تاریخ : سه شنبه, ۵ تیر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

بهره‌برداری از ۱۷ طرح نفتی با سرمایه ۴ میلیارد دلاری خطر تعطیلی معادن بخش خصوصی با مصوبات دولت قوانین دست و پاگیر چالش بزرگ معادن واریز افزایش حقوق بازنشستگان با همسان سازی طهارت اقتصادی از ابتدایی‌ترین شرایط نامزد‌های انتخابات آغاز فعالیت‌های تابستانه گردشگری شهرداری تهران پیشگیری از سکته قلبی با پیاده‌روی روزانه اشتغال‌زایی ۱۵ هزار نفری در صنعت نفت تکیه بر توان داخل در طرح‌های پتروشیمی ورود اتوبوس‌های جدید به اتوبوسرانی تهران پیگیری برنامه‌ها راه حل معضلات پایتخت سبزیجات و میوه‌های مفید برای مبتلایان به چربی خون بالا تعطیلی کارخانه‌ها سرانجام صادرات با ارز نیمایی مشارکت مردم در انتخابات جلوه‌ای از مردم سالاری دینی هشدار هواشناسی به تهرانی‌ها برای روزهای آینده بررسی رشد اقتصادی در سایه سیاست خارجی خدمات رسانی رایگان مترو در روز عید شایع‌ترین عللِ ابتلا به پارکینسون ایران هفتمین تولید کننده برتر فولاد خام جهان فرصت‌ها و تهدید‌ها در مسیر تولید فولاد سبز تخفیف ۱۷ درصدی خوراک مایع پتروشیمی‌ها خدمات حمل و نقلی و تمهیدات ترافیکی ویژه عید غدیر افزایش تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز جهش سرمایه گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم اجرای قانون بودجه معطل مصوبات هیئت دولت ضرورت ایجاد زیرساخت‌های خدمات دولت الکترونیک و دولت هوشمند خرید میوه از میادین تره بار ۳۶ درصد ارزان‌تر از سطح شهر میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر منجر به شور و نشاط اجتماعی تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی اولویت دولت چهاردهم ضرورت حذف مصرف غذاهای پُرچرب در تابستان ضرورت رعایت توصیه‌های رهبری در موضوعات انتخاباتی ضرورت تبدیل روستاها به مقاصد گردشگری با حداقل آسیب تداوم نرخ بهره بین بانکی مقاوم سازی پل فلزی کالج بر اساس شاخص‌های فنی ضرورت همگرایی برای تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها افزایش ظرفیت سالانه تولید محصولات پتروشیمی ایران

16

پژو دو سرِ باخت!

  • کد خبر : 310
  • 21 خرداد 1397 - 12:05
پژو دو سرِ باخت!

  پژو برای بازگشت دوباره به ایران هم غرامت پرداخت کرده و هم مجبور به سرمایه‌گذاری شده بود. این شرکت با اعلام تعلیق فعالیت‌ها در ایران بازنده دو سر باخت شرایط جدید است به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام خودروساز فرانسوی رایزنی خود را برای بازگشت به ایران آغاز […]

 

پژو برای بازگشت دوباره به ایران هم غرامت پرداخت کرده و هم مجبور به سرمایه‌گذاری شده بود. این شرکت با اعلام تعلیق فعالیت‌ها در ایران بازنده دو سر باخت شرایط جدید است

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، بلافاصله پس از اجرایی شدن برجام خودروساز فرانسوی رایزنی خود را برای بازگشت به ایران آغاز کرد. با این حال راه بازگشت این شرکت هموار نبود زیرا به پژو گفته شد که به دلیل لغو یک طرفه همکاری و ترک ایران در سال ۱۳۹۱، باید به طرف ایرانی غرامت پرداخت کند.

بازار ایران اما آن‌قدر برای خارجی‌ها جذاب بود که طرف فرانسوی با پرداخت غرامت ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورویی موافقت کرد. البته این تنها شرط حضور مجدد پژو در ایران نبود بلکه این شرکت برای آغاز دور جدید همکاری‌ها ملزم به سرمایه‌گذاری در ایران شد و به این ترتیب شرکت مشترک “ایکاپ” با سهم ۵۰ درصدی پژو و ایران‌خودرو تشکیل و آغاز به کار کرد.

در این شرایط اما ظاهرا ترس فرانسوی‌ها از آمریکا در حدی است که پژو علی‌رغم پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی و سرمایه‌گذاری در ایران، پس از خروج آمریکا از برجام اقدام به تعلیق فعالیت‌ها در ایران کرده و البته از رایزنی با آمریکا برای کسب مجوز فعالیت در ایران خبر داده است.

در این وضعیت کارشناسان معتقدند که برخلاف شرایط سال ۱۳۹۱ که پژو بدون هیچ هزینه و توضیحی ایران را ترک کرد، در این دوره بازنده نهایی این خروج طرف فرانسوی است زیرا پژو امکان بازپس‌گیری غرامت پرداخت شده و همچنین خروج سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران را ندارد.

شاید به همین دلیل است که گروه پژو سیتروئن در بیانیه رسمی خود نه از “لغو” فعالیت‌ها بلکه “تعلیق” فعالیت خود در ایران سخن گفته و البته خاطرنشان کرده که با همکاری دولت فرانسه در حال رایزنی با دولت آمریکا برای کسب مجوز فعالیت در ایران است.

در این رابطه عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار می‌کند: پژو به دلیل فشارهای احتمالی که فکر می‌کند ممکن است از طرف‌ آمریکا وارد شود مجبور به خودزنی و تعلیق فعالیت‌های خود در ایران شد.

امیرحسن کاکایی ادامه می‌دهد: با این حال برخلاف سال ۱۳۹۱، بازنده این خروج طرف فرانسوی است زیرا طبیعتا این شرکت نمی‌تواند غرامتی که برای بازگشت مجدد به ایران پرداخت کرده را از طرف ایرانی مطالبه کند.

وی اضافه می‌کند: همچنین پژو در دور جدید حضور خود در ایران اقدام به انتقال تکنولوژی و همچنین سرمایه‌گذاری کرده است و باز هم طبیعی است که این شرکت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری انجام شده در ایران را تبدیل به پول نقد کرده و از کشور خارج کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه خروج پژو و سیتروئن، صنعت خودروی ایران را متاثر نخواهد کرد، تصریح می‌کند: تیراژ تولید پژو ۲۰۰۸ و همچنین سیتروئن  در حدی پایین است که ادامه تولید و یا توقف تولید آنها عملا تاثیر خاصی بر صنعت خودرو نخواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه خروج پژو سیتروئن به ضرر خود فرانسوی‌ها است اما این اتفاق حامل درس بزرگی نیز برای خودروسازان ایرانی است که از تقویت توان داخلی غافل نشده و اولویت را بر به سرانجام رساندن پروژه طراحی و تولید پلت‌فرم ملی قرار دهند.

کاکایی خاطرنشان می‌کند: حتی اگر پژو سیتروئن در رایزنی‌های خود با آمریکا مجوز فعالیت در ایران را هم کسب کند باز هم خودروسازان ایرانی باید تمرکز اصلی‌شان بر توسعه برندهای داخلی باشد.

انتهای پیام/

/ ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=310
  • 65 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.