تاریخ : دوشنبه, ۲۶ آبان , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

اعلام آمادگی شهرداری برای مدیریت آب شهر تهران جلوگیری از آسیب به شهر با رعایت مصوبات شورا حمل و نقل از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری ایران نیازمند هوشمندسازی توزیع کالاهای اساسی کاهش شدید ساخت و ساز در کشور افزایش قند خون در پی مصرف قندهای طبیعی اعمال نرخ سوم برای کارت سوخت جایگاه‌ها تایید افزایش حقوق بازنشستگان راه‌اندازی سامانه «سیمین» برای تسهیل و هوشمندسازی خدمات یارانه نقدی بازسازی ناوگان اتوبوسرانی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری تامین اتوبوس از اولویت‌های شورای شهر تهران افزایش تولید آسفالت در کشور ضرورت رفع اختلافات با آبفا درباره نرخ فروش پساب برای آبیاری فضای سبز ضرورت دریافت مجوز دولت از مجلس برای حذف ارز ترجیحی تغییر شیوه پرداخت کالابرگ شیوع آنفولانزا و کرونای تیغی در کشور بهره‌برداری از متروی شهرری تا پایان سال ۱۴۰۴ کمک شورای شهر برای انتقال آب طالقان و لار به تهران جزئیات تخریب سکوی نمایش تئاتر شهر انتقاد از تخریب کاخ مروارید مهرشهر کرج من و تو، فاصلۀ عمیق موسیقی با مخاطب آغاز طراحی و جانمایی ورزشگاه مدرن در پایتخت کالابرگ‌ الکترونیکی از خطوط قرمز مجلس ژنتیک و افزایش سن از عوامل مؤثر در بروز آلزایمر افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی در پاییز قیمت زمین عامل اصلی گرانی قیمت مسکن افزایش ترجیحی نرخ ارز عامل افزایش قیمت کالاهای اساسی افزایش ۶۰ درصدی قیمت لبنبات در بازار جزئیات تغییر تخصیص طرح کالابرگ به شهروندان افزایش ۵۰ درصدی حقوق در انتظار بازنشستگان تحقق عدالت در پایتخت در گرو تحقق اهداف دوره ششم مدیریت شهری اصلاحات جدید در انتظار حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت تداوم پرداخت یارانه‌ و کالابرگ به نیازمندان در سال آینده کمبود اتوبوس در حمل و نقل تهران جذب سرمایه‌گذار در گرو ثبات قوانین اقتصادی ماینرها از دلایل اصلی ناترازی برق

2

تحول اقتصاد کشور با اقتصاد دریامحور

  • کد خبر : 171349
  • 16 مهر 1404 - 10:06
تحول اقتصاد کشور با اقتصاد دریامحور
رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: تجارت دریامحور می‌تواند اقتصاد ما را دگرگون کند.

به گزارش سرویس سیاست افق تهران؛ مجمع نمایندگان استان فارس و استان بوشهر با «موضوع هم‌اندیشی فعالان سیاسی و اقتصادی برای اجرای پروژه خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه» با حضور موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی و نماینده عسلویه، محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس و نماینده جهرم، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، جعفر قادری، محمدمهدی فروردین، غلامرضا توکل شوریجه، ابراهیم رضایی از دیگر نمایندگان شیراز، عبدالعلی رحیمی مظفری رئیس مرکز امور نمایندگان مجلس، حسن عباس‎زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران، حسینعلی امیری استاندار فارس، ارسلان زارع استاندار بوشهر در مرکز امور نمایندگان مجلس برگزار شد.

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اقدامات انجام شده برای اجرای خط ریلی بوشهر- عسلویه و موانع پیش‌روی این پروژه حیاتی برای کشور و منطقه، گفت: عسلویه به‌عنوان قطب انرژی کشور و بندر بوشهر به‌عنوان منطقه ترانزیتی برای صادرات و واردات محصولات باید شبکه ریلی داشته باشند چراکه یک سری از کالاها برای جابه‌جایی به این نوع حمل‌ونقل نیاز دارند.

وی ادامه داد: جاده‌های بوشهر منتهی به پایتخت به دلیل استفاده بالا فرسوده شدند، همچنین ظرفیت لازم برای این جا به جایی را ندارند و حتی انتقال کالا از این جاده منجر به تصادف‌های بسیار شده و یکی از دلایل افزایش قیمت‌ کالاها نبود شبکه حمل و نقل مناسب است و این مسئله بر افزایش قیمت کالاها تاثیر مستقیم دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: البته از آنجا که کشیدن این خط ریلی بسیار هزینه‌بر است و بخش خصوصی و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی نیز از مسیر ریلی منتفع می‌شوند، می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل آن استفاده کرد.

رضایی‌کوچی خاطرنشان کرد: منابع مالی دولت با این دست پروژه‌های سنگین همخوانی ندارد، چراکه بیش از ۷۰ هزار پروژه موجود دست و پای دولت را برای به تمام رساندن این پروژه بسته است به همین دلیل باید بخش خصوصی را پای کار آورد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت بودجه مربوط به ساخت این خط ریلی را قطره‌چکانی تزریق می‌کند، توضیح داد: از طرفی دولت جاذبه لازم را برای همراه کردن بخش خصوصی فراهم نکرده و البته تمایلی هم به تفویض اختیارات خود به بخش خصوصی ندارد، با این وجود ما در مجلس به‌دنبال افزایش ظرفیت بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی «با رویکرد شفافیت در معرفی پروژه‌ها» هستیم تا اعتماد لازم در بخش خصوصی ایجاد شود.

وی افزود: با اشاره به اینکه به‌دنبال افزایش استفاده از ظرفیت به‌ویژه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این پروژه هستند، اگر قرارداد سه‌جانبه میان دولت، بخش خصوصی و صاحبان کالا منعقد شود، می‌توان این شبکه ریلی بزرگ را طی ۳ تا ۴ سال به مقصد رساند، همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی برنامه هفتم و بودجه سالانه را در این مسیر مدنظر داریم.

موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیگیری‌های انجام داده برای اجرای این پروژه، گفت: «تجارت دریامحور» می‌تواند اقتصاد ما را دگرگون کند و این مهم با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی محقق خواهد شد لذا این نشست را برگزار کردیم تا راهکارهای تامین مالی خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه احصاء شود.

رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه از ظرفیت‌های قانونی برای به نتیجه رسیدن این جاده استفاده خواهیم کرد، گفت: از آنجایی‌ که در قوانین موجود امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت واحدهای صنعتی و شرکت‌های راه‌سازی در اجرای خطوط ریلی با دولت و برگشت اصل و سود سرمایه‌گذاران از محل حق‌عبور بار یا صرفه‌جویی در سوخت وجود دارد، مشارکت شرکت‌های پتروشیمی شرکت‌های راه‌سازی و دولت در احداث خط ریلی شیراز به بوشهر و عسلویه فرصت خوبی برای تسریع در احداث این قطعه از شبکه ریلی ارتباط عسلویه با سرزمین اصلی را فراهم خواهد کرد.

سخاوت اسدی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی، سهراب بهلولی قشقایی رییس مجمع نمایندگان ادوار استان فارس، علی اکبری عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان ادوار استان فارس و مدیران بنگاه‌های بزرگ بخش خصوصی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در حد فاصل میان شیراز و عسلویه نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=171349
  • 68 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.