تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

10

«جوکر» بازتاب قدرت در جامعه است

  • کد خبر : 67898
  • 27 شهریور 1400 - 11:54
«جوکر» بازتاب قدرت در جامعه است
منتقد سینمابیان کرد: نکته‌ این فیلم درست در جایی نقش می‌بندد که از دل کمیک‌بوک‌ها، شخصیتی تراشیده و ساخته شده که مصائب و مشکلات جامعه او را وادار کرده تا چیزی باشد که قبلاً نبوده است.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، رضا درستکار، منتقد سینما درباره‌ فیلم «جوکر» اظهار داشت: گزاره‌ «سینما عمدتاً بازتاب است، نه جریان‌ساز» می‌تواند مطلع خوبی برای این فیلم باشد. «جوکر» بازتاب شرایط زمانه‌ خودش است؛ بدین معنا که ارزش‌های کلاسیک و سنتی که تا سالیان سال به جامعه تزریق می‌شد و مورد تأیید قرار می‌گرفت، باعث شد تا افراد به دو گروه «خوب‌ها» و «بدها» تفکیک شوند.

وی در ادامه افزود: به‎‌طور کلی، در داستان‌های سریالی کمیک‌بوک‌ها، مثل جوکر، بتمن و… همیشه قسمت زیبای ماجرا، سر رسیدن ابرقهرمان‌ها و غلبه‌ خیر بر شر بود، اما با ساخته شدن «جوکر» ۲۰۱۹ ورق برگشت و قصه شکل جدیدی به خود گرفت. این فیلم گرانیگاهِ «خوبی» و «بدی» را عوض کرد؛ طوری‌که نویسنده می‌خواست بگوید شخصیت‌هایی که در دسته‌بندی «خوب‌ها» قرار می‌گیرند، الزاماً چندان هم خوب نیستند؛ چراکه وقتی جوکر ظهور می‌کند، به‌جای آن‌که خود منشاء آسیب یا پلیدی باشد، بازتاب پلیدی‌ها می‌شود. مرد ساده‌‎ای که با اختلال واکنشی جسمانی دست‎‌وپنجه نرم می‌کند و به‌خاطرِ شغلش لباس دلقک‌ها را می‌پوشد، آن‌قدر تحت فشار و تحقیرِ اطرافیان قرار می‌گیرد و رنج‌های مختلفی را متحمل می‌شود که گرانیگاه خود را گم می‌کند و به نیروی شرّی بدل می‌شود تا در مقابل نیرویی پلیدتر از خودش بایستد. و داستان تقابل خوب‌ها و بدها به جنگ میان بدها و بدترها تبدیل می‌شود.

درستکار تصریح کرد: اگر قرار باشد از منظر یک جامعه‌ آمریکایی این فیلم را تحلیل کنیم، بدین‌گونه می‌شود که بتمن و نیروهای خیر همان «دموکرات‌ها» هستند که افرادی صلح‌طلب و ظاهرالصلاح‌اند و جوکر و نیروهای شرّ «جمهوری‌خواهانِ» جنگ‌افروز و ناآرام‌اند که همواره درصدد آشوب به‌پا کردن هستند. حتّی بعضی از منتقدان آمریکایی، شخصیت جوکر را به «دونالد ترامپ» نیز تشبیه کرده‌اند! اما نگاه افرادی که از این سوی جهان به جوکر می‌نگرند، معنای دیگری را تفسیر می‌کند.

این منتقد که در حوزه‌ مستندسازی نیز فعالیت می‌کند، درباره‌ عناصر فنی «جوکر» ۲۰۱۹ ادامه داد: فیلم ساخت خیلی ‌خوبی داشت. «واکین فینیکس» بازیگرِ خوبی است و شخصیت کاریزماتیکی دارد. در این فیلم هم بازی خوبی از خودش ارائه داد. بارها شده فینیکس حتّی در فیلم‌های عاشقانه‌ هم نقش شخصیت‌های نامتعادل را ایفا می‌کند و در بازی، ایست، حالات چهره و ژستش دلهره را به مخاطب منتقل می‌کند. ویژگی‌های این بازیگر در شخصیت جوکر تشدید شده است.

درستکار اذعان کرد: به‌رغم تمام موفقیت‌ها، این فیلم چندان مناسب کشورهای جهان سوم نیست، چون بسیار بدون مداقه و تحلیل، برآشفتن، آشوبیدن و به‌نوعی انقلاب کردنِ بدون هدایت‌گری، مرز و هسته‌ اصلی را تبلیغ می‌کند. در جوکر ۲۰۱۹ جامعه به ضد خودش تبدیل می‌شود و به‌جای آن‌که برآورنده‌ اصلاح و آرامش باشد، به فضایی مشوّش و ناامن تبدیل می‌شود که نتایج فرحناک و دلچسبی را به‌دنبال نمی‌آورد. برای مثال، در سال ۱۳۵۷ در ایران انقلابی صورت گرفت که نتیجه‌ آن به یک حکومت مستقر منجر شد، اما در این فیلم امنیتی در کار نیست و بهانه‌ پایمال شدن حقوق، به حجم گسترده‌ای از خشونت و گسیختگی تبدیل می‌شود. البته این نکته حائز اهمیت است که جوکر به‌دلیل انتشار ویروس کرونا و شروع پاندمی، امکان اثربخش بودنِ عمومی را تا حدّ زیادی از دست داد.

این منتقد درباره انطباق و اشتراکات میان محتوای فیلم «جوکر» و جامعه‌ کنونیِ ایران، و به‌طور کلی فرایند «جوکر شدن»، افزود: از منظر بازتاب، باید موضوع را در سردمداران و مدیرانِ جامعه جست‌وجو و تحلیل کرد؛ چراکه هر حرکت اشتباه آن‌ها منجر به از بین رفتن حقیقت می‌شود و به جامعه و مردم آسیب می‌زند. در این سطح، مرز میان حقیقت و امر غیرعموم بسیار باریک است. یک مدیرِ سردمدار در جامعه می‌بایست به حقوق اولیه‌ انسان‌ها توجه کند، و نگذارد اعتراضِ برحقِ مردم به مرحله‌ انفجار برسد، چراکه در آن‌صورت، انسانی که پیش‌تر، مظلومانه مورد آزار قرار گرفت، از طریق مصونیتی که توسط توده‌ها پیدا می‌کند، خطرناک می‌شود.

درستکار که پیش‌تر «روز برمی‌خیزد» را کارگردانی کرده است، درباره‌ معنا و ارتباط نمادها در این فیلم خاطرنشان کرد: ترکمانا نعل را وارونه زن. بخشی از اقبال «جوکر» به‌خاطر معکوس کردن نمادهاست. در سری‌های قبل با خشونت و عصبانیت اعتراضات شخصیت‌های فیلم نمایش داده می‌شد، و حالا با لب‌های خندانِ نقاشی‌شده! خنده‌ای که تجلّی درد و خشم است. جوکر می‌خواهد بفهماند که به خنده‌اش اعتباری نیست و نیروی خیر به قطب شرارت تبدیل شده است.

وی در پایان یادآور شد: «جوکر» بازتاب قدرت در جامعه است. در پایان فیلم، این شخصیت با نقابی خندان و باطنی خشمگین، همه را به «جوکر شدن» تشویق می‌کند. اما نکته‌ این فیلم درست در جایی نقش می‌بندد که از دل کمیک‌بوک‌ها، شخصیتی تراشیده و ساخته شده ‌است که مصائب و مشکلات جامعه او را وادار کرده تا چیزی باشد که قبلاً نبوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=67898
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.