تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تشکیل کمیته تحقق شعار سال در شهرداری تهران رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم چالش‌های صادرات گاز ایران به پاکستان نقش مشارکت‌های مردمی در جهش تولید پیشرفت ۱۰۰ درصدی در اجرای پروژه‌های پایتخت ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در اولویت شورا کاهش شفافیت با ارز نیمایی در بازار فولاد ضرورت ساماندهی کارکنان شرکت‌ها و ادارات افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان برنامه شرکت متروی تهران برای خط ۷ در سال جاری اوتیسم بیماری بدون درمان ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی فاصله شدید پرسپولیس و استقلال در رنکینگ جهانی فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال اعلام زمان متناسب سازی حقوق بازنشستگان تاثیر تحریم بر صادرات نفت ایران به چین تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج

5

ساخت خط ۱۰ مترو چه زمانی تکمیل می‌شود؟

  • کد خبر : 62661
  • 03 مرداد 1400 - 11:21
ساخت خط ۱۰ مترو چه زمانی تکمیل می‌شود؟
مدیرعامل شرکت مترو تهران بیان کرد: ساخت قطعه نخست خط 10 و 3 ایستگاه مدنظر برای فاز نخست آن 4 سال زمان نیاز دارد و اینها همه در شرایطی است که منابع مالی پروژه با کمترین تاخیر زمانی محقق ‌شود.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره ابهام در قرارداد ۶۳۰ واگن برای مترو تهران و  چرایی عدم راه‌اندازی LRT در پایتخت با اظهار داشت: شهرداری تهران ساخت و راه‌اندازی مترو پرند را به صورت مداوم پیگیری کرده است و امسال ۲۵۰ میلیارد تومان بر اساس پیگیری‌های انجام شده توسط شهرداری در بودجه سالانه کشور در نظر گرفته شد که میزان تخصیص یافته خوب بود ولی اکنون مشکل اسناد خزانه اسلامی در این زمینه وجود دارد و علیرغم پیگیری‌ها هنوز این مسأله در بورس فعال نشده که خرید و فروش انجام شود لذا منابع نقدینگی دست پیمانکار نرسیده است.

وی درباره ساخت LRT  مورد تأیید شورای عالی ترافیک کشور قرار نگرفت، افزود: اصلا در طرح جامع مصوب ریلی شهر تهران ساخت LRT مورد تأیید شورای عالی ترافیک کشور در بهمن ۹۸ قرار نگرفت که  کسی بخواهد مانع جذب سرمایه گذاری آن شود. بنابراین تحقق این مسأله در تهران جزء طرح‌های مصوب ریلی پایتخت نیست و اگر سرمایه‌گذار هم می‌آمد و قصد سرمایه‌گذاری داشت مورد تأیید وزارت کشور قرار نمی‌گرفت.

امام ادامه داد: از طرفی  میزان انتقال مسافر از طریق تراموا یا همان LRT بسیار کمتر از مترو است و تراموا حمل و نقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مترو تهران تصریح کرد: شورای شهر تهران هم از طرفی تأکید داشت اولویت منابع باید برای تأمین واگن‌ها و تکمیل خطوط مترو اختصاص می‌یافت و طی ۴ سال گذشته سیاست شورا و شهرداری همین موضوع تکمیل خطوط و تأمین واگن‌ برای پایتخت بوده است.

امام درباره کمبود واگن در تهران اذعان کرد: بر اساس آخرین بررسی‌هایی که انجام گرفته حدود ۱۵۰۰ واگن برای ۷ خط مترو پایتخت کمبود داریم که قرار بود حداقل هزار واگن تا پایان برنامه ششم توسعه و تکلیف ماده ۵۸ قانون برنامه محقق شود ولی متأسفانه یک مورد واگن هم به دست ما نرسید و تأمین ۶۳۰ واگن هم از طریق فاینانس چینی محقق نشد و هنوز در کش و قوس قرار دارد. برای سایر کلانشهرها هم به همین صورت بود و حتی مناقصه‌های مربوطه هم برگزار نشد.

وی خاطرنشان کرد: ۶۳۰ واگن قرار بوده و قرار است از طریق فاینانس چین تأمین شود ولی کشور مبدأ باید ۱۵ درصد منابع را بر اساس مصوبات قبلی سالانه در بودجه در نظر می‌گرفته است و این موضوع از صندوق توسعه ملی باید محقق می‌شد ولی اکنون در بودجه ۱۴۰۰ این قضیه کامل منتفی و برداشته شده است که نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرد ما این موضوع را به وزارت کشور اعلام کردیم و وزارت کشور هم مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور انجام داد که رئیس‌جمهور آن را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: علیرغم این پیگیری‌ها هنوز این موضوع حل نشده و به نظر می‌رسد مشکل جدی در مسیر فعال شدن این قرارداد ایجاد شده باشد.۶۳۰ واگن جزو ۲ هزار دستگاه واگنی بوده که بر اساس ماده ۵۸ برنامه پنج‌ساله ششم در تعهد دولت بوده و از این ۲ هزار دستگاه واگن ۱۰۵۰ مورد آن برای پایتخت در نظر گرفته شد که قدم اول آن انجام مناقصه بین‌المللی در سال ۹۶ بود که توسط وزارت کشور انجام گرفت و قرار شد ۶۳۰ واگن از کشور چین تأمین شود ولی با گذشت ۴ سال از این ماجرا هنوز پرونده باز است و اکنون هم که به مراحل پایانی رسیده‌ایم در تأمین ۱۵ درصد منابع با نقطه‌ای از ابهام همراه شده‌ایم چرا که فاینانس بدون تأمین ۱۵ درصد منابع توسط کشور مبدأ هیچ معنی ندارد.

امام در خصوص مدت زمان جهت تأمین ۱۵ درصد منابع مالی برای کشور جهت دریافت ۶۳۰ واگن مترو، یادآور شد: فکر نمی‌کنم بیشتر از ۶ ماه فرصت در این زمینه وجود داشته باید حتما این ۱۵ درصد منابع تکلیف آن مشخص و تأمین شود البته بحث‌هایی مطرح است که نصف این میزان منبع مالی از طریق شهرداری تهران تأمین شود. در حالی که شهرداری تکلیفی در این ماجرا نداشته و با توجه به کمبود منابع درآمدی تأمین آن از شهرداری بعید است و باید دولت راه‌حلی را در نظر گیرد.

وی در پاسخ به سوال حدود دو هفته دیگر به پایان فعالیت دولت حسن روحانی باقی مانده است آیا در این فرصت باقیمانده منابع مالی برای خرید ۶۳۰ واگن مترو تأمین می‌شود؟ افزود: بعید می‌دانم قطعا این ماجرا به دولت آینده کشیده خواهد شد و امیدواریم اقدامات لازم صورت گیرد.

ابن مقام مسئول درباره افتتاح دو ایستگاه جدید مترودر خط ۶ و ۷  تا پایان تابستان، ادامه داد: در تلاش هستیم که ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ و ایستگاه توحید در خط ۷ را افتتاح کنیم بحث اوراق مشارکت چهارشنبه دو هفته پیش به سرانجام رسید و فروخته شد ولی این موضوع به دلیل تعطیلات پیش آمده با اختلال در جابه‌جایی پول همراه شد و امیدواریم این قضیه به سرعت پیگیری شود و بتوانیم منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت را به پروژه‌ها تزریق کنیم و تصور می‌کنیم که احتمالاً دو ایستگاه جدید تا آخر تابستان افتتاح شود و با این حساب در دوره فعالیت شهرداری کنونی این موضوع احتمالاً محقق نمی‌شود.

امام تصریح کرد: ۳۰ ایستگاه مترو در ۴ سال اخیر افتتاح شد و دو افتتاح دیگر هم تا آخر شهریور انجام می‌گیرد و در مجموع ۳۲ ایستگاه می‌شود همچنین ان‌شاءالله با پول اوراق مشارکت راه‌اندازی پایانه اکباتان نیز تا اواخر تابستان محقق می‌شود و عملیات آن به سرانجام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به سوال آیا ساخت پایانه جدیدی هم در دستور کار دارید؟ اذاعان کرد: بله، پایانه‌ای در دولت آباد در ابتدای خط ۶ در نظر گرفته شده که اخیراً مناقصه عمومی آن برگزار شد پیمانکار مشخص می‌شود و در هفته‌های آتی شاهد آغاز عملیات اجرایی پایانه جدید دولت‌آباد خواهیم بود.

وی در خصوص جزئیات ۱۸۵۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت برای مترو، خاطنشان کرد: میزان اوراق مشارکت اخیر ۱۸۵۰ میلیارد تومان سهم مترو پایتخت بوده که ۲ عدد ۷۵۰ میلیارد تومان برای خط ۶ و ۷ و دو عدد ۱۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل خط ۳ و ۴ از این اوراق در نظر گرفته شده است.

امام یادآور شد: البته در تلاشیم اوایل مرداد عملیات اجرایی فاز نخست پروژه توسعه شرقی خط ۴ را با تکیه بر منابع غیرنقد شهرداری تهران شروع کنیم. ناگفته نماند که با فراهم شدن مقدمات کار و انتخاب پیمانکار پروژه، عملیات اجرایی فاز نخست توسعه شرقی خط ۴ مترو آغاز خواهد شد و با تکمیل پروژه توسعه شرقی خط ۴ مترو تهران، اهالی محله‌های تهران نو، تهرانپارس، دردشت، حکیمیه، میدان شقایق، میدان شاهد و همچنین مراجعان دانشگاه شهید عباسپور و دانشگاه آزاد واحد تهران ـ شمال، دسترسی آسانتری به شبکه حمل و نقل ریلی پیدا خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره پیشرفت عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو تهران در دو میدان اتریش و دریاچه چیتگر، افزود: عملیات اجرایی در خط ۱۰ در قالب دو کارگاه در حال انجام است که یکی در میدان دریاچه چیتگر بوده که اردیبهشت عملیات آن آغاز شد و دیگری در میدان اتریش بوده و کارها رو به جلو رفتن است.

امام ادامه داد: خط ۱۰ مترو تهران از جمله ۴ خط جدید این شبکه به حساب می آید که بهمن سال ۱۳۹۸ در طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت به تصویب رسید و در خرداد سال ۱۳۹۹ جهت اجرا به شرکت راه آهن شهری تهران و حومه  ابلاغ شده است که این خط به طول کلی ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه خواهد داشت همچنین  ساخت قطعه نخست خط ۱۰ و ۳ ایستگاه مدنظر برای فاز نخست آن ۴ سال زمان نیاز دارد و اینها همه در شرایطی است که منابع مالی پروژه با کمترین تاخیر زمانی محقق ‌شود تا وقفه‌ای در کار دستگاه حفار مکانیزه و همچنین عملیات احداث ایستگاه‌ها پیش نیاید.

وی در پایان از طراحی خطوط جدید برای مترو پایتخت، یادآور شد: راه‌اندازی خطوط دیگری را هم در پایتخت مدنظر قرار دادیم طراحی‌ها باید انجام بگیرد و به مراحلی دست یابیم برای خط ۱۱ نیز اولویت‌ها را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم که امسال اقداماتی صورت گیرد ولی باید توجه داشت که ابتدا باید طراحی انجام شود و بعد برگزاری مناقصه‌ها را شاهد باشیم تا به مرحله عملیات اجرایی برسیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62661
  • 25 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.