تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

افزایش خوداظهاری در سامانه املاک جزئیات طرح تشدید مجازات جاسوسی تغییر ساعات چرخه‌های دوم و سوم تسویه سامانه پایا طبعات قطع همکاری کارگران پیش از پایان مدت قرارداد افزایش سقف کارت به کارت در برنامک‌های پرداخت اهمیت ذخیره سازی کالاهای اساسی برای شرایط بحرانی افتتاح بازارهای جدید میوه و تره بار در تهران جزئیات برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ اعلام زمان شارژ اعتبار کالابرگ برای یارانه بگیران ارتباط کابوس‌های شبانه با عادات غذایی بد جزئیات افتتاح پروژه‌های عمرانی پایتخت انتقاد عضو شورای شهر تهران به وضعیت پاکبانان شهر انتقاد از قطعی‌های برق در مراکز اقامتی مشهد نمایش فرمان تاریخی دوره افشاریه تاثیرات منفی استرس بر پوست تداوم افزایش قیمت‌ها و خالی شدن سفره‌ها تکذیب شارژ اعتبار کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ ضعف سیاستگذاری عامل عدم توجه به حق مسکن کارگران جزئیات احکام مالیاتی بسته حمایتی دولت ضرورت حفظ انسجام ملی در شرایط حساس کنونی کشور تاثیر دمنوش زرشک بر رفع عطش تابستان جزئیات تصویب طرح تشدید مجازات جاسوسی به مجلس تداوم آلودگی هوای تهران تا ۵ روز آینده بازگشت آثار تاریخی ایران از چین توصیه‌های بهداشتی حفظ سلامت در آلودگی هوا تداوم استقرار آسیب دیدگان تهران در ۹ هتل افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در شرایط بحرانی تعطیلی ادارات تهران تا پایان هفته چگونگی تامین منابع مالی شهرداری در شرایط جنگ و بحران بررسی اصلاحیه تعیین مبالغ پایه حق بهره برداری غرف در بازارهای میادین تثبیت نرخ سود بین‌بانکی ضرورت پرداخت سریع مطالبات گندم‌کاران تعطیلی ادارات تهران به دلیل شرایط اضطرار آلودگی هوا راهکارهایی برای جلوگیری از کم آبی بدن در تابستان جزئیات تصویب قانون تشکیل سازمان ملی مهاجرت پیامدهای مخرب آلودگی هوا بر سلامت

1

جلوگیری از افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم

  • کد خبر : 152554
  • 24 شهریور 1403 - 14:45
جلوگیری از افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم
کارشناس انرژی بیان کرد: راهکارهای قیمتی به صورت طولانی مدت نمی‌تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمرثمر واقع شود بلکه جلوگیری از عوامل افزایش مصرف بنزین موثرتر از تحمیل هزینه به مردم است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه راهکارهای قیمتی به صورت طولانی مدت نمی‌تواند برای کاهش مصرف بنزین مثمر ثمر واقع شود، گفت: به طور واقع‌بینانه ناترازی بنزین برای مصرف داخل وجود ندارد و اگر قیمت بنزین افزایش پیدا کند با توجه به توانایی محدود مالی مردم و کم درآمد بودن آنها مقداری از مصرف بنزین کم می‌شود.

وی ادامه داد: مساله اصلی که موجب بالا بودن مصرف سوخت خودرو در ایران شده است بسیار مهم‌تر از راهکار قیمتی است زیرا تا زمانیکه آنها درست نشوند راهکار قیمتی جوابگو نیست و پس از مدتی مجدداً مصرف افزایش پیدا می‌کند زیرا مردم به قیمت جدید عادت می‌کنند و مصرف بنزین به سرعت بالا می‌رود و وضعیت همین امروز را پیش رو داریم.

عزتی خاطر نشان کرد: عوامل زیادی وجود دارد که بر چگونگی مصرف بنزین تأثیر گذار است؛ خودروی ما مصرف بسیار بالایی دارد، معابر استاندارد لازم را ندارند و موجب بالا رفتن سوخت خودرو می‌شوند، حمل و نقل عمومی به اندازه‌ای نیست که مردم بتوانند آن را جایگزین خودروهای شخصی خود کنند، حمل و نقل درون شهری و برون شهری نیز دچار مشکل هستند و اینگونه نیست که ما به مردم بگوییم خودروی شخصی مصرف نکنید و جایگزین داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: خیلی از این موارد جایگزین ندارند و اگر جایگزینی باشد با مشقت بسیار مجبور به استفاده از این جایگزین هستند و این مساله به معنای رفاه بیشتر نیست بلکه فشار بیشتری را به مردم وارد می‌کند به عنوان مثال حمل و نقل هوایی به اندازه کافی وجود ندارد، حمل و نقل بین شهری ریلی وجود ندارد اگر هم داریم بسیار ناچیز و با سرعت پایین است، متأسفانه سوخت مصرفی با استاندارد بالا نیست و منجر به استفاده بیشتر می‌شود، همچنین بسیاری از خودروهای ما فرسوده هستند وو دو تا سه برابر مصرف استاندارد دنیا را دارند.

به گفته عزتی به جز عواملی که گفته شد بسیاری از سیاست‌های جاری مانند تعطیلات پی در پی که منجر به خروج از شهرها می‌شود منجر به بالا رفتن مصرف می‌شود و در صورتی که این تعطیلات نباشد و سفرها متمرکز باشد کاهش مصرف را به دنبال دارد که مقصر آن سیاست گذار است و مردم گناهی ندارند که این هزینه‌ها به آنها تحمیل می‌شود

وی در خاتمه اضافه کرد: اگر عوامل درست شود و هدف واقعاً کاهش مصرف باشد مصرف ما به کمتر نصف امروز می‌رسد ضمن آنکه متأسفانه قاچاق بنزین را در آمار مصرف مردم در نظر می‌گیرند به عنوان مثال می‌گویند ۲۰۰ میلیون لیتر در روز سوخت خودرو مصرف می‌شود که آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد بیش از ۲۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت وجود دارد ۲۰ میلیون را کم کنیم می‌شود ۱۰ درصد سوخت کشور که اگر از این عوامل جلوگیری شود و کنترل شود بسیار مؤثر تر از تحمیل هزینه به مردم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=152554
  • 109 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.