افق تهران؛ کمپانی رنو طی سالهای گذشته سدانهای جذاب و مشهوری را راهی بازار کرده است. یکی از این سدانها هم رنو تلیسمان است که در سال ۲۰۱۵ رونمایی و مدتی بعد به بازارها عرضه شد. تلیسمان که سدان سگمنت D رنو محسوب میشود، بر اساس پلتفرم مشترک این کمپانی با نیسان طراحی شده و یکی از دلای محبوبیتش در ایران نیز همین موضوع است.
درواقع رنو در این محصول خود، بخشی از موفقیتش را مدیون محبوبیت برندهای ژاپنی در ایران است. این خودرو که در سطح جهانی نیز بسیار موفق عمل کرد، یک سدان نیمهلوکس و مجهز محسوب میشود که از همان ابتدای ورود به ایران، با قیمتی زیاد عرضه شد، اما کیفیت خوب ساخت و برتریهایش نسبت به رقبای کرهای و حتی ژاپنی باعث شد تا باز هم فروش خوبی را تجربه کند. تلیسمان امروز نیز یکی از محبوبترینها در بازار دست دومهای وارداتی پسابرجام است.
برتریها و ضعفهای یک سدان موفق
طراحی تلیسمان کاملاً بهروز و چشمنواز است. البته برای خودرویی در این سطح و قیمت، این طراحی جزء حداقلهای لازم است. رنو تلیسمان ازنظر ظاهری به خودروهای کوپه مانند بیاموی سری ۶ و مرسدس بنز CLS شبیه است.
این سدان خانوادگی دارای چراغهای الایدی در نمای جلو و عقب و لوگوی بزرگ رنو است. طراحی فضای داخل کابین نیز با آن داشبورد جدید و لوکس و چوبیشکل خود، فضا را کاملاً شیک و گرم ساخته است. همچنین بخش ایمنی خودرو با شش کیسه هوا و دیگر امکانات موردنیاز، تبدیل به یکی از مزیتهای این محصول رنو شده است تا این خودروساز فرانسوی در کنار زیبایی ظاهری چشمنواز این سدان، برگ برندهای دیگر رو کرده باشد. رنو تلیسمان سدانی خانوادگی و کاملاً بهروز محسوب میشود. این خودرو در ایران با ۱٫۶ لیتر توربوشارژ عرضه شد.
پیشرانه این خودرو قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتنمتر را در دور موتور ۲۵۰۰ در دقیقه تولید میکند. همین عددها نشان میدهد که با چه مدل قدرتمندی روبهرو هستیم. این پیشرانه میتواند این سدان شیک و نیمهلوکس را به سرعت ۲۳۷ کیلومتر در ساعت هم برساند. شتاب ایجاد شده توسط این پیشرانه نیز ۷٫۷ ثانیه است که عدد مطلوب و معناداری محسوب میشود.
رنو تلیسمان همچنین با جعبهدنده ۷سرعته ۲کلاچه عرضه شده است و مصرف سوخت آن در جادههای شهری، خارج شهر و ترکیبی به ترتیب ۷٫۵، ۴٫۶ و ۵٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که به نسبت چنین خودروی قدرتمندی، کاملاً اقتصادی به شمار میرود. این خودروی بهروز با برخورداری از امکاناتی همچون سیستم صوتی پریمیوم BOSE با صفحه LCD فول تاچ ۸٫۷اینچی، صندلی چرمی با گرمکن، سردکن، ماساژور و حافظه، هدآپ دیسپلی تاشو (نمایشدهنده اطلاعات خودرو روی شیشه جلو)، دوربین دندهعقب و … توقع مخاطبان ایرانی خود را از یک خودروی سطح بالا تأمین کرده است.
در کنار تمامی مزایای ذکر شده باید به این نکات نیز اشاره کرد که طبق بررسی تجربه رانندگی در رنو تلیسمان دیوار، رانندگان یکی از نقاط ضعف خودرو را کوبشهای اتاق در مسیرهای ناهموار و دستاندازها ذکر کردهاند که ناشی از ضعف عملکرد کمکفنرهاست. از دیگر اشکالات خودرو، میتوان به سیستم پیچیده موتور آن اشاره کرد که د صورت خرابشدن برای تعمیرش باید زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. استفاده از بنزین بیکیفیت داخلی نیز میتواند در میانمدت به موتور خودرو آسیب برساند.
ارزش دربرابر خرید خودرو
براساس قیمت روز خودرو رنو تلیسمان دیوار و نمودار رشد و کاهش قیمت آن، این خودرو در دو سال گذشته همواره گرانتر از سدانهای نیمهلوکس همرده خود عرضه شده است. برای تلیسمان رقبایی همچون پژو ۵۰۸ و کیا اپتیما را در بازار ایران معرفی میکنند که تلیسمان قیمتی فراتر از همه آنها دارد؛ اما همچنان بسیار محبوب و پرطرفدار است و از آمار خرید و فروش خوبی بهره میبرد. کیفیت ساخت تلیسمان، مقبولیت ذاتی اروپاییها و البته طراحی بسیار جذاب این خودرو را میتوان دلایلی برای محبوبیت آن دانست. اما ازنظر فنی و امکاناتی درواقع برتری بین تلیسمان و رقبایش دیده نمیشود. بنابراین نمیتوان گفت که آیا تلیسمان ارزشی برابر با قیمتش دارد یا خیر!
انتهای پیام/