تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

6

چه کنیم تا کار با رایانه به سلامت ما آسیب نزند

  • کد خبر : 7029
  • 19 دی 1397 - 11:37

کار کردن بیش از حد با رایانه برای اعضای مختلف بدن زیان آور است، از جمله عوارض کار طولانی با رایانه خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست ، درد شانه و بازوها ، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت را می توان نام برد. به گزارش سرویس سلامت افق تهران، کار کردن بیش از حد […]

چه کنیم تا کار با رایانه به سلامت ما آسیب نزند

کار کردن بیش از حد با رایانه برای اعضای مختلف بدن زیان آور است، از جمله عوارض کار طولانی با رایانه خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست ، درد شانه و بازوها ، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت را می توان نام برد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، کار کردن بیش از حد با رایانه برای اعضای مختلف بدن زیان آور است. از جمله عوارض کار طولانی با رایانه خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست ، درد شانه و بازوها ، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت را می توان نام برد.در صورتی که از جمله افرادی هستید که بیش از دو ساعت در روز از رایانه استفاده می ‌کنید، احتمال  که دچار  «سندرم بینایی رایانه‌ای»  شوید وجود دارد.

دکتر جنیفر آشتون، پژوهشگر و متخصص کانادایی در اینخصوص اعتقاد دارد: علایم سندرم بینایی رایانه‌ای یا «CVS» در صورت  استفاده طولانی مدت از رایانه و ابزار الکترونیکی دستی، روزانه و به طور مکرر بروز می‌کنند.  خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای مکرراز مهم ترین علائم این سندرم هستند.

توصیه دکتر آشتون برای بهبود و کاهش خستگی چشمی به مبتلایان به این سندرم این است افرادی که ساعات طولانی پشت رایانه می‌نشینند، دائما  پلک بزنند.  این کار باعث می شود اشک در چشم جریان پیدا می‌کند و نه تنها باعث پیشگیری از خشکی چشم می شود بلکه به طور طبیعی خاصیت درمانی دارد. کاربران باید پس از هر ۱۰ دقیقه استفاده از رایانه، پلک‌های خود را به هم بزنند. نکته مهم دیگر این است که  بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در مسافت ۶ متری خیره شوند تا چشم ها استراحت کنند.

مسئله بعدی این است که مطمئن شوید نور مناسب و کافی در محیط وجود دارد. بهتر است زاویه تابش نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار باشد و نباید مستقیم به خود فرد بتابد. همچنین باید صفحه مانیتور را طوری قرار دهید که نور پنجره یا چراغ در آن منعکس نشود.

در پایان نیز تاکید می‌شود که مناسب ترین موقعیت برای قرار دادن مانیتور، ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر از سطح چشم هاست که ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر هم باید با چشم‌ها فاصله داشته باشد.

برخی از کاربران رایانه، ساعد، دست‌، بازو، پشت و گردن خود را در یک وضعیت  ثابت قرار می‌دهند و همین عمل باعث می شود فشار زیاد در مدت زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد وارد ‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شود.

توصیه های سلامتی پشت رایانه :

به فرم صحیح پشت یک میز کار خود بنشینید. کمر خود را صاف کرده، شانه ها را به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان شما در یک راستا قرار گیرد.

زمانی که مشغول تایپ کردن هستید، بدن خود را در یک وضعیت متعادل و مناسب قرار دهید. مچ دستان شما باید اندکی از آرنج شما پایین تر باشد. این عمل باعث جلوگیری از ابتلا به نوعی سندرم در مچ دست(سندروم تونل کارپال) شما  می شود . پاهایتان را از زانو خم کنید، طوری که زانو از باسن اندکی بالاتر قرار گیرد. کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چهارپایه یا زیرپایی مناسب قرار دهید.

سعی کنید  هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شده و با حرکات کششی بدن خود را نرمش دهید یا برای چند لحظه قدم بزنید.

ساق پاهایتان را بکشید و در این زمان برای چند لحظه به صفحه نمایشگر نگاه نکنید یا خیره نشوید. این کار شما باعث  از ایجاد لخته های خون در پاهای شما جلوگیری می کند. به خاطر داشته باشید که لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معمول است.

یاد بگیرید که چطور  اعضای بدن خود را نرمش دهید. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید. هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانید. این عمل باعث صدمه دیدن مفاصل گردن شما می شود.

در صورتی که مجبورید مدت زیادی مشغول تایپ کردن باشید، برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار چرخانده و ورزش دهید. این کار باعث جلوگیری از ابتلا به سندرم مچ دست می شود.

سعی کنیدهیچ گاه به سمت جلو و روی صفحه کلید قوز نکنید.

اگر می توانید برای دقایقی در هوای آزاد نفس عمیق بکشید تا کمی هوای تازه وارد شش هایتان شود.

وقتی در حالت نشسته هستید پاهایتان  روی پنجه ببرید و دوباره روی زمین بگذارید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا قدری پاهایتان خسته شود.  یک ساعت به صورت مداوم این عمل را انجام دهید . این حرکت باعث تقویت ساق پاهای شما می شود .

همیشه یک بطری آب در کنار خود داشته باشید تا عادت کنید که هر نیم ساعت آب بنوشید . اگر این عمل را مکرر انجام دهید احساس خواهید کرد که هوشیارتر هستید و در دراز مدت باعث لاغرشدن  هم خواهد شد.

پشتی صندلی خود را عقب ببرید و به کمر خود زاویه ی بیشتر از ۹۰ درجه انحنا بدهید.

به فکر سلامت چشمان خود باشید . خیره شدن طولانی به صفحه نمایش رایانه باعث آسیب به چشمان شما می شود پس با بستن هر چند وقتی یک بار با بستن چشم ها به چشمان خود استراحت بدهید، نور  محیط کار نباید خیلی زیاد نه خیلی  تاریک باشد تا فشاری  به چشم شما  وارد نشود. درد، سرخی و سوزش و آب‌ریزش چشم، احساس تاری دید که به کاهش قدرت بینایی، خستگی و درد چشم و سردرد منجر می‌شوند، از عوارض چشمی کار زیاد و نادرست با رایانه هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=7029
  • 15 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.