تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

10

تأثیر بی‌توجهی به علوم انسانی در جامعه و سیستم مدیریتی کشور

  • کد خبر : 62257
  • 28 تیر 1400 - 10:40
تأثیر بی‌توجهی به علوم انسانی در جامعه و سیستم مدیریتی کشور
مشاور حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: راهکار بیشتر مسائل و مشکلاتی که در کشورمان با آن درگیر هستیم با علوم انسانی حل می‌شود نه با راهکارهای فنی.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، رضا نقی‌زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری و رئیس حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص عدم رشد علوم انسانی در کشور، اظهار داشت: ما در بعضی حوزه‌های علمی رشد خیلی خوبی داشتیم و رشد مناسبی  در برخی حوزه های فنی داشتیم. ولی باید گفت که توازنی در رشد علوم مختلف در کشور وجود نداشت که بگوییم اینها همه با هم رشد کردند ولی در مجموعاً می‌توان گفت علومی که ما الان به آن دست پیدا کردیم در مقایسه با داشته‌ها و توانمندی‌هایمان بسیار اندک است.

وی در خصوص مدیریتی بخش های زیادی از کشورمان، گفت:  بخش زیادی از مسایل کشور راهکار علوم انسانی، اجتماعی و مدیریتی مربوط به آن مسئله را دارد در واقع می توان گفت بیشتر مسائلی  و مشکلاتی که ما الان در کشورمان با آن درگیر هستیم، بیشتر راهکار علوم انسانی دارد نه راهکارهای فنی.

مشاور معاون پژوهش و فناوری و رئیس حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم  توضیح داد: بر فرض مثال اگر آمار خشونت در برخی از نقاط بالا رفت مسلما با علوم فنی قابل حل نیست. به طور مثال در خصوص صنعت خودرو  مدیریت آن یک مسئله فنی نیست، بلکه مسئله شناخت نیاز مخاطب است اگر این نیاز مخاطب شناسایی شود و بتوانند با  مخاطب  ارتباط برقرار کنند، به طور قطعی مشکلات بسیاری حل خواهد شد. می‌توانیم بگویم بیشتر مسائل در کشور ما راهکارهای علوم انسانی و اجتماعی دارد نه راهکار علوم فنی و متأسفانه چون ما خیلی روی حوزه فنی تمرکز می‌کنیم خروجی اش این می‌شود که می‌خواهیم مسائل اجتماعی را هم فنی حل کنیم.

نقی‌زاده تاکید کرد: در همین مسئله کرونا، چگونگی ارتباط با جامعه را به خوبی مشاهده می‌کنید و اینکه جامعه را چگونه قانع کنید که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. باید پذیرفت که جامعه‌شناسی و روانشناسی، در بخش علوم انسانی است نه در حوزه علوم پزشکی و از این طریق به آسانی می توان فرهنگ سازی صحیحی را به جامعه القا کرد.

وی افزود:  در هرجایی که مردم پرتوکل های بهداشتی را رعایت کرده اند آمارها کاهش پیدا کرده. هرجا که مردم رعایت نمی‌کنند آمارها افزایش پیدا می‌کنند پس بیشتر مسائلی که ما الان در کشور با آن مواجه‌ایم و عمدتا بیان می‌کنیم در حوزه علوم انسانی است نه در حوزه علوم فنی.

مشاور معاون پژوهش و فناوری و رئیس حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم بیام کرد: بخشی از موانع توسعه‌ی علوم انسانی مربوط به علم و فناوری می شود. در کشور ما هم توسعه ابتدا با حوزه فنی شروع می شود اما تاکید بیشتر روی حوزه مهندسی و پزشکی است. در یک دوره زمانی علوم فنی توسعه خوبی داشت ولی به ازای آن علوم انسانی ما توسعه پیدا نکرد و خیلی وقت‌ها جایگاه علوم انسانی را فراموش کردیم.

وی اظهار کرد: ما یک دوره عقب‌ماندگی در طول چند قرن را تجربه کردیم که در آن دوره علوم انسانی ما نسبت به سایر کشورها رشد نکرد. و برای آنکه بتوانیم خودمان را به آنها برسانیم به تقلید در حوزه علوم انسانی پرداختیم .در صورتی که حوزه علوم انسانی حوزه بسیار متفاوتی است و به بستر به فرهنگ جوامع وابسته است.

نقی زاده توضیح داد: در علوم فنی شرایط متفاوت است شما یک متخصص کامپیوتر باشید یک نرم‌افزار در ایران و اروپا هیچ فرقی نمی‌کند ولی شما اگر یک جامعه‌شناس باشید در ایران و اروپا موضوع کاملا متفاوتی است. ما در علوم انسانی یک دوره تقلید داشتیم که منجر به این شد که ما هنوز نتوانستیم به عنوان یک پیشرو در علوم انسانی باشیم حتی شما می‌دانید آمارهای تولیدات علمی ما در حوزه علوم انسانی نسبت به علوم فنی مهندسی در سطح بین‌المللی محدود تر است. یعنی ما هنوز نتوانستیم خودمان را در سطح بین‌المللی مطرح کنیم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری و رئیس حوزه پژوهش و فناوری وزارت علوم  ادامه داد: به همین دلایل است که عمده متقاضیان علاقه به تحصیل در علوم فنی و پزشکی بیشتر است.  تا زمانی که این نگاه به علوم انسانی تغییر نکند نمی توان توسعه ای قابل توجه در حوزه مدیریت صحیح کشور متناسب با فرهنگ جوامع داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ دوره کارشناسی علوم فنی و علوم پزشکی است در حالی که افراد محدودی وارد علوم انسانی می شوند، در صورتی که باید توازنی برقرار باشد. این توازن در کشور ما دچار مشکل است. از آن طرف در بحث اشتغال جامعه هنوز مشکلات جدی دارد . در واقع تراکم اشتغال برای حوزه‌های فنی و پزشکی بیشتر فعال است تا برای حوزه علوم انسانی.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62257
  • 26 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.