تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

تشریح سازوکاری جلوگیری پدیده شهرفروشی

  • کد خبر : 78611
  • 24 دی 1400 - 11:14
تشریح سازوکاری جلوگیری پدیده شهرفروشی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ شورای شهر تهران در خصوص امکان سرو شکل دادن به سازوکاری برای جلوگیری از پدیده شهرفروشی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ء شورای اسلامی شهر تهران درباره امکان سرو شکل دادن به سازوکاری برای جلوگیری از پدیده شهرفروشی اظهار داشت: در حوزهء شهرسازی چاره‌ای جز دادن پروانه برای ساخت و ساز وجود ندارد. یعنی هیچ زمانی مسوولان شهری نمی‌توانند به طور مطلق درآمدزایی شهرداری از محل فروش تراکم و عوارض را به صفر برسانند. آن چیزی که دارای اشکال است و به محیط زیست، حمل و نقل و وضع هوای تهران آسیب می‌زند این است که خارج از طرح تفصیلی تراکم واگذار بشود. این مساله محل اشکال است. در دوره‌های گذشته چنین رویه‌ای وجود داشته است. در همین دوره پنجم مدیریت شهری هم چنین روش‌هایی اتفاق می‌افتاده است. اما ما در دوره کنونی مدیریت شهری تلاشمان این است تا دیگر چنان اتفاقاتی در این حوزه رخ ندهد. ما در تلاش هستیم تا فقط در قالب طرح تفصیلی و به شکل مجاز و قانونی مجوز و پروانه برای ساخت و ساز صادر بشود.

وی درخصوص گمانه‌ها درباره اینکه شهرداری تهران در تعاملی که در زمینهء بودجه با دولت دارد شورای شهر را دور می‌زند افزود: اعتقادی که در شورای شهر وجود دارد انجام تعامل میان مدیریت شهری و شورای شهر با هم و نیز داشتن یک رویکرد تعاملی با دولت است. اما اگر در شهرداری تمایلی برای برقراری این نوع مناسبات و تعاملات وجود نداشته باشد کل مجموعه شهر و مدیریت شهری ضرر خواهد کرد. چون شورای شهر به مثابه ریشه‌های شهرداری عمل می‌کند و حامی شهرداری محسوب می‌شود.

امانی اذعان کرد: خواستهء ما در شورای شهر این است که شهرداری در پیشبرد برنامه‌ها موفق عمل کند. تلاش شورای شهر بر رفع مشکلات شهرداری و تامین منابع مالی لازم برای ادارهء پایتخت است. در واقع شهرداری با حذف کردن و به بازی نگرفتن شورای شهر یک حامی بزرگ را از دست می‌دهد. خود ما در شورای شهر به هیچ عنوان از این موضوع که شهرداری چنین پشتوانه و حمایتی را از دست بدهد استقبال نمی‌کنیم. البته ما نسبت به نوع روابطی که با شهرداری داریم یا مناسباتی که شهرداری با دولت برقرار کرده بدبین نیستیم. چنین تعبیری که شهرداری درحال دور زدن شورای شهر باشد را ما به کار نمی‌بریم و چنین ادعایی نداریم. اما خود من نشانه‌هایی از اینکه شهرداری به تدریج درحال از دست دادن حمایت شورای شهر هست را می‌بینم. من نگران این وضعیت هستم. علت این هم که ما در این زمینه‌ها به شهرداری تذکراتی داده و می‌دهیم این است که انشاالله وحدت و یکپارچگی میان ما و شهرداری حفظ بشود و روز به روز بیشتر بشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ء شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا از اساس مدیریت شهری فکری برای الزام آور کردن و ایجاد ضمانت اجرایی در زمینهء پرداخت بودجهء شهر تهران از سوی دولت ندارد افزود: مسالهء ضمانت اجرایی بستگی به این دارد که ببینیم منبع تامین اعتبارات مالی ما به کجا وابسته است. اگر دولت مسوول تامین این اعتبارات باشد هیچ ضمانتی برای پرداخت این اعتبارات مالی وجود ندارد. چون اگر ضمانتی وجود می‌داشت در این پانزده سال گذشته دولت به شهرداری تهران کمک‌های مالی را ارائه می‌کرد. البته در ردیف‌های بودجهء دولت سهم شهرداری در نظر گرفته شده بود، اما پرداخت نمی‌شد. حالا امسال البته از ردیف‌های بودجهء دولت هم سهم شهرداری تهران را حذف کرده اند. معلوم هم نیست که با جلسات و رایزنی‌هایی که صورت گرفته این سهم بازخواهد گشت یا خیر؛ بنابراین از طریق تعامل کردن با دولت هیچ تضمینی برای پرداخت شدن سهم شهر تهران از بودجه شکل نمی‌گیرد. اما دیگر راه‌ها برای ایجاد درآمد در دست خود شهرداری است. از این جهت اقدام‌هایی نظیر فروش ملک، دادن پروانهء ساخت و ساز، نوسازی، گرفتن وام، گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و مواردی از این قبیل طبق روال معمول درحال انجام شدن است.

منبع: میزان
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=78611
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.