تاریخ : شنبه, ۲۹ دی , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

پیشروی به سوی تک‌نرخی شدن ارز معافیت‌های مالیاتی ۱۰۰ درصدی در بودجه ۱۴۰۴ ضرورت اعطای مشوق‌های دولتی برای احیای بافت فرسوده نزدیک شدن ایران به هاب انرژی منطقه ضرر ۸.۵ میلیارد دلار زنجیره فولاد ایران از قطعی برق احتمال افزایش فشار بر بازار فولاد ایران بومی‌سازی، شاه‌کلید پیشرفت صنعت فولاد ایران تداوم بررسی متمم بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در جلسه آتی شورا نقش پتروشیمی‌ها در رونق بازار ارز تجاری قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد بازار سیاه اتیوپی فرصت بزرگی برای توسعه اقتصادی افزایش تولید ۱۰ میلیون لیتری بنزین کاهش تولید به دلیل ناترازی انرژی افزایش ماهانه قیمت نفت سنگین ایران جزئیات آبرسانی به درختان بوستان‌های سرخه‌حصار و چیتگر برف و باران در راه تهران کاهش استرس با پیاده‌روی برگزاری قطعی سوپرجام با VAR توصیه‌هایی برای مقابله با خشکی پوست در زمستان آخرین تمرین فنی پرسپولیس قبل تقابل با سپاهان ضرورت دستیابی به بازارهای جدید صادراتی در صنعت پتروشیمی اجرای ۶۱ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد دلاری تحلیل‌های غیر واقعی از مشکلات کشور موجب ناامیدی افت قیمت فولاد صادراتی ایران در سایه کاهش تقاضا ضرورت رعایت الزامات اساسی نظام ارزی ضرورت همکاری دولت و استانداری تهران برای حل مشکلات شهر ضرورت حل مشکلات شهر تهران تعطیلی ۶۰ درصدی صنایع فولادی به دلیل ناترازی انرژی ضرورت افزایش تولید گاز کشور از طریق اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های جدید ضرورت تسریع در کشف منابع هیدروکربوری تاثیر مثبت معافیت‌های مالیاتی بر رشد کسب‌وکاره درخواست افزایش ۴۰ درصدی قیمت شوینده‌ها در انتظار تصویب ضرورت ایجاد کرسی‌های مطالبه‌گری توسط شهرداری آغاز بکار تراموا در تهران از دهه فجر ضرورت گفتگو و همکاری برای حل مشکلات شهر تهران تداوم بی‌توجهی با آثار باستانی کهن ایران

2

آغاز به کار خط تولید انبوه قطار ملی مترو

  • کد خبر : 158529
  • 22 آذر 1403 - 11:52
آغاز به کار خط تولید انبوه قطار ملی مترو
قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و فردا خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح می‌شود.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاده و امید می‌رود تا قبل از پایان سال جاری ۲ رام قطار ملی مترو، به بهره برداری برسد.

قطار ملی مترو؛ از آرزو تا واقعیت

یکی از پروژه‌های مدرن و اساسی در حمل و نقل عمومی، ایجاد خطوط مترو در کلان شهرها است. مترو شهر تهران با ۷ خط مصوب و ۱۵۸ ایستگاه در حال بهره‌برداری، در حال حاضر دارای رتبه پانزدهم در رده بندی متروهای جهان است. طبق قانون برنامه ششم توسعه، برای شبکه مترو کلانشهرهای کشور تأمین واگن به میزان متناسب با توسعه شبکه مترو هر شهر، به عنوان یکی از اولویت‌های گسترش حمل و نقل عمومی مدنظر بوده و این امر باید حداکثر ظرف مدت ۵ سال محقق شود. با وجود تأمین بیش از ۱۵۰۰ واگن برای شهر تهران طی ۲۵ سال گذشته، تا قبل از شکل گیری نخستین نمونه قطار ملی مترو، حداکثر بومی سازی صورت گرفته در مورد قطعات واگن‌های مترویی حدود ۳۳ درصد بوده است و در کلیه پروژه‌ها، طراحی به صورت کامل توسط طرف خارجی انجام شده و اسناد فنی مربوطه به صورت بسیار محدود و ناقص ارائه شده‌اند. این موضوع ضمن ایجاد وابستگی، مشکلات متعددی را در تعمیرات اساسی واگن‌ها ایجاد کرده و قیمت تمام شده تأمین واگن را افزایش می‌داد.

دستیابی به یک رکورد ملی

در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران، پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار مترو از حدود ۵ سال پیش آغاز کرد. این امر با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت. با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو که یکی از سریع‌ترین پروژه‌های طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی محقق شد و حالا قطاری با عمق داخلی سازی ۸۵ درصد تولد شده است.

مشارکت ۲۵ شرکت دانش بنیان

در این پروژه، ضمن دستیابی به اهداف تعریف شده فوق الذکر و بومی سازی فناوری ساخت قطار مترویی، با به کارگیری ۲۵ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه بزرگ صنعتی شامل شرکت‌های واگن سازی تهران (تأمین کننده بدنه فلزی، سیستم تهویه، سیستم اطلاع رسانی، سیستم اطلاع رسانی و همچنین مونتاژ و تست قطار کامل)، جهاد دانشگاهی (تأمین کننده سیستم رانش کامل و سیستم کنترل قطار)، شرکت مپنا ریلی (تأمین کننده سیستم بوژی) و تیوان ترمز ریلی (تأمین کننده سیستم ترمز و درب) طراحی و ساخت اولین قطار ملی مترو در کشور محقق شد.

همچنین لازم به ذکر است به همت شهرداری تهران، اولین شرکت پیمانکار عمومی طراحی و تأمین واگن در کشور در شرف تأسیس است که تمام نیازهای طراحی و مهندسی ریلی در کشور شامل قطارهای مترویی، قطارهای پرسرعت برقی، تراموا و … را پاسخگو خواهد بود.

به این منظور فردا چهارشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ مراسم افتتاحیه خط تولید انبوه پروژه قطار مترو ملی در محل کارخانه شرکت واگن سازی تهران با حضور مدیران ارشد شهری برگزار خواهد شد. اتفاقی که ما را امیدوار می‌کند که تا پایان سال جاری ۲ رام قطار ملی مترو به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=158529
  • 103 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.