تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

8

دستمزد کارگران و هزینه‌های سبد معیشتی

  • کد خبر : 51231
  • 09 اسفند 1399 - 10:55
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: دست مزد تعیین شده برای سال جاری کارگران با تورم موجود قطعا جوابگوی معیشت آنها نخواهد بود و دولت باید با توجه به هزینه ها برای این قشر آسیب پذیر بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، هادی ابوی‌ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درخصوص دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰اظهارداشت:  رقم۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران تعیین شد تنها بخش خوراکی‌ها را شامل می‌شود، «عددی که کمیته دستمزد به عنوان هزینه معیشت کارگران تصویب و اعلام کرده غیر از مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان یا ایاب و ذهاب است و تنها در بخش خورد و خوراک و مواد غذایی است.

وی ادامه داد: هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها و درمان را به این عدد اضافه کنیم، همان رقم ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی می‌شود که گروه کارگری به آن رسیده بود. آنها خواهان ثبات قیمت‌ها و کنترل بازار هستند تا هزینه‌های زندگی آنها بیش از این افزایش نیابد. انتظار ما و کارفرمایان این است که دولت به عنوان ضلع سوم و یکی از شرکای اجتماعی در شورای عالی کار در این زمینه نقش خود را ایفا کند و حداقل‌های خانوارهای کارگری را مدنظر قرار بدهد.»

 همچنین محسن باقری فعال کارگری نیز در خصوص هزینه سبد معیشت کارگران گفت: قطعا رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نمی‌تواند هزینه‌های معیشت کارگران اعم از هزینه درمان، تحصیل، مسکن، خوراک و… را پوشش دهد. اما اتفاق تازه‌ای که امسال رخ داد این بود که سال‌های گذشته دولت و کارفرمایان بر روی سبد معیشت توجهی نمی‌کردند و هزینه‌ها بر اساس مولفه‌ها و داده‌های اقتصادی تعیین می‌شد. اما با توجه به اینکه امسال ما برای ابطال مصوبه ۲۹۱ و ۲۹۲ شواری عالی کار اقدام کردیم و دیوان عدالت اداری بر مبنی سبد معیشت رای را به ما داد ما پیش‌بینی می‌کردیم که امسال با مقاومت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو باشیم.

باقری افزود: گروه کارگری طی یک ماه اخیر در جلسات برگزارشده با سختی‌های بسیاری همراه بوده و با دشواری رقم فعلی را به تصویب رساندند. اکنون در جلسات کارگروه مزد نیز ما همان سختی‌هایی که در جلسات اصلی شورای عالی کار داشتیم، روبه‌رو هستیم.

این فعال کارگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رسمی شدن هزینه‌های سبد معیشت کارگران اشاره کرد و در این‌باره گفت: هزینه سبد معیشت بالاخره تعیین شده است و بدون شک رقم بسیار پایینی بوده و فاصله معناداری با واقعیت معیشت دارد اما تنها مزیتی که این رقم برای جامعه کارگی دارد این است که علاوه‌ بر اینکه شرکای اجتماعی این مصوبه را امضاء کردند، نماینده مرکز آمار ایران نیز این مصوبه را امضاء کرده است و حالا می‌توان گفت که رقم تعیین‌شده نسبت به گذشته رسمیت پیدا کرده است.

باقری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که دولتمردان باید بهترین تصمیم را جامعه کارگران بگیرد، گفت: درست است که رقم ۶ میلیون ۸۹۵ هزار تومان نسبت به هزینه‌ها پایین در نظر گرفته شده است اما اگر همین رقم برای تعیین دستمزدها اعمال شود باز قدم بزرگی برای جامعه کارگری برداشته شده است. اگر قرار باشد طبق هزینه معیشت تعیین‌شده ( ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان) دستمزد تعیین شود یعنی باید یعنی افزایش ۳ تا ۴ درصد دستمزد و حقوق را داشته باشیم. امیدواریم دولتمردان با توجه به هزینه سبد معیشت بهترین تصمیم را برای قشر آسیب‌پذیر کارگران اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=51231
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.