تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

شوره سر نشانه یک عفونت خطرناک سرنوشت استخراج در معادن پر خطر افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی به سالانه ۱۳۱ میلیون تن تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت راه هموار فولادسازان خاورمیانه برای تولید فولاد سبز طرح ساماندهی اتباع خارجی همچنان در دستور کار مجلس ضرورت قیمت گذاری محصولات در میادین بر اساس شاخص‌های کیفی برگزاری ویژه برنامه با کودکان در موزه ملک افزایش دمای هوای تهران از فردا نگرانی باستان شناسان از انتصابات پی‌در‌پی ضرورت توجه به بیلبوردهای شهر تهران ضرورت رفع چالش‌های بخش خصوصی در توسعه پتروشیمی ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در راه تهران ناترازی انرژی عامل کاهش ظرفیت تولید فولاد کاهش رتبه اعتباری اسرائیل از پیامدهای حمله موشکی ایران اتمام ۲۲۰۰ پروژه پایتخت در قالب طرح «من شهردارم» در نیمه نخست امسال ضرورت پاسخگویی شهردار در خصوص انتصابات جدید در شهرداری تهران پیش بینی زمان مرگ با یک روش جدید آمار نگران کننده خط حمله پرسپولیس رأی پرونده بیرانوند خلاف مقررات و قوانین تدابیر حفظ سلامتی در فصل پاییز بازگشت ساعت کار ادارات به روال عادی از ۱۵ مهر ضرورت ثبت روز تهران در تقویم تصویب لایحه شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی راه‌اندازی خطوط سیار معاینه فنی ویژه موتورسیکلت‌ها در تهران ثبت ۳ ژئوپارک ایرانی در میان ۲۱۳ سایت جهانی ضرورت ذخیره سازی سوخت مایع برای زمستان رفع ناترازی گاز در اولویت برنامه‌های دولت پیش از زمستان ضرورت بررسی طرح مدیریت یکپارچه شهری تحریم‌ها مانع سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت فولاد ثبات اقتصادی با تک‌نرخی شدن ارز کاهش نرخ بهره بین بانکی افزایش دمای هوای تهران از اواسط هفته جزئیاتی جدید از طرح ساماندهی اتباع خارجی سه بیمارستان پایتخت در وضعیت بحرانی ۳ شکایت جدید باشگاه پرسپولیس علیه بیرانوند

1

تخصیص بنزین به کدملی جبران کننده ناترازی بنزین

  • کد خبر : 152245
  • 19 شهریور 1403 - 14:52
تخصیص بنزین به کدملی جبران کننده ناترازی بنزین
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: این طرح می‌تواند عدالت در توزیع بنزین را بهبود ببخشد و تخصیص بنزین به هر کد ملی می‌تواند نابرابری را کاهش داده و توزیع عادلانه‌تری را میان مردم برقرار کند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران؛ محمد بهرامی سیف آبادی، نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در راستای جلوگیری از اعطای یارانه پنهان انرژی و جلوگیری از بروز ناترازی بنزین اظهار کرد: بنزین به عنوان یک سرمایه ملی، تحت یارانه‌های سنگینی از سوی دولت قرار دارد و قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از مبلغی است که مردم پرداخت می‌کنند. این سرمایه ملی باید به صورت عادلانه میان همه مردم توزیع شود، اما در حال حاضر چنین نیست؛ چرا که برخی افراد چندین خودرو دارند و از سهم بیشتری از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند، در حالی که بسیاری از مردم حتی یک خودرو هم ندارند.

وی با اشاره به مزایای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی افزود: این طرح می‌تواند عدالت در توزیع بنزین را بهبود ببخشد. در حال حاضر، افراد زیادی هستند که خودروی شخصی ندارند و از سهمیه بنزین استفاده نمی‌کنند، در حالی که افرادی با چندین خودرو از سهمیه بیشتری بهره‌مند می‌شوند. این مسئله به معنای نابرابری در بهره‌مندی از یارانه‌های سوخت است. تخصیص بنزین به هر کد ملی می‌تواند این نابرابری را کاهش داده و توزیع عادلانه‌تری را میان مردم برقرار کند.

بهرامی همچنین به چالش‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور و نقش آن در افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور، تنوع کم در سوخت‌های مورد استفاده در حمل‌ونقل و وجود خودروهای فرسوده است.

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: متأسفانه، این خودروها هنوز از چرخه خارج نشده‌اند و مصرف سوخت آنها بسیار بالاست. این خودروها به طور متوسط ۱۰ تا ۱۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند که بسیار زیاد است. باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و برنامه‌ای برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل تدوین شود.

وی همچنین به مسئله قاچاق سوخت به کشورهای همسایه اشاره و بیان کرد: قیمت پایین سوخت در کشور، یکی از عوامل اصلی قاچاق آن به کشورهای همسایه است. علاوه بر بنزین، نفت گاز نیز به قیمت‌های بسیار پایین قاچاق می‌شود. این مسئله نه تنها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت و هدررفت منابع ملی می‌شود. اگر ما بتوانیم مصرف سوخت را مدیریت کنیم و تولید مازاد را صادر کنیم، می‌توانیم منابع مالی کشور را افزایش دهیم.

بهرامی بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر راهکاری برای مدیریت مصرف سوخت و تحقق عدالت اجتماعی ارائه دهند. این مسئله بسیار حیاتی است و اگر به درستی پیگیری نشود، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد شود. از این رو، اجرای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و به‌زودی عملیاتی شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=152245
  • 44 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی