به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، واحد استاد فرشچیان به عنوان یکی از دانشگاههای پیشرو در کشور توانسته است به در زمینه اشتغال دانشجویان و کارآفرینی گامهای بسیار خوبی بردارد.
همچنین واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور با مدیریت دکتر طهرانچی، ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت مسئلهمحوری حرکت کردهاند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحدهایی ویژه اعم از فرشچیان، فرشتگان، مادران و… در نظر گرفته است تا تحصیل برای اقشار مختلف مردم را تسهیل کند و تخصصمحوری و پژوهش کاربردی در تمامی واحدها براساس نیاز آن منطقه و شهر مهیا شود.
دانشگاه آزاد اسلامی هنرهای ایرانی-اسلامی استاد فرشچیان یکی از واحدهای ویژه است که در حوزه فرهنگی و هنری میتواند به تخصصیترین دانشگاه هنرهای سنتی کشور تبدیل شود.
در همین راستا با بهمن نامورمطلق، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان به گفتگو نشستهایم که در ادامه میخوانید.
رسالت اصلی دانشگاه استاد فرشچیان احیای ارزشها و هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی است
درباره ماهیت دانشگاه آزاد اسلامی استاد فرشچیان توضیح دهید.
نامورمطلق: دغدغهها و تلاش استاد محمود فرشچیان در خصوص تشکیل دانشگاهی ویژه هنرهای سنتی و صنایع ایرانی و اسلامی در راستای حفظ هنرهای اصیل این مرز و بوم کهن به ثمر نشست.
طرح اولیه تأسیس این دانشگاه طی فرآیندی از سوی فرهنگستان هنر، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی آغاز شد و پس از اعلام آمادگی و حمایتهای دانشگاه آزاد اسلامی در این دانشگاه آغاز به فعالیت کرد.
رسالت اصلی دانشگاه استاد فرشچیان احیای ارزشها و هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی در قالب شیوه آموزش استاد شاگردی است و خوشبختانه یکی از آرزوهای دیرین هنرمندان بومی، سنتی و صنایع دستی ایران با این واحد دانشگاهی محقق میشود.
مدتهای زیادی است که هنرمندان عرصه هنرهای سنتی متوجه شدهاند که با نظام جدید آموزشی نمیتوان هنرمند بومی سنتی تربیت کرد و همواره امیدوار بودند که روزی در نظام آموزش عالی ما تحولی ایجاد شود و براساس این تحول بتوانند پاسخ مثبت و متناسبی به نیازهای آموزشی هنرهای سنتی و بومی بدهند.
یکی از جلوهای آموزش سنتی، نظام استاد شاگردی است که در این شیوه آموزشی، استادان بزرگی در سطح بینالمللی تربیت شدهاند که از جنبه جهانی شناخته شده هستند و مکاتب گوناگونی مانند مکتب هرات، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و… از نظام استاد شاگردی بهره گرفتهاند. هنرمندان این عرصه اصرار داشتند این نظام که قبلاً تجربه شده و به مسائل پاسخ داده است بار دیگر به روز و احیا شود.
آیا واحد فرشچیان توانسته است نظام استاد شاگردی را به خوبی عملیاتی کند؟
نامورمطلق: بله، خوشبختانه واحد هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان تجلی و پاسخ به نیاز هنرمندان بوده و در حال حاضر در یک مقطع بسیار حساس قرار داریم و در شرف پذیرش دانشجوی مستعد هستیم.
در این زمینه به دنبال این نیستیم که کمیت دانشگاه را افزایش دهیم چراکه شاخص ارزیابی ما با سایر دانشگاهها متفاوت است و کیفیت مبنای عمل این واحد است.
بنابراین دقت میکنیم دانشجویی جذب شود که دارای زمینه هنری بوده و در این حوزه استعداد داشته باشد که پس از آموزش در این دانشگاه بتواند پا جای پای استادان پیشکسوت هنر سنتی بگذارد، همچنین کیفیت استادان، کارمندان و فضای آموزشی نیز حائز اهمیت است.
مهمترین عنصر در نظام استاد شاگردی، استاد است
چقدر به جذب اساتید توانمند در واحد فرشچیان اهتمام داشتهاید؟
نامورمطلق: برای تحقق این هدف از بهترین استادان ایران در عرصه هنرهای اسلامی-ایرانی دعوت کردهایم که به عنوان استاد در این دانشگاه همکاری کنند.
چراکه مهمترین عنصر در نظام استاد شاگردی، استاد است که باید صاحب سبک و مکتب و مولف باشد که در این زمینه موفق به جذب بهترین استادان شدهایم که برجستهترین آنان نیز استاد فرشچیان است.
فراخوان این واحد در چهار رشته معماری داخلی، نقاشی ایرانی، صنایع دستی و طراحی فرش منتشر شده است و برهمین اساس آماده پذیرش دانشجو در سال تحصیلی جدید هستیم.
عزم جدی واحد فرشچیان برای تبدیل شدن به دانشگاه خلاق و کارآفرین
آیا دانشگاه آزاد استاد فرشچیان اقدامی برای تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین گام برداشته است؟
نامورمطلق: قصد داریم واحد فرشچیان، دانشگاهی کارآفرین و خلاق باشد و در این راستا عزم جدی داریم که شاخصهای این دانشگاه با معیارهای دانشگاههای خلاق و کارآفرین همراهی کند و صاحب سبک باشیم.
سعی کردیم برای پذیرش دانشجو با کارگاههای بزرگ صنایع دستی، هنرهای سنتی و نهادهایی که متولی این کارگاهها هستند و همچنین انجمنهای صنفی مرتبط شویم تا پیام ما را به گوش دانشجویان مستعد برسانند.
در نتیجه کارگاهها، انجمنهای مرتبط و نهادهای متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، وزارت میراث فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق هدف این واحد مرتبط و همراه شدند و موافقت کردهاند تعدادی از دانشجویان این واحد را بورسیه کنند.
بنابراین این دانشجویان از ابتدای تحصیل تضمین اشتغال خواهند داشت که این حرکت چنانچه بیسابقه نباشد، کم سابقه است.
به عنوان مثال در رشته شیشه و سفال تمام دانشجویان تضمین شغل دارند، در رشته فرش نیز تدابیری اندیشه شده است که دانشجویان بتوانند صاحب کارگاه شوند.
بنابراین علاوه بر امتیازات بسیاری که این واحد دانشگاهی دارد، امتیاز تضمین شغل به واسطه قراردادی که این واحد با واحدهای تولیدی و کارگاه منعقد کرده، قابل توجه است.
به همین خاطر اگر هنرجویان و خانوادههایشان شرایط دانشگاه استاد فرشچیان را به خوبی بشناسند، مطمئناً بسیار مایل خواهند بود که فرزندانشان در شرایط خوب دانشگاهی که هم به هویت ملی میپردازد و هم معنویت اسلامی هنجار اصلی آن است، تحصیل کنند.
همچنین به موضوع کارآفرینی در این واحد به طور جدی پرداخته شده است و دانشجویان تحت تعلیم بهترین استادان این عرصه قرار میگیرند و ساختار مناسب استاد شاگردی برای آموزش درنظر گرفته شده است و از آنجا که قرار است دانشگاه استاد فرشچیان از آینده زیباییشناسی و آینده هنری این مرز و بوم حراست کند.
از نظر کمی، دانشجوی اندکی پذیرش میشود و از نظر کیفی ظرفیت بالایی لحاظ شده است چراکه این دانشگاه کیفیگراست و چنانچه مخاطبان هدف ما متوجه این امتیازات شده باشند استقبال خواهند کرد.
انتهای پیام/