تاریخ : یکشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۰ : 18 ربيع أول 1443 Sunday, 24 October , 2021

اخبار داغ

جاماندگان چه زمانی سهام دریافت می‌کنند؟ نرخ ارز، طلا و سکه در ۲آبان۱۴۰۰ وحدت اسلامی یک امر اصولی است نه تاکتیکی اتخاذ سیاست‌های نامناسب صادرات سیب/ رشد بیش از ۲۵درصدی تولید سیب و انار گران شدن مواد اولیه تولید جذابیت صادرات لباس را کاهش داده تاثیر درمانی ارده خمیری بر سرفه  تغییر اوضاع اقتصادی با استفاده از نیروهای شایسته و توانمند واکنش عجیب سرمربی پورتو بعد از هت تریک ستاره ایرانی کارگردانِ «زنگار» به حادثه تیراندازی الک بالدوین واکنش نشان داد  تأثیر رفتار پدر و مادر در تربیت فرزندان چیست؟ آمدیم به عنوان صدرنشین صعود کنیم تشریح اعمال تغییر در ساعت فعالیت مراکز معاینه فنی کشور برخی مربی‌ها پولی هستند که اسپانسر و پول می‌آورند آشنایی محمد کارت با لایه‌های مختلف جامعه ساخت فیلم روایت زندگی پر فراز و نشیب شهید باهنر سفرهای استانی دولت رفع‌کننده مشکلات مردم باشد چگونه «روان پریشی» «جامعه» را درمان کنیم؟ مصرف غذاهای گرم در فصول پاییز و زمستان الکترونیکی شدن مرزها از شاخص‌های برنامه هفتم توسعه باشد آرامش در بازار لوازم خانگی

4

سندرم بینایی وابسته به رایانه چیست؟

  • کد خبر : 70178
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
سندرم بینایی وابسته به رایانه چیست؟
مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم بیان کرد: این بیماری علایمی همچون احساس دیدن جرقه‌های نوری، تاری دید ناگهانی، قرمزی قابل توجه چشم، درد چشم و دیدن هاله‌های رنگی اطراف نور، دارد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، سیدفرزاد محمدی مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت ۲۲ مهرماه روز جهانی بینایی اظهار داشت: در صورت داشتن این علایم نیز باید برای معاینه اورژانس اقدام کنیم؛ احساس دیدن جرقه‌های نوری، تاری دید ناگهانی، قرمزی قابل توجه چشم، درد چشم و دیدن هاله‌های رنگی اطراف نور.

وی با اشاره به ضرورت توجه به پیشگیری و این که بسیاری از بیماری‌های چشمی با پیروی از سبک زندگی سالم، قابل پیشگیری هستند، گفت: منظور از سبک زندگی سـالم، تغذیـه سالم و اتخاذ عادت‌های صحیح زندگی است. بـرای داشتـــن سبک زندگـی سالـم، حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش، کنترل قندخون، فشارخون و چربی‌خون، خودداری از مصرف سیگار و الکل، تغذیه سالم، گامی مهم جهت حفظ وزن مناسب، کنترل چاقی و پیشگیری از بیماری‌هایی از قبیل دیابت است که همه این مــوارد می‌توانند بر سلامت بینایی تاثیرگذار باشند.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مواد مغذی که به حفظ سلامت بینایی کمک می کنند عبارتند از ویتامین A، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی شیرین، سبزیجات با رنگ نارنجی مثل هویج و کدو تنبل، ویتامین A , E، مرکبات مثل پرتقال و لیمو، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، ویتامین C و E، بادام، آووکادو، تخم‌آفتابگردان، امگا ۶، امگا ۳، کلم ، روکلی، روی یا زینک، حبوبات.

محمدی اظهار داشت: اگرچه داشتن سبک زندگی سالم می‌تواند به پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های چشمی کمـک کند، محافظت و مراقبت از چشم‌ها نیز به همان اندازه، اهمیت دارد. خطرات تهدیدکننده بینایی در زندگی، متنوع و شامل نور شدید خورشید، حوادث محل کار و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض صفحه نمایش است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد، ساده‌ترین راه برای محافظت از چشمان‌مان در برابر پرتوهای مضری است که در خارج از خانه با آن روبرو می‌شویم. محیــط کار امن نیز برای سلامت بینایی حائز اهمیت است.

محمدی ادامه داد: اگر به واسطه کار با مواد شیمیـایی خطرناک، پرتوهای مضر، ذرات پرتاب‌ شونده و گرمای بیش از حد سر و کار داریــم، می‌بایست از عینــک‌های محافظ استاندارد منطبق با شرایط محیط کارمان استفاده کنیم.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم، تمیز کردن مواد آرایشی را با اهمیت دانست و گفت: مراقبت صحیح و پاکسازی درست پس از استفاده از مواد آرایشی، امری ضروری در حفظ سلامت چشــــــم است و می‌تواند از بروز مشکلاتی ماننــــد خشکـی چشـم و واکنـش‌هـای حساسیتــی جلوگیـری کند.

محمدی افزود: در دنیای امروز که استفاده از تکنولوژی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده است، کاهش مدت زمان استفاده از صفحات نمایش دیجیتال و همچنین استراحت بین استفاده‌های طولانی‌مدت از این صفحات (گوشی همراه، تبلت و رایانه)، امری ضروری در جلوگیری از علائمی مانند خستگی چشم، سردرد، خشکی چشم و مشکلات عضلانی، اسکلتی است.

وی ادامه داد: علائم ذکر شده تحت عنوان «سندرم بینایی وابسته به رایانه» یا «خستگی چشم دیجیتالی» نامیده می‌شود.

محمدی اذعان کرد: جهت به حداقل رساندن علائم بینایی و اسکلتی، عضلانی و افزایش بازدهی، توجه به پلک‌زدن آگاهانه (ارادی)، استراحت‌های منظم (قانون ۲۰-۲۰-۲۰)، نحوه نشستن صحیح، روشنایی مطلوب، جهت کاهش خیرگی به صفحه نمایش و بهینه‌سازی محیط کــــــار، ضروری است.

مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را چنین توضیح داد: بعد از هـر ۲۰ دقیقه استفاده از صفحـه نمــــایش/دیجیتــال، حداقـل ۲۰ ثانیـه به شیئی در فاصله حـدود ۶ متـر نگـاه کنیـد.

وی در نظر گرفتن اولویت‌ برای معاینات چشمی را با اهمیت دانست و افزود: مطمئن شویم کــه معاینات چشمی، جزئـی از معاینــات پزشکی معمـــول ما هستند. سلامت چشم خود را در اولویت قرار دهیم و خانواده، دوستان، آشنایان و جامعـه را نسبت به اهمیت سلامت چشم و بینایـی آگاه کنیـم. هر دو سال یکبار معاینه چشم انجام دهیم. اگر بیمــــاری چشمی قبلی داریـم و چشم‌پزشک توصیه به انجـام معاینات با فواصل کمتر کرده ‌است، به توصیه‌ها پایبند باشیم.

وی در پایان یادآور شد: برای یک معاینه کامل و جامع چشمی برنامه‌ریزی کنیم و از برنامه خود پیـروی کرده و آن را انجام دهیـــم. در یک معاینه کامل چشمی، چشم‌ پزشک بــرای درک عوامل خطــــر تهدیـــد کننده بینایی؛ سابقـه پزشکی و سابقه خانوادگــی‌ را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس با ارزیابی دید دور و نزدیک، شماره چشم و معاینه داخـل چشمـی (به کمک قطره‌های گشـاد کننده مردمک)، ارزیابی جامع و کاملی از وضعیت سلامت بینـایی به دست می‌آورد تا براساس این اطلاعات، بهترین تصمیم را جهت حفظ سلامت بینایی و چشم اتخاذ کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=70178

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی