تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی

1

عدم توسعه مخازن ذخیره‌سازی در سال‌های گذشته

  • کد خبر : 89826
  • 25 اردیبهشت 1401 - 22:47
عدم توسعه مخازن ذخیره‌سازی در سال‌های گذشته
معاون وزیر نفت بیان کرد: یکی از چالش‌های ما با اقدام‌های دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های رنگی بود که در زمان تولید پالایشگاه‌ها دچار مشکل می‌شدند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، جلیل سالاری بعدازظهر امروز (۲۵ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه سومین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران گفت: امروزه امکان عرضه و صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تأمین تجهیزات صنایع پالایشی در خارج از مرزهای کشور فراهم شده و در این زمینه اقدام‌های مؤثری انجام شده است که به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در تشریح وضع کلی صنایع پالایشی کشور و سیر توسعه‌ای این صنعت افزود: در دهه ۷۰ طرح جامع توسعه و تثبیت ظرفیت‌ پالایشگاه‌های کشور مطرح شد که عمده آن به‌عهده شرکت‌های خارجی بود و نتیجه آن اجرای ۱۳ طرح توسعه‌ای در پالایشگاه‌های کشور بود، اما امروزه به برکت توجه به نیروهای داخلی، در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی و احداث پالایشگاه‌های جدید موفق بوده‌ایم و در عرصه صادرات نیز ورود کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت ضمن تأکید بر لزوم به انجام اقدام‌های نو در حوزه صنایع پالایشی با توجه به شرایط و مقتضیات زمان گفت: تلاش می‌کنیم با اراه یک نگاه جدید در این صنعت، از حوزه سوخت‌محوری به سمت سودمحوری حرکت کنیم که برای این موضوع نیاز است در ساختار شرکت تغییر نگاه از مجموعه خدماتی به سمت شرکت توسعه‌ای اتفاق بیفتد.

سالاری تأکید کرد: لازم است با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از دانش فنی شرکت‌های داخلی، افزون بر توسعه داخلی، در حوزه برون‌مرزی نیز ورود کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روند قیمت‌گذاری در صنایع پالایشی گفت: در حوزه روابط مالی میان دولت و شرکت‌های پالایشی، بخشی از فرآیند فروش تکلیفی است و روند محاسبه شده در چارچوب ابلاغیه مقام وزارت، به شرکت‌های پالایشی ابلاغ می‌شود؛ از سال ۹۲ بحث شاخص کیفی نیز به‌عنوان تکلیف اعلام شده است و شرکت‌های پالایشی نیز باید بخشی از سود سهام خود را صرف اقدام‌های توسعه‌ای کنند.

معاون وزیر نفت یکی از چالش‌های شرکت‌های پالایشی را بحث کاهش نفت کوره به زیر ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود: لازم است استانداردهای تولید نفت کوره به استانداردهای جهانی ارتقا یابد که پالایشگاه بندرعباس در این حوزه پیشگام بوده و عمده دانش فنی آن نیز بومی شد و در ماه‌های آینده نیز آیین امضای قرارداد و مناقصه ئی‌پی‌سی آن برگزار خواهد شد.

سالاری با اشاره به اینکه در  طرح‌های موفق بخش خصوصی، دولت در کنار این طرح‌ها قرار گرفت، گفت: در سیاست اصل ۴۴ نیز آمده است که دولت می‌تواند ۲۰ درصد ظرفیت تولید را برعهده بگیرد و شرکت ملی پالایش و پخش نیز بر اساس تجارب گذشته به این نتیجه رسید که به این طرح‌ها ورود کند.

وی ضمن تاکید بر اجرای پالایشگاه شهید سلیمانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزود: مجوز شورای اقتصاد دریافت و مطالعات مکان‌یابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکت نامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل و اساس‌نامه تدوین شود و به موازات آن فرایند مناقصه انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امیدواریم این طرح به‌عنوان یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی شکل بگیرد و ما عمده اقدام‌ها را انجام دادیم و برای دریافت دیگر مجوزها به‌صورت فشرده در تلاش هستیم تا کار اجرایی آن آغاز شود.

سالاری درباره ظرفیت صنعت پالایش کشور گفت: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است و  روزانه به‌طور میانگین ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی نگاه ما این است که به حوزه برون‌مرزی نیز ورود کنیم، افزود: تبدیل نفت خام به فرآورده با توجه به قیمت، ایجاد ارزش افزوده بالایی دارد و هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مدنظر ماست.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: در حوزه انرژی نیاز است با کشورهای آمریکای لاتین وارد همکاری‌هایی شویم تا ظرفیت‌ها و تبادل دانش فنی و نیروی انسانی اتفاق بیفتد. در سفر اخیر به ونزوئلا نیز در حوزه انرژی تفاهم‌هایی شکل گرفت؛ این ظرفیت در کشور وجود دارد که در حوزه بین‌الملل در زمینه شرکت‌های پیمانکاری، تأمین‌کنندگان تجهیزات و مطالعات مهندسی ورود کنیم؛ توافق‌هایی نیز انجام و مقرر شده است که در این زمینه کارگروهی شکل گیرد.

سالاری درباره مقدار تولید نفت کوره بدون سولفور در کشور گفت: نفت کوره بدون سولفور بر اساس نیاز کشور در پالایشگاه شازند تولید می‌شود و در پالایشگاه بندرعباس نیز طرح تولید آن اجرایی خواهد شد که هم خوراک بانکرینگ و هم کشتیرانی خواهد بود.

وی همچنین درباره توسعه حوزه بانکرینگ در کشور تأکید کرد: اگر بخواهیم حوزه بانکرینگ را توسعه بدهیم، باید ابتدا زیرساخت‌های آن را در یک بسته توسعه دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه خلیج فارس حضور داشته باشیم و لازم است این حوزه نیز به جایگاه واقعی خود برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره وضع تولید سوخت هواپیما در کشور گفت: سوخت هواپیما به مقدار کافی تولید می‌شود و زمینه صادرات آن نیز فراهم است، صادرات آن به موازات تأمین سوخت داخلی در حال انجام است و با توجه به نیاز داخل کشور تولید می‌شود.

سالاری با تأکید بر اینکه چالشی در زمینه تولید سوخت هواپیما نداریم و قیمت‌ها نیز تغییری نخواهد کرد، افزود: هم‌اکنون امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور وجود دارد.

وی درباره قیمت بنزین صادراتی در سال‌های گذشته گفت: حضور در بازار فرآورده با توجه به عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. یکی از چالش‌های ما با اقدام‌های دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های رنگی بود که در زمان تولید پالایشگاه‌ها دچار مشکل می‌شدند و این حجم وارد بازار می‌شد و به تناسب این شرایط، شما نمی‌توانید فرآورده را با قیمت واقعی عرضه کنید.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: اگر به صورت‌های مالی سال ۹۹ مراجعه کنید، قیمت بنزین ما نسبت به آن بسیار پایین‌تر بوده است، اما باید ظرفیت ذخیره‌سازی را طوری ببینیم که بتوانیم شرایط عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم.

سالاری درباره وضع صادرات فرآورده در کشور گفت: بازار را با توجه به تقاضا شکل می‌دهیم در دو ماه نخست سال، نزدیک پنج کشتی صادرات فرآورده داشتیم، بنابراین مقدار صادرات، با توجه به نیاز و رقابت قیمتی اتفاق خواهد افتاد، ضمن اینکه شرایط بازار را با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور می‌توانیم در حوزه ترانزیت و سوآپ نیز فراهم کنیم. در حوزه سوآپ اکنون ظرفیت خوبی فراهم شده است که سبب استمرار ذخیره‌سازی در بخش شمالی کشور خواهد شد.

وی تأکید کرد: بازارهای هدف ما متفاوت و مختلف است که شامل شرق آسیا و هند می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=89826
  • 6 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.