تاریخ : پنجشنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

صنعت در تنگنای انرژی افزایش نرخ عوارض جابه‌جایی بار معدنی از جاده افزایش شدید عدم‌النفع صنایع به دلیل قطعی برق در تابستان مخالفت عضو شورای شهر با ۷ساله‌شدن دوره فعالیت شورای ششم تداوم افزایش آلودگی هوای تهران تا روز جمعه اعلام برنامه‌های هفته پژوهش کتابخانه و موزه ملی ملک تنوع‌بخشی به سبد سوخت با هدف تأمین پایدار خوراک پتروشیمی کمبود واگن در ناوگان حمل و نقل شرکت بهره‌برداری متروی پایتخت آغاز بهره‌برداری از پردیس جدید شرق از شنبه آینده طرح «من شهردارم» افتخار مدیریت شهری‌ وضعیت نامطلوب معیشت مردم اجازه مجلس به دولت جهت اخذ حق بیمه از مشترکان گاز و برق ضرورت مناسب‌سازی شهر برای حرکت معلولان افزایش دمای هوای تهران ایجاد هاب حمل و نقلی برای کاهش ترافیک بیماری‌های کبدی از عوارض کاهش وزن سریع کشف محوطه باستانی تولید آهن در جنوب دریاچه ارومیه ۱۶ علامت ابتلا به کبد چرب پرسپولیس به دنبال یک لژیونر ملی پوش استراحت موسیمانه به بازیکنان استقلال مجوز مجلس به دولت برای واردات بنزین در سال آینده متوسط قیمت مسکن در تهران رشد ۱۳ درصدی معادن در صورت توسعه اکتشاف آغاز طرح تحقیق و تفحص از پتروشیمی‌ها مهار تورم و کاهش کسری بودجه با واگذاری زمین‌ به مردم استفاده از سوخت SNG با هدف کاهش ناترازی تشکیل کارگروه ویژه جمع‌آوری گاز‌های مشعل در صنعت پتروشیمی ضرورت مصوبه شورای شهر برای معاینه فنی رایگان موتورسیکلت‌ها ایران در بین ۱۲ کشور با بازدهی بالای نیروگاهی تعیین چگونگی جریمه‌ برای معوقات گازبها انتقال اتوبوس‌های برقی به پایتخت تا دو ماه آینده ارائه بودجه ۱۴۰۴ شهرداری تهران به شورای شهر تا پایان دی فعالیت آزمایشی تراموا در تهران ورود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی به گمرک ایران سین‌کیانگ چین میزبان نمایشگاه شکوه ایران باستان امیدواری ایران برای ثبت جهانی «جشن مهرگان» و «ساز رباب»

3

توسعه خطوط HOV در ۳ بزرگراه‌ تهران

  • کد خبر : 156602
  • 23 آبان 1403 - 10:45
توسعه خطوط HOV در ۳ بزرگراه‌ تهران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهر تهران از توسعه خطوط HOV در ۳ بزرگراه‌ تهران خبر داد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران؛ پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهر تهران در مورد آخرین وضعیت توسعه دوچرخه‌سواری در تهران گفت: با توجه به اینکه حدود ۸۰۰ متر در برخی مکان‌ها میان شمال و جنوب تهران اختلاف ارتفاع وجود دارد و در برخی مسیرها، شیب‌های ۵ تا ۱۰ درصد داریم، تردد با دوچرخه دچار مشکل می‌شود و سبب شده تا توسعه دوچرخه‌سواری در تهران همواره با سختی و کندی همراه شود و با اینکه بسیار مایل هستیم دوچرخه را به‌ عنوان پاک‌ترین شیوه حمل ونقلی در تهران توسعه دهیم؛ اما با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه حتی طرح دوچرخه اشتراکی نیز در گذشته مورد اقبال عمومی قرار نگرفت؛ به‌گونه‌ای که مشاهده کردید بدون کمک‌های شهرداری تهران، اپلیکیشن دوچرخه‌های اشتراکی نتوانست به دلیل نبود صرفه اقتصادی به حیات و فعالیت خود ادامه دهد، گفت: باید مردم بدانند شهرداری تهران اقدامی برای جمع‌آوری ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی یا تخریب دوچرخه‌ها نکرده است و پروژه بیشتر به دلیل عدم استقبال مردمی راه به جایی نبرده است.

علیمردانی با تأکید بر اینکه حمایت از شیوه‌های مختلف توسعه حمل و نقل پاک همچون دوچرخه یکی از وظایف اصلی تعریف شده برای شهرداری تهران است و بودجه‌هایی هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: کمک به گسترش استفاده از دوچرخه دنده‌ای،‌ اسکوتر و دوچرخه برقی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. بخشی از این مزایده‌ها برگزار و قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد شده است که این خدمات در سامانه «شهرزاد» تعریف خواهد شد. همچنین در نظر داریم دوچرخه و استفاده از آن را به مکان‌های پرتقاضا همچون مدارس و دانشگاه‌ها سوق دهیم چراکه جوانان انرژی رکاب زدن و ذوق استفاده از آن را دارند و قطعا از دوچرخه استقبال بیشتری می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در مدل جدید توسعه دوچرخه‌سواری در شهر در نظر دارد یارانه ویژه استفاده از دوچرخه به استفاده‌های عمومی معطوف شود تا دوچرخه به‌عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی مورد توجه قرار گیرد، گفت: استفاده تفریحی از دوچرخه مساله‌ای را از ترافیک و آلودگی هوای تهران حل نمی‌کند و آن چیزی که به شهر تهران کمک می‌کند این است که شهروندان برای انجام کارهای روزانه خود به سمت استفاده از حمل و نقل پاک سوق داده شوند. به نظر می‌رسد استقبال جوانان به‌خصوص در مدارس، خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و… از دوچرخه و مد حمل و نقل پاک، بیشتر باشد و به همین دلیل در مجاورت این مراکز حتما ایستگاه‌های دوچرخه راه‌اندازی خواهد شد، اما این دوچرخه‌ها به‌عنوان یک مد تکمیل کننده فعالیت خواهند کرد؛ به عبارت ساده‌تر، جوانان پس از خروج از خوابگاه یا دانشگاه برای مسیرهای طولانی، از این دوچرخه‌ها برای رسیدن به مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنند و فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی توسعه می‌یابد.

وی با بیان اینکه ما از ورود بخش خصوصی به این حوزه استقبال می‌کنیم، اما باید بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این دوچرخه‌ها تکمیل کننده شبکه حمل و نقل باشند، افزود: در حال حاضر مقدمات توسعه دوچرخه انجام شده و براساس برنامه‌ریزی‌ها، نهایتا تا سه ماه آینده شاهد ورود دوچرخه‌ها به معابر خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد سرانجام ساماندهی پارک حاشیه‌ای در پایتخت نیز اظهار کرد: در گذشته ساماندهی پارک حاشیه‌ای بر استفاده از پارکومتر متمرکز بود؛ اما روش تغییر کرد و مدیران وقت تصمیم گرفتند که شیوه ساماندهی پارک حاشیه‌ای را به سمت کنترل هوشمند با خودروهای مخصوص سوق دهند که این روش نیز  نتوانست مقبولیتی داشته باشد و بعد از مدتی اجرا متوقف شد.

به گفته وی، در این دوره مدیریت شهری، مطالعات گسترده‌ای را در مورد ساماندهی پارک حاشیه‌ای و شیوه‌های آن انجام دادیم تا ساماندهی ما نیز  به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار نشود. بررسی‌ها نشان داد که می‌بایست این ساماندهی پارک حاشیه‌ای در معابر پر تردد و پرتقاضا انجام شود که می‌توان با اتکا به روش‌های نوین حتی امکان رزرو فضای پارک را نیز ایجاد کرد و بعد ساماندهی مابقی فضاهای پارک حاشیه‌ای در معابر انجام شود.

علیمردانی با تاکید بر اینکه باید فضای پارک حاشیه‌ای به صورت مکانیزه کنترل شود تا پدیده فروش ساعتی و رزرو پولی در معابر توسط افراد سودجو نیز حل شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این اقدام رزرو و پرداخت هزینه پارک حاشیه‌ای در سامانه شهرزاد انجام خواهد گرفت و در حال حاضر در سه منطقه یک، چهار و پنج در مرحله اول به صورت پایلوت اجرایی می‌شود که زیرساخت‌ها در منطقه ۵ فراهم شده و در برخی معابر امکان رزرو پیش‌بینی شده؛ اما هنوز ساختار رزرو هوشمند فراهم نیست. طرح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در منطقه ۵ تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود و بعد از آن ساماندهی فضای پارک در مناطق ۶ و ۲۲ دنبال خواهد شد و در یک پنجره واحد در سامانه شهرزاد قابل عرضه برای شهروندان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد آخرین وضعیت احداث جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس در شهر تهران هم با بیان اینکه شرکت ساماندهی مشاغل کارگزار سازمان ترافیک است چراکه سیاست‌گذاری و مکان‌یابی با این شرکت است، افزود: برنامه توسعه جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس، احداث ۱۱۰جایگاه تک‌سکو در تهران بوده است که حدود ۴ الی ۵ جایگاه افتتاح شده و حدود ۶ جایگاه نیز در دست ساخت است و سازمان حمل و نقل در صدد است تا در راستای تکالیف قانونی خود نسبت به توسعه جایگاه‌های سوخت اقدام کند که در نظر داریم در مکان‌های پر تردد همچون پارکینگ، فروشگاه‌های شهروند، بهشت زهرا و … اقدام به راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس کنیم که در همین راستا برنامه‌ریزی برای ساخت دو جایگاه سوخت در شمال و جنوب بهشت زهرا(س) انجام شده است.

وی با بیان اینکه در فاز اول بزرگراه همت برای اجرای طرح خط ویژه حمل و نقل همگانی پر سرنشین انتخاب شده است که در نیمه غربی از بزرگراه صیاد تا منطقه ۲۲ در فاز اول بر اساس طرح مصوب اجرایی می‌شود، گفت: در فاز بعدی تمام بزرگراه همت زیر بار اجرای مسیر HOV خواهد رفت و بعد از آن شبکه‌ای از این مسیر HOV خط خودروی پر سرنشین در تهران، به مانند سایر شهرهای ایران توسعه می‌یابد و دقت داشته باشید که ایجاد این مسیرها در طرح جامع تهران هم دیده شده است.

علیمردانی با تأکید بر اینکه در مسیر همت ایجاد بی آر تی جذب سفر ندارد و داشتن ایستگاه‌های متعدد بر جریان ترافیک تاثیر منفی دارد، گفت: مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینی‌بوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور می‌کنند و در فازهای بعدی برای بزرگراه‌های مدرس، صیاد شیرازی و… ظرفیت ایجاد مسیرهای HOV وجود دارد و باید بررسی لازم صورت گیرد که خودروها از طریق دوربین کنترل شوند.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مسیرHOV در بزرگراه همت در ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=156602
  • 83 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی