مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران اصلاح ساختار شهرداری تهران را در دو فاز “رفع تعارض” و “طراحی ساختار مطلوب” تشریح کرد.
به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، به نقل از روابط عمومی معاونت برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، فاطمه پهلوانی در خصوص روند اصلاح ساختار سازمانی اظهار کرد: از اواخر آبان ماه سال گذشته هدفگذاری برای اصلاح ساختار سازمانی شهرداری انجام و مقرر شد تا این کار در دو فاز “رفع تعارض” و “طراحی ساختار مطلوب” انجام شود.
وی با بیان اینکه زمانبندی اولیه برای فاز اول شش ماه و فاز دوم یک سال در نظر گرفته شد، افزود: فاز اول در زمان تعیینشده انجام و بیش از ۳۵ سند شناخت و اصلاح ساختار در خصوص واحدهای مختلف شهرداری تهران تدوینشده است.
فاز دوم همزمان با فاز اول از ابتدای آذر ۱۳۹۶ با “مطالعه وضع موجود ساختار سازمانی شهرداری تهران” و “آسیبشناسی وضعیت ساختار سازمانی” آغاز شد و خروجی آن گزارش “مطالعه تاریخچه و آسیبشناسی وضع موجود ساختار و تشکیلات” و “سند برنامه اصلاح ساختار و تشکیلات شهرداری تهران” بود.
پهلوانی همچنین از تهیه یک طرح اولیه پروژه اصلاح ساختار RFP با همکاری مشاوران زبده و ارائه آن به شهردار قبلی تهران خبر داد و گفت: به دلیل تغییرات مکرر مدیریت ارشد، تصمیمگیری کلان در خصوص نحوه انجام این پروژه تا زمان استقرار مهندس افشانی بهعنوان شهردار به طول انجامید و طبق نظر ایشان مقرر شد این پروژه بهصورت داخلی توسط نیروهای متخصص شهرداری تهران و با همکاری مشاوران متخصص از حوزههای مرتبط برونسازمانی انجام شود و بدین ترتیب در انجام این کار صرفهجویی در هزینهها و زمان صورت گیرد.
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران با بیان اینکه طرح مدیریت پروژه مورد بررسی قرار گرفت و سازمان اجرایی کار بهنحویکه بیشترین استفاده از توان کارشناسی داخلی سازمان صورت گیرد، بازنگری شد، تصریح کرد: همچنین تیم مدیریت پروژه طی مصاحبههای متعدد از میان مجریان مجرب و کارکشته انتخابشده و کلیه مستندات اعم از طرح مدیریت پروژه و رزومههای همکاران جهت تأیید و دستور نهایی برای شهردار محترم ارسالشده است؛
در حال حاضر ما از همه نظر برای شروع این پروژه آماده و مهیا هستیم و در این فاصله مطالعه تطبیقی بسیار دقیق و خوبی روی ساختار سازمانی، فرایندها و مأموریتهای شهرداریهای سه شهر دنیا انجام دادهایم، که بهطور قطع در مرحله تحلیل و طراحی برای ما مفید خواهد بود.
پهلوانی همچنین در خصوص حواشی و مشکلات پس از تصویب و استقرار ساختارهای سازمانی افزود: وقتی رویکرد کلان چابک سازی ساختار و نیروی انسانی باشد، هرگونه تغییر انقباضی در ساختار تشکیلاتی و ترکیب نیروی انسانی تبعات اجتماعی و انسانی به خود میگیرد
اما ما در این اداره کل حسب وظیفهای که داریم و از آن بهعنوان “مرزبان سازمان” یاد میکنیم، موظفیم صرفه و صلاح سازمان را بر صرفه و صلاح اشخاص اولی بدانیم و دست به جراحیهای پردرد اما نجاتبخش بزنیم.
* اختصاص و ابلاغ پستهای کارشناسی متخصص برای بانوان مشاور سابق شهرداران مناطق
وی یکی از موضوعات مطرح در این خصوص را اصلاح ساختار امور بانوان شهرداری تهران دانست و گفت: این اقدام در وهله اول بازخوردیهای مثبت و منفی زیادی داشت؛ مثبت از این منظر که یکپارچگی و رفع تعارض در این بخش مهم صورت گرفت و منفی ازاینجهت که تعدادی از همکاران عزیزمان پستهای مدیریتی خود را از دست دادند.
البته توانستیم با سعه صدر و همراهی و همدلی این بانوان فرهیخته و ایجاد سازوکارهای قانونی، پستهای مورد نیازشان را از بانک تشکیلات شهرداری تأمین کرده و با همکاری مؤثر اداره کل منابع انسانی بهزودی مسئله این عزیزان کاملاً مرتفع خواهد شد.
*تقویت ساختار مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران در ادامه، روند طی شده جهت تقویت و تصویب ساختار جدید مرکز ارتباطات و امور بینالملل را تشریح کرد و گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۶ درخواستی از ریاست وقت مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران مبنی بر تقویت ساختار سازمانی آن دریافت کردیم و طبق روال بررسی کارشناسی این پیشنهاد آغاز شد.
پس از دو ماه کار کارشناسی دقیق با توجه به مأموریتها و وظایف این مرکز، ساختار پیشنهادی با رویکرد تقویت بدنه کارشناسی تهیه و به شهردار تهران ارائه شد که پس از تأیید ایشان در دستور نخستین و تنها جلسه شورای اداری در سال ۱۳۹۶ قرار گرفت؛ در نهایت ساختار جدید مرکز در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ مصوب و در فروردین ۱۳۹۷ جهت اجرا ابلاغشده است.
*ایجاد اداره کل خزانهداری شهرداری تهران در جهت شفافیت مالی
وی یکی دیگر از اقدامات اساسی در این بخش را ایجاد ادارهکل خزانهداری دانست و تأکید کرد: بر اساس مصوبه و بخشنامه وزارت کشور مبنی بر لزوم تفکیک حسابداری و خزانهداری در شهرداریها، به دستور شهردار وقت تهران، بررسی چگونگی ایجاد خزانهداری در دستور کار قرار گرفت که طی مدت مقرر مطالعات و بررسیهای کارشناسی انجام و ایجاد اداره کل خزانهداری، با انحلال اداره کل برنامهریزی و کنترل عملکرد، ذیل معاونت مالی و اقتصاد شهری در اسفند ۱۳۹۶ تشکیل شد.
مدیرکل تشکیلات و بهبود روشهای شهرداری تهران در پایان اعلام کرد: از همه عزیزانی که نظر یا پیشنهاد تخصصی مشخصی برای انجام هرچه بهتر و مؤثرتر اصلاح ساختار و تشکیلات، که زیربنای مدیریت اثربخش و حکمروایی خوب توسط شهرداری تهران خواهد بود، دارند تقاضا میکنیم ما را از دانش، تجربه و تخصص خود بهرهمند کرد و یاریگر تیم اصلاح ساختار و تشکیلات شهرداری تهران باشند.
انتهای پیام/