تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی ضرورت تخصیص بودجه برای مرمت آثار فرهنگی تهران

2

تغییر الگوی حمایت دولت از یارانه قیمتی به یارانه نقدی

  • کد خبر : 90269
  • 31 اردیبهشت 1401 - 11:21
کارشناس اقتصادی بیان کرد: در این روش جدید یارانه کامل به دست مردم در دهک های مختلف جامعه می رسد وخود مردم تصمیم می گیرند که یارانه را صرف چه کالاهایی کنند.الگوی حمایت دولت از یارانه قیمتی به یارانه نقدی تغییر کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، محمدرضاعبداللهی کارشناس اقتصادی درخصوص اجرای طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» اظهار داشت: در سال‌های اخیر تورم‌های قابل توجهی را داشتیم که ثروت ثروتمندان را بیشتر می‌کرد و از آنجایی که اقشار ضعیف جامعه درآمد و یا دارایی قابل توجهی نداشتند منجر به نابرابری در جامعه و فقر شدید می‌شد. با توجه به پیش بینی تداوم تورم، طبیعی است که توقع داشته باشیم، امسال نیز شاهد افزایش فاصله طبقاتی باشیم.

وی افزود: اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق هدفمند نمودن یارانه ها نابرابری را در جامعه کاهش می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت سیزدهم شکل تخصیص یارانه را اصلاح کرد گفت: در گذشته اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقلام صورت می گرفت تا قیمت کالاهای اساسی پایین نگه داشته شود این در حالی است که با اصلاح ارز ترجیحی، این یارانه به دهک‌های پایین جامعه اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: در این روش یارانه کامل به دست مردم در دهک های مختلف جامعه می رسد وخود مردم تصمیم می گیرند که یارانه را صرف چه کالاهایی کنند.الگوی حمایت دولت از یارانه قیمتی به یارانه نقدی تغییر کرده است.

عبداللهی با بیان اینکه یارانه های قیمتی به نفع اقشار در دهک های بالای جامعه بود گفت: یارانه های قیمتی جنسشان این است که قیمت کالاها ثابت می‌ماند از این رو افرادی که خرید بیشتری داشتند در نهایت یارانه بیشتری مصرف می‌کردند.

وی بیان داشت: یارانه های نقدی شامل اقلامی مانند لبنیات و گوشت بود که دهک های پولدار جامعه  نسبت به دهک های پایین و اقشار آسیب دیده بیشتر مصرف می کردند بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی به دهک‌های بالایی جامعه اصابت می‌کرد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در بازار قیمت کالاهای اساسی کمتر از آنچه که انتظار می رفت در اختیار مردم قرار گرفت گفت: برنامه دولت به گونه ای رقم خورد که کمبود کالا در بازار اتفاق نیافتاد و پیش بینی ها این بود که قیمت مرغ به ۶۵ هزار تومان و یا بالاتر برسد که اکنون در بازار قیمت ها کمتر است.

وی خاطر نشان کرد: در روز اول اجرا شاید ناهماهنگی‌هایی وجود داشت و اختلال های قیمتی ایجاد شد اما در چند روز گذشته بازار متعادل شد که امیدواریم به سمتی برویم که ثبات نسبی را شاهد باشیم.

عبداللهی با تاکید بر اینکه از گذشته مشکلاتی در چرخه اقتصادی داشته ایم گفت: مباحثی از جمله کسری بودجه و ناترازی سیستم بانکی باید مدیریت شود تا برنامه‌های اقتصادی دولت با قوت بیشتری اجرا شود.

وی افزود: در خصوص تهیه کالابرگ باید تدابیری اندیشیده شود تا کالایی که فقرا بیشتر مصرف می کنند را پوشش دهد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع تولید کنندگان نیز است گفت: پیش از این طرح به خاطر واردات با ارز ترجیحی تولید کنندگان تضعیف شدند که در این طرح، قیمت گذاری های دستوری کمتر خواهد شد و جذابیت و رقابت برای تولید کالاهای استراتژیک رونق می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: در این طرح دولت تا حدی قیمت گذاری را بر روی تولید کنندگان کمتر کند تا با اطمینان خاطر کالاهایی با کیفیت بالا را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=90269
  • 15 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.