تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

6

چالش های پیش روی یک کارگر ساده در تهران چیست؟

  • کد خبر : 88234
  • 31 فروردین 1401 - 8:25
کارگران ساده یکی از افراد شاغل در بازار کار تهران هستند که نقش برجسته‌ای در پیشرفت و آبادانی این کلان‌شهر ایفا می‌کنند. ایجاد فضای سبز برای زیباسازی و کنترل آلودگی هوا و نیز ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی، تنها برخی از نتایج فعالیت‌های کارگران ساده در تهران است

افق تهران؛ یکی از مشاغل شریف و پر تقاضا در بازار کار تهران، موقعیت شغلی نیروی کار ساده یا کارگر ساده است. تقریبا برای انجام هر عملیات عمرانی یا تولیدی، شرکت‌ها به استخدام نیروی کارگر ساده نیاز خواهند داشت. به شکلی که ساخت برج‌ها، مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌های دولتی، راه‌ها و پل‌ها، کانال‌های انتقال آب و بسیاری دیگر از پروژه‌های عمرانی، بدون استخدام کارگر ساده غیرممکن خواهد بود؛ بنابراین بدون فعالیت کارگران ساده در کلان‌شهری مانند تهران، توسعه امکانات و زیربناهای اقتصادی تا این اندازه امکان‌پذیر نبود. این در حالی است که یک کارگر ساده برای کار در تهران با چالش های مختلفی مواجه است. توجه به این چالش‌ها برای رفع مشکلات این عزیزان موضوعی ضروری است که باید موردتوجه مسئولان دولت نیز قرار گیرد. در این مقاله قصد داریم تا با طرح این سوال که: «چالش های پیش روی یک کارگر ساده در تهران چیست؟»، نگاهی دقیق‌تر به شرایط کاری این شغل بسیار مهم داشته باشیم.

حقوق و دستمزد

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کارگران ساده با آن مواجه هستند، بحث مربوط به تعیین تکلیف حقوق و دستمزد است. بسیاری از کارگران فصلی یا روزمزد به دلیل وجود دوره‌های بیکاری، گاهی مجبور می‌شوند تا به ازای دستمزدی کمتر از مبلغ مورداشاره در قانون کار، برای کارفرمایان کار کنند.

دریافت حقوق و دستمزد کمتر موضوعی ناخوشایند است که موجب می‌شود تا این افراد به‌سختی بتوانند هزینه‌های زندگی خود را در شهری مانند تهران مدیریت کنند. به‌علاوه، دریافت حقوق و دستمزد کمتر می‌تواند منجر به کاهش کیفیت کاری و درنتیجه نارضایتی استفاده‌کنندگان از نتیجه کار شود. این در حالی است که حداقل حقوق کارگران نسبت به سال گذشته، افزایش بیش از ۵۷ درصدی داشته است. در جدول زیر، حداقل حقوق یک کارگر ساده بر اساس قانون کار برای سال ۱۴۰۱ آورده شده است:

مدت‌زمان کار مبلغ برای یک ماه ۳۰ روزه (ریال) مبلغ برای یک ماه ۳۱ روزه (ریال)
۱ روز ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۳۹۳,۲۵۰
۱ ماه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۴۳,۱۹۰,۷۵۰

ذکر این نکته ضروری است که مواردی مانند اضافه‌کاری، سنوات، بن کارگری و حق مسکن، در جدول بالا ذکر نشده‌اند. به‌طورکلی دریافت هر مبلغی کمتر از حداقل مبلغ مورداشاره در جدول بالا، کمتر از حداقل حقوق و دستمزد اعلام‌شده بر اساس قانون کار خواهد بود.

عقد قرارداد

عدم تعیین تکلیف حقوق و دستمزد کارگران بر اساس قانون کار را می‌توان ناشی از فقدان یک قرارداد کاری مناسب بین نیروی کار و کارفرما دانست. عقد قرارداد برای هر فرد شاغلی ازجمله یک کارگر ساده، موضوعی بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه با عقد قرارداد مواردی مانند شرح وظایف، تاریخ شروع و خاتمه همکاری، نحوه استفاده از تعطیلی و مشخصات طرفین، به‌طور کامل و با ذکر جزئیات مشخص می‌شود.

بنابراین عقد قرارداد در هنگام بروز اختلاف بین نیروی کار و کارفرما، می‌تواند برای رفع مشکلات مورداستفاده قرار گیرد. همچنین در صورت وجود دوره‌های بیکاری، نیروی کاری نیز واجد شرایط استفاده از بیمه بیکاری خواهد بود. به همین دلیل عقد قرارداد می‌تواند تااندازه‌ای موجب آسودگی خاطر نیروی کار شود.

متأسفانه برخی از کارگران ساده در تهران فاقد هرگونه قرارداد کاری هستند. درنتیجه بروز مشکلات و آسیب های مختلف که ناشی از نبود یک قرارداد کاری است، یکی از چالش های کارگران در تهران است.

بیمه تامین اجتماعی

عقد قرارداد کاری می‌تواند مزیت دیگری را با خود به همراه داشته باشد. بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای هر نیروی کاری مورد نیاز است. برخورداری از بیمه تامین اجتماعی ضمن کاهش هزینه‌های درمانی کارگران و خانواده‌های آن‌ها، امکان برخورداری از بازنشستگی را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کند.

یکی از چالش های کارگران در تهران، کار و فعالیت بدون داشتن بیمه تأمین اجتماعی یا هر نوع پوشش بیمه‌ای مناسب است. توجه به این موضوع برای این گروه از نیروهای کاری که دائما با خطرات مختلفی مواجه هستند، بسیار ضروری است.

مزایای کاری

یکی دیگر از مشکلات و چالش های کارگران ساده در تهران در ارتباط با عدم دریافت مزایای کاری مناسب است. معمولا مزایای کاری مناسب تنها در صورت کار در شرکت‌های بزرگ و معتبر و با عقد قرارداد، قابل دریافت است. به همین دلیل بسیاری از کارگران فصلی و موقت یا آن گروه از نیروی کار که به شکل روزمزد فعالیت دارد، از داشتن انواعی از مزیت‌های کاری بی‌بهره هستند.

به‌عنوان‌مثال، برخی از رستوران‌ها و فست‌فود‌ها در تهران برای استخدام کارگر ساده،‌ مزیت‌هایی مانند جای خواب را نیز درنظر می‌گیرند. حال‌آنکه برخی دیگر از کارفرمایان، ارائه بیمه تامین اجتماعی و اضافه‌کاری را نیز به‌عنوان مزیت معرفی کرده و با این شیوه، از ارائه مزایای کاری مانند بیمه تکمیلی، پاداش، هدایای مناسبتی، وام سازمانی و… سر باز می‌زنند.

برخی دیگر از کارفرمایان نیز علاوه بر جای خواب، ارائه وعده‌های غذایی را به‌عنوان یکی دیگر از مزایای استخدامی خود برای استخدام نیروی کار ساده درنظر می‌گیرند. در صورت تمایل برای استخدام کارگر ساده در تهران با جای خواب حتما به این سایت سر بزن.

هزینه‌های زندگی

اما یکی از مهم‌ترین چالش های پیش روی کارگران ساده در تهران، هزینه‌های بالای زندگی است. تهران گران‌ترین شهر کشور است و تهیه مخارج زندگی مانند هزینه تهیه مسکن و هزینه رفت‌وآمد، یکی از اصلی‌ترین چالش های اکثر ساکنان این کلان‌شهر است. بنابراین جای تعجب ندارد اگر کارگر ساده با حقوق کمتر از قانون کار و بدون عقد قرارداد، در تأمین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکل باشد. این موضوع بسیاری از کارگران ساده را مجبور به حاشیه‌نشینی در اطراف این کلان‌شهر کرده است که این موضوع خود آسیب های دیگری را برای این افراد به دنبال خواهد داشت.

امنیت شغلی

نداشتن چشم‌انداز روشنی از وضعیت اشتغال به کار در شهر تهران مشکل دیگری است. برخی از کسب‌وکارها به دلیل وجود تورم بالا در تهران، به‌سختی می‌توانند سرمایه گذاری کرده یا از عهده هزینه‌های کاری موجود برآیند. به همین دلیل اقدام به کاهش نیروی کار مورد نیاز خود کرده یا از استخدام افراد بیشتر خودداری می‌کنند.

این در حالی است که در شهری مانند تهران وجود تعداد زیادی از متقاضیان کار برای استخدام در شرکت‌های معتبر، امکان یافتن کاری با شرایط پایدار را دشوارتر می‌کند. به نظر می‌رسد ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ انواع اجناس، می‌تواند وضعیت کسب‌وکارها را بهبود داده و پیش بینی بهتری را برای شرایط نیروهای کاری رقم بزند.

رعایت شرایط ایمنی در کار

یکی از اصلی‌ترین مشکلات و چالش های کارگران ساده در تهران، عدم توجه برخی از کارفرمایان به رعایت شرایط ایمنی و بهداشتی برای فعالیت نیروی کار است. این موضوع در زمان بروز حوادث ناشی از کار می‌تواند پیامدهای بسیار ناخوشایندی را برای کارگران ساده به دنبال داشته باشد. به نظر می‌رسد ورود دولت و نهادهای نظارتی به این زمینه در هنگام راه اندازی کسب‌وکار و بعد از آن، می‌تواند به بهبود شرایط کاری کارگران کمک فراوانی نماید.

جمع‌بندی

کارگران ساده یکی از افراد شاغل در بازار کار تهران هستند که نقش برجسته‌ای در پیشرفت و آبادانی این کلان‌شهر ایفا می‌کنند. ایجاد فضای سبز برای زیباسازی و کنترل آلودگی هوا و نیز ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی، تنها برخی از نتایج فعالیت‌های کارگران ساده در تهران است. در این مقاله با طرح این سوال که: «چالش های پیش روی یک کارگر ساده در تهران چیست؟»، به مشکلات این قشر از نیروی کار در تهران نیز نگاهی انداختیم. امیدواریم با بررسی دقیق‌ چالش های موجود، آینده روشنی در انتظار تمام مشاغل ازجمله فرصت شغلی نیروی کار ساده در تهران باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=88234
  • 11 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.