تاریخ : یکشنبه, ۱۵ مهر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

شوره سر نشانه یک عفونت خطرناک سرنوشت استخراج در معادن پر خطر افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به سالانه ۱۳۱ میلیون تن تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت راه هموار فولادسازان خاورمیانه برای تولید فولاد سبز طرح ساماندهی اتباع خارجی همچنان در دستور کار مجلس ضرورت قیمت گذاری محصولات در میادین بر اساس شاخص‌های کیفی برگزاری ویژه برنامه با کودکان در موزه ملک افزایش دمای هوای تهران از فردا نگرانی باستان شناسان از انتصابات پی‌در‌پی ضرورت توجه به بیلبوردهای شهر تهران ضرورت رفع چالش‌های بخش خصوصی در توسعه پتروشیمی ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در راه تهران ناترازی انرژی عامل کاهش ظرفیت تولید فولاد کاهش رتبه اعتباری اسرائیل از پیامدهای حمله موشکی ایران اتمام ۲۲۰۰ پروژه پایتخت در قالب طرح «من شهردارم» در نیمه نخست امسال ضرورت پاسخگویی شهردار در خصوص انتصابات جدید در شهرداری تهران پیش بینی زمان مرگ با یک روش جدید آمار نگران کننده خط حمله پرسپولیس رأی پرونده بیرانوند خلاف مقررات و قوانین تدابیر حفظ سلامتی در فصل پاییز بازگشت ساعت کار ادارات به روال عادی از ۱۵ مهر ضرورت ثبت روز تهران در تقویم تصویب لایحه شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی راه‌اندازی خطوط سیار معاینه فنی ویژه موتورسیکلت‌ها در تهران ثبت ۳ ژئوپارک ایرانی در میان ۲۱۳ سایت جهانی ضرورت ذخیره سازی سوخت مایع برای زمستان رفع ناترازی گاز در اولویت برنامه‌های دولت پیش از زمستان ضرورت بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری تحریم‌ها مانع سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت فولاد ثبات اقتصادی با تک‌نرخی شدن ارز کاهش نرخ بهره بین بانکی افزایش دمای هوای تهران از اواسط هفته جزئیاتی جدید از طرح ساماندهی اتباع خارجی سه بیمارستان پایتخت در وضعیت بحرانی ۳ شکایت جدید باشگاه پرسپولیس علیه بیرانوند

0

جلوگیری از افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم

  • کد خبر : 152554
  • 24 شهریور 1403 - 14:45
جلوگیری از افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم
کارشناس انرژی بیان کرد: راهکارهای قیمتی به صورت طولانی مدت نمی‌تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمرثمر واقع شود بلکه جلوگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه راهکارهای قیمتی به صورت طولانی مدت نمی‌تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمر ثمر واقع شود، گفت: به طور واقع‌بینانه ناترازی بنزین برای مصرف داخل وجود ندارد و اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند با توجه به توانایی محدود مالی مردم و کم درآمد بودن آنها مقداری از مصرف بنزین کم می‌شود.

وی ادامه داد: مساله اصلی که موجب بالا بودن مصرف سوخت خودرو در ایران شده است بسیار مهم‌تر از راهکار قیمتی است زیرا تا زمانیکه آنها درست نشوند راهکار قیمتی جوابگو نیست و پس از مدتی مجدداً مصرف افزایش پیدا می‌کند زیرا مردم به قیمت جدید عادت می‌کنند و مصرف بنزین به سرعت بالا می‌رود و وضعیت همین امروز را پیش رو داریم.

عزتی خاطر نشان کرد: عوامل زیادی وجود دارد که بر چگونگی مصرف بنزین تأثیر گذار است؛ خودروی ما مصرف بسیار بالایی دارد، معابر استاندارد لازم را ندارند و موجب بالا رفتن سوخت خودرو می‌شوند، حمل و نقل عمومی به اندازه‌ای نیست که مردم بتوانند آن را جایگزین خودروهای شخصی خود کنند، حمل و نقل درون شهری و برون شهری نیز دچار مشکل هستند و اینگونه نیست که ما به مردم بگوییم خودروی شخصی مصرف نکنید و جایگزین داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: خیلی از این موارد جایگزین ندارند و اگر جایگزینی باشد با مشقت بسیار مجبور به استفاده از این جایگزین هستند و این مساله به معنای رفاه بیشتر نیست بلکه فشار بیشتری را به مردم وارد می‌کند به عنوان مثال حمل و نقل هوایی به اندازه کافی وجود ندارد، حمل و نقل بین شهری ریلی وجود ندارد اگر هم داریم بسیار ناچیز و با سرعت پایین است، متأسفانه سوخت مصرفی با استاندارد بالا نیست و منجر به استفاده بیشتر می‌شود، همچنین بسیاری از خودروهای ما فرسوده هستند وو دو تا سه برابر مصرف استاندارد دنیا را دارند.

به گفته عزتی به جز عواملی که گفته شد بسیاری از سیاست‌های جاری مانند تعطیلات پی در پی که منجر به خروج از شهرها می‌شود منجر به بالا رفتن مصرف می‌شود و در صورتی که این تعطیلات نباشد و سفرها متمرکز باشد کاهش مصرف را به دنبال دارد که مقصر آن سیاست گذار است و مردم گناهی ندارند که این هزینه‌ها به آنها تحمیل می‌شود

وی در خاتمه اضافه کرد: اگر عوامل درست شود و هدف واقعاً کاهش مصرف باشد مصرف ما به کمتر نصف امروز می‌رسد ضمن آنکه متأسفانه قاچاق بنزین را در آمار مصرف مردم در نظر می‌گیرند به عنوان مثال می‌گویند ۲۰۰ میلیون لیتر در روز سوخت خودرو مصرف می‌شود که آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد بیش از ۲۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت وجود دارد ۲۰ میلیون را کم کنیم می‌شود ۱۰ درصد سوخت کشور که اگر از این عوامل جلوگیری شود و کنترل شود بسیار مؤثر تر از تحمیل هزینه به مردم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=152554
  • 50 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی