سال جدید بر حسب مدرک، درجه، منطقه عملیاتی و وضعیت تأهل آمده که حکایت از برخی مغایرت‌ها با مبالغ اعلامی رسمی دارد:

۱) سرباز با مدرک کارشناسی، درجه استوار یکم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان.

۲) سرباز صفر با مدرک دیپلم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان.

۳) سرباز با مدرک مدرک کارشناسی، گروهبان‌یکم، متأهل، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.

۴) سرباز با مدرک دیپلم، رزم‌یار، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: حدود یک میلیون تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان.

۵) سرباز با مدرک کارشناسی ارشد، ستوان‌سوم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان.

۶) سرباز با مدرک کارشناسی، گروهبان‌دوم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان.

۷) سرباز با مدرک کارشناسی ارشد، ستوان سوم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون ۲۴۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: حدود ۳ میلیون تومان.

۸) سرباز با مدرک دکتری، ستوان‌ یکم، متأهل، دارای یک فرزند، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.

۹) سرباز صفر با مدرک دیپلم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان.

۱۰) سرباز با مدرک کارشناسی، رزم‌دار یکم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان.

۱۱) سرباز با مدرک کارشناسی ارشد، ستوان‌سوم، مجرد، خدمت در مناطق عادی؛ دریافتی سال ۱۴۰۰: یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان/ دریافتی اردیبهشت ۱۴۰۱: یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان.

حقوق تعدادی از سربازان مطابق با اعلام سازمان وظیفه عمومی بیش از دو برابر افزایش یافته اما این افزایش حقوق برای برخی از سربازان هنوز محقق نشده است.

چند وقت پیش بود که محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در مجلس، اعلام کرد که وضعیت معیشتی سربازان و دریافتی‌های ناچیزی که حتی کفاف رفت‌وآمد و حداقلی‌ترین هزینه‌های آن‌ها را نمی‌داد، سالها بی‌تغییر مانده بود و تحول جدی و کوتاه‌مدت در آن وضعیت، دور از دسترس به نظر می‌رسید. مجلس یازدهم از دو سال گذشته تاکنون حقوق سربازان را بیش از ۸ برابر افزایش داده و بر اساس مصوبه مجلس در بودجه، ۱۴۰۱ عموم سربازان حداقل ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و سربازان متأهل حداقل ۵ میلیون تومان (برابر با حداقل حقوق کارمندی با احتساب کسورات) حقوق خواهند گرفت.

اعلام حداقل حقوق سربازان توسط رئیس مجلس و عدم تحقق کامل این امر، موضوع گلایه برخی سربازان وظیفه را در پی داشته است.

طبق قانون حقوق سربازان باید حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد؛ خبرگزاری تسنیم در حال پیگیری این مغایرت‌های حقوقی سربازان از مسئولان مربوطه به‌ویژه سازمان نظام وظیفه است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90415
  • 16 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.