به گزارش سرویس مدیریت شهر افق تهران؛ شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره ساماندهی سرویس مدارس همزمان با آغاز مهرماه اعلام کرد: براساس آییننامه اجرایی سرویس دانشآموزی مصوبه هیئت وزیران، شهرداری تهران به نمایندگی از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مسئول تایید صلاحیت رانندگانی است که متقاضی ثبتنام در بستر سامانه سپند هستند.
۴۰ هزار دانشآموز در سپند ثبتنام کردند
وی با اشاره به اینکه اطلاعیه آغاز ثبتنام در این سامانه از خردادماه اعلام شده بود، اظهار کرد: توسط شهرداری تهران و وزارت کشور به اولیا و رانندگان برای ثبتنام در سامانه سپند اطلاعرسانی صورت گرفت و تاکنون ۴۰ هزار دانشآموز در این سامانه ثبتنام کردهاند.
مالکی با بیان اینکه حدود ۱۷۰ هزار دانشآموز در پایتخت با سرویس تردد میکنند، عنوان کرد: با توجه به آمار افراد ثبتنام شده در سامانه میتوان نتیجه گرفت که تعداد زیادی از دانشآموزان از سرویسهای آزاد در سطح شهر استفاده میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷۱ شرکت در سامانه سپند ثبتنام کردهاند، بیان کرد: پس از بررسیهای صورت گرفته برای ۷۲ شرکت تاییدیههای لازم صادر شد.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که در میان شرکتهای ثبتنام شده نام شرکتهای تخصصی در حوزه سرویس مدارس را کمتر مشاهده میکنیم و این یعنی گردش کاری سرویس مدارس خارج از بستر سامانه سپند در سال جاری ادامه خواهد داشت.
مالکی با بیان اینکه رانندگان متقاضی برای تایید صلاحیت نیازمند گواهیهای مختلفی هستند، یادآور شد: تاییدیههایی مانند گواهی عدم سوءپیشینه، عدم اعتیاد، گواهی سلامت جسمی و روانی و … برای تایید صلاحیت رانندگان مورد نیازاست اما کسانی که خارج از بستر سامانه مشغول خدمترسانی هستند به هیچ گواهی نیاز ندارند؛ همین موضوع باعث ایجاد تعارض و چالش خواهد شد.
به گفته مالکی؛ شهرداری تهران تنها مسئول تایید صلاحیت رانندگان بوده است و به صورت خصوصی ناوگان خودرویی در اختیار ندارد تا بتواند سرویس ارائه کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، ضمن تاکید بر اینکه رانندگان و شرکتهایی که سامانه ثبتنام میکنند باید به مصوبات تعیین شده شورای اسلامی شهر تهران در حوزه نرخ کرایه پایبند باشند، خاطرنشان کرد: سرویسهای آزاد نرخهای خودشان را دارند و ممکن است مشکلاتی را برای اولیا و شهروندان بوجود میآورند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه نرخ مصوب امسال برای رانندگان سرویسها چقدر است، اظهار کرد: نرخ مصوب به عوامل مختلفی اعم از پایه تحصیلی، شرایط منطقه و … متفاوت است. اما میتوان گفت که ۴۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تلاش کردیم تا نرخ مصوب قیمت واقعی را ارائه دهد تا برای رانندگان و اولیا صرفه اقتصادی داشته باشد.
مالکی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی برای بازگشایی مدارس اعلام کرد: طبق برنامهریزیهای صورت گرفته تاکسیها همزمان با بازگشایی مدارس به بهترین شکل خدمترسانی خواهند کرد. ناظران سازمان تاکسیرانی از ابتدای شهریورماه در پایانهها مستقر شدند و حضور و غیاب تاکسیها را کنترل خواهند کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه برای رانندگانی که نسبت به تمدید پروانه اقدام نکردند دو نوبت پیامک ارسال شده است، عنوان کرد: پیگیر تمدید پروانه رانندگان هستیم تا بتوانیم برای ابتدای مهر آنها را نیز فعال کنیم.
وی افزود: باتوجه به اینکه امسال، نخستین سالی است که پروژه سامانه سپند به اجرا درآمده است، ممکن است مشکلاتی در زیرساخت و یا دیگر بخشهایش داشته باشد اما مجموعه شهرداری و دیگر دستگاههای ذیربط تلاش میکنند تا در اسرع وقت به حل چالشها بپردازند.
مالکی درخصوص همکاری شرکتهای خصوصی تاکسی آنلاین بیان کرد: زمانی که پروژهای در مقیاس بزرگ فعال میشود همه شرکتها و زیرمجموعهها باید در حوزه خودشان کمک دهند. درباره شرکتهایی که اعلام آمادگی کردند اگر با کمکاری یا عدم حضور رانندگان و یا خدمات آنها مواجه شویم طبق جلساتی که با نماینده دادستانی برگزار شد میتوانیم به روند کار ورود پیدا کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه طبق آمار دانشآموزانی که در سامانه سپند ثبتنام کردند حدود ۱۰ هزار خودرو نیاز است، ادامه داد: در صورت استفاده از ونهای شاتل تاکسی برای سرویس مدارس باز هم کمبود سرویس در تهران جبران نخواهد شد. همچنین اغلب خودروهایی که به سرویس مدرسه اختصاص داده میشوند خودروهای غیرتاکسی هستند.
انتهای پیام/