تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

حضور ایران در خلیج‌فارس تنش‌ها را کاهش می‌دهد

  • کد خبر : 78654
  • 24 دی 1400 - 12:45
حضور ایران در خلیج‌فارس تنش‌ها را کاهش می‌دهد
ایران به عنوان یک برادر بزرگ‌تر و دلسوز برای کل منطقه، می‌تواند در تحکیم روابط بین کشورهای همسایه موثر واقع شود.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، سید رضا صدرالحسینی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم و اولویت سیاست همسایگی اظهار کرد: یکی از موضوعات مورد تاکید قانون اساسی جمهوری اسلامی، ارتباط گسترده و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی همسایه و غیرمعاند در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. دولت سیزدهم نیز برنامه سیاست خارجی خود را بر همین اساس تنظیم کرد و اولویت سیاست خارجی را بر تعمیق روابط و حل اختلافات کوچک و جزئی با کشورهای همسایه قرار داده است.

وی با بیان اینکه ایران با هیچ کدام از کشورهای همسایه اختلاف ارضی ندارد، افزود: تعاملات جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه بیشتر بر محور مسائل اقتصادی است و به همین دلیل، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ سفر مقامات کشورهای همسایه، در اسرع وقت پاسخ سفرهای دیپلماتیک آنها را داده است.

این کارشناس مسائل منطقه، سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان و قطر را یادآور شد و گفت: معنای این سفرها این است که سیاست‌های اعلام شده از جانب دولت سیزدهم و وزیر خارجه در حال عملیاتی شدن است و دولت بر اساس نقشه راه اعلامی حرکت می‌کند.

صدرالحسینی گفت: قطعاً هر چقدر رایزنی‌های دیپلماتیک بین کشورها بیشتر باشد، این موضوع می‌تواند بر ارتقای همکاری‌ها در حوزه های دیگر هم تأثیر بگذارد. رسانه‌های وابسته به امپراطوری رسانه‌ای نظام سلطه تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی را در نظام بین‌الملل و حتی در ارتباط با همسایگان منزوی نشان دهند و اینطور القا کنند که جمهوری اسلامی باعث تنش آفرینی در منطقه می‌شود. این سفرهای دیپلماتیک می‌تواند خط بطلانی بر این ادعاها باشد.

وی با اشاره به اینکه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی به ویژه برای کشورهای همسایه جذابیت‌های قابل توجهی دارد، افزود: تقویت روابط اقتصادی، تجاری، بانکی و بندری با همسایگان می‌تواند به تقویت روابط سیاسی منجر شود.

این کارشناس حوزه خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی از کشورهای موثر در تحولات حوزه خلیج فارس است و تقویت دیپلماسی کشور در این حوزه می‌تواند در حل بحران های این منطقه و کاهش تنش‌ها کمک کند.

صدرالحسینی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایجاد منطقه‌ای امن برای همه کشورهای همسایه و کشورهای حوزه خلیج فارس است، گفت: تقویت حضور جمهوری اسلامی در منطقه می‌تواند تنش‌ها را به حداقل برساند و رهنمودهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک برادر بزرگتر و دلسوز برای کل منطقه، می‌تواند در تحکیم روابط بین کشورهای همسایه موثر واقع شود.

وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته، جمهوری اسلامی تلاش کرده با همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای همسایه، بر تقویت روابط با آنها اصرار بورزد و این سیاست اصولی جمهوری اسلامی هیچ وقت تغییر نکرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به همه تحولات منطقه، متوازن و عدالت محور است، گفت: قطعاً ایران با این نگاه می‌تواند در حوزه کاهش تنش‌ها بسیار موثر باشد. این یک اصل پذیرفته در نظام بین الملل است که مشکلات، معضلات و اختلافات در هر منطقه توسط کشورهای همان منطقه حل شود.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای منطقه، مسائل و موضوعات را حل و بتوانند در تحکیم ارتباطات و ارتقاء امنیت منطقه کوشش کنند، نقش آفرینی کشورهای فرامنطقه‌ای کاهش پیدا خواهد کرد. اگر تحکیم روابط در منطقه غرب آسیا و به ویژه خلیج فارس اتفاق بیافتد، رژیم صهیونیستی به عنوان عامل اصلی ناامنی در منطقه، اجبارا حضورش را کمرنگ خواهد کرد و کشورهای منطقه نیز به نقش مخرب این رژیم بیشتر پی می‌برند و در تحکیم روابط تلاش خواهند کرد.

وی افزود: هر چقدر همبستگی و نزدیکی بین کشورهای همسایه بیشتر باشد،روزنه حضور رژیم نامشروع صهیونیستی به عنوان عامل ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه بسته خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، سیاست دولت سیزدهم برای تقویت روابط با کشورهای حوزه قفقاز و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس را راهبردی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور واسط بین شمال و جنوب قاره آسیا امن‌ترین کریدور در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی محسوب می‌شود.

صدرالحسینی، متعهد بودن جمهوری اسلامی به قراردادهای تجاری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌های داخلی ایران در حوزه تجاری، اقتصادی و گمرکی، می‌تواند مسیرهای طولانی ریلی بین شمال و جنوب را کوتاه‌تر کند و موجب رونق تجارت بین کشورهای حوزه قفقاز در شمال و کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=78654
  • 22 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.