تاریخ : پنجشنبه, ۱۹ مهر , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

خطر جدی استرس شغلی برای سلامتی انرژی‌های تجدیدپذیر راهکار کلیدی مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی ضرورت برخورد قاطع با اتوبوسران‌های متخلف تهران نوسان ۵ درصدی ارز در اوج تنش‌های سیاسی سامانه خودنویس مهم‌ترین راهکار کنترل تورم مسکن انتقاد از شهرداری درخصوص وضعیت فعالیت ناوگان ون تاکسی احیا حوض‌های موزه فرش بعد از ١۵ سال اعلام زمان به کارگیری اتوبوس ۱۲ متری برقی در تهران افزایش فضای سبز تهران طی ۳ سال اخیر پیش‌بینی قیمت مسکن در روزهای آینده عوامل اصلی خطر برای کارگران معدن انتقاد از واگذاری ون‌های شهرداری به شرکت‌های فاقد صلاحیت ضرورت توانمندسازی پالایشگاه‌ها برای تأمین فرآورده‌های نفتی ضرورت افزایش حقوق مطابق با نرخ تورم بدهی ۱۶۲همتی دولت به پالایشگاه‌ها وجود ۳۰۰ اثر تاریخی در محدوده بازار تهران درخواست دو میلیون دلاری مربی ایتالیایی از استقلال تخفیف‌۵۰‌ درصدی بلیت‌های بازدید از برج‌ میلاد تا پایان مهرماه بازگشت ملی پوشان جوان به تمرینات پرسپولیس مواد شیمیایی موجب اختلال در خواب ضرورت تاسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران تا دو ماه آینده عوارض مصرف روزانه مسکن بر بدن آمارسازی عامل معضلات جدی در بازار مسکن بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی برای پرسنل فراجا قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازارهای میوه و تره بار بهره‌برداری از فاز نخست اکوپارک فرحزاد به‌زودی داخلی‌سازی قطعات ماشین آلات سنگین در کشور بررسی روش‌های تولید فولاد سبز در جهان افزایش ۳ برابری صادرات فولاد شرط لازم برای جایگزینی نفت ضرورت اختصاص سوخت نیروگاه‌ها بر اساس راندمان حضور ایران در بین ۵ کشور دارنده نانوکاتالیست تولید بنزین توزیع نامناسب نقدینگی باعث ایجاد تورم ضرورت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید شهردار تهران برشفافیت قرارداد با چین تخفیف ۵۰ درصدی بلیت مترو و اتوبوس برای دانش آموزان و دانشجویان ایرادات قانونی ۱۰ پروژه سرمایه‌گذاری شهری تهران

0

ضرورت به روز شدن سند توسعه گردشگری

  • کد خبر : 152231
  • 19 شهریور 1403 - 13:27
ضرورت به روز شدن سند توسعه گردشگری
مدیرکل گردشگری داخلی با تاکید بر ضرورت به روز شدن سند توسعه گردشگری ایران با توجه به تغییرات ساختاری بیان کرد: سند خوبی تدوین شده بود ولی به درستی اجرایی نشد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران؛ صنعت گردشگری ایران هنوز در میان دولتمردان به عنوان یک صنعت یا اقتصاد پیشران مطرح نیست به همین دلیل است که سند توسعه گردشگری حتی در وزارت میراث فرهنگی هم جدی گرفته نمی‌شود و دستگاه‌های دیگر وظایف و احکامی که به آنها محول شده را جدی نمی‌گیرند.

حالا دولت چهاردهم در مسیری قرار گرفته که باید چالش‌های قبلی را رفع کند و مهم‌تر از آن، اهمیت پرداختن به بعد فرهنگی و اقتصادی گردشگری را به در بدنه خود و حتی مردم جا بیندازد.

در این باره با مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: بیش از صد چالش در این حوزه احصا شده است که پرداختن به هر کدام از آنها پروسه‌ای طولانی نیاز دارد. همچنین به این موضوع نیز پرداخته شد که اتفاقات متعدد داخلی و خارجی، تأثیر مستقیمی روی سینوس گردشگری ایران دارد.

وی اظهارداشت: در تعطیلات عید تعداد زیادی از افراد به جزایر جنوبی می‌روند ولی وقتی عید تمام می‌شود یک گردشگر آنجا نیست. در دنیا این اتفاق مدیریت می‌شود. ساماندهی تعطیلات موضوعی بود که می‌توانست تعطیلات را مدیریت کرده و یک راهکار بود ولی انجام نشد. باید برای شهرهای مختلف مشوق‌های سفر ایجاد کرد. الان برای منطقه غرب کارهایی انجام شده است و حتی میراث فرهنگی شهرهای مناطق غرب در فهرست یونسکو مطرح می‌شود.

در واقع توزیع مکانی و زمانی سفر راهکار متعادل شدن سینوس سفر است و پر کردن قوس سینوس با گردشگر خارجی نیز یکی از راهکارهاست. قاعده اش این است که نوع سینوس را با رویداد و گردشگر خارجی و موضوعاتی مثل شهرهای مکمل پر کنیم.

امسال وب سایتی برای سفر جزیره هرمز طراحی کردیم و از سازمان بنادر خواستیم کمک کند تا تعداد افرادی که به جزیره می‌روند مدیریت شود و آنها برای ورود به جزیره از قبل ثبت نام کنند ولی بخشی نگری موجب شد که این اقدام به سرانجام نرسد. ما باید بتوانیم با شگردهایی که در دنیا وجود دارد گردشگر انبوه را در مقاصد مدیریت کنیم و سینوس سفر را به یک تعادل برسانیم.

ما نباید در زمان پیک رویداد برگزار کنیم که بار اضافی به مقصد ایجاد کند. به تازگی ثبت رویدادها در تقویم گردشگری کشور را انجام دادیم تا بدانیم هر رویدادی دقیقاً چه زمانی برگزار می‌شود و تاریخ آن جابه جا نشود. همچنین از رویدادهایی که امتیاز بالاتری آورده‌اند و ملی شده‌اند حمایت می‌کنیم. این اتفاق موجب توزیع زمانی سفر از طریق برگزاری رویداد می‌شود.

او درباره وضعیت زیرساخت‌های ایران در حوزه گردشگری گفت: در این حوزه وضعیت خوبی نداریم به خصوص در حوزه حمل و نقل و سرویس‌های بهداشتی. در دوره‌های مختلف این مشکلات هم بوده و عزم‌های جدی برای حل آن وجود داشته ولی همچنان هست.

نبود زیرساخت روی برخی از مقاصدمان تأثیر بیشتری دارد مانند کیش که اگر هواپیما نباشد نمی‌توانید به آنجا سفر کنید این در حالی است که برخی از کشورها با پروازهای ترانزیت به گردشگری کشورشان رونق می‌دهند. راهکارش این است که بخش خصوصی وارد شود. ولی بخشی‌نگری تاثیرش را می‌گذارد. گفته می‌شود باید به اندازه‌ای که تخت ایجاد می‌کنی؛ فکر مسافرش هم باشی.

ما در برخی مناطق هتل زیاد داریم ولی به همان نسبت صندلی هواپیما نداریم که آن را پوشش دهد. این یک اصل راهبردی است که به آن توجه نمی‌کنیم شاید دلیلش این باشد که نگاه مان گردشگری نیست. ما حتی در شورای عالی هواپیمایی عضو هم نیستیم. می‌گویند چرا باید گردشگری باشد! این عزم دولت را می‌خواهد تا موضوعات سیاسی جدا کنیم.

چالش‌ها در دولت قبل هم بوده است ولی رفع آنها مذاکره و زمان زیادی می‌خواهد. تعدادی از آنها مثل بیمه راهنمایان، قوانین واردات تجهیزات گردشگری یا ورود بحث غذا و نوشیدنی به گردشگری و تاکید به گردشگری موضوعی انجام شده ولی چالش‌ها آنقدر زیاد است که هر کدامشان زمان زیادی لازم دارند تا حل شوند. بنابراین وزیر گردشگری با پروژه سختی رو به رو خواهد بود. اصلی ترین کاری که وزیر می‌تواند انجام دهد این است که نگاه دولت و حاکمیت را به گردشگری تغییر دهد و سمت و سوی کارها را به سمتی ببرد تا گردشگری پیشران اقتصادی باشد. همیاری دستگاه‌ها و اجرای سند توسعه گردشگری با همکاری دستگاه‌ها انجام می‌شود. نقش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و شوراها که بین بخشی هستند مهم است.

موضوع کلیدی در گردشگری نقش آفرینی مردم و فعالان در حوزه گردشگری است. به تعداد مردم ایران ایده برای گردشگری هست. باید زمینه‌ای وجود داشته باشد تا بخشی از آن اجرا شود.

وی درخصوص میزان اجرای سند توسعه گردشگری خاطرنشان کرد: این سند در سال ۹۶ یا ۹۷ مصوب شد و مسئولیت هر کدام از وزارتخانه‌ها را مشخص کرد ولی در اجرا موفق نبود. هم وزارت میراث فرهنگی به آن به عنوان یک موضوع اصلی نپرداخت و هم دستگاه‌های دیگر وظایفی که باید انجام می‌دادند را جدی نگرفتند. البته که این سند باید با توجه به تغییرات در ساختار گردشگری و نوع مواجهه ما با اتفاقات مختلف به روز شود.

در گردشگری، ایران بدون ایرانی معنی ندارد. مهمترین نقش را جوامع محلی دارند. خیلی از سفرها به خصوص سفرهای خارجی اتفاق می‌افتد تا ایرانی‌ها را ببینند. تصور کنید که بروید چابهار ولی چابهاری نبینید. یا بروید پاساژهای قشم اما مردم قشم را نبینید.

کشوری در دنیا نیست که تنوع فرهنگی مانند ایران را داشته باشد. مهمترین جاذبه ما مردم است. اما اینکه برخی اوقات تقابل به وجود می‌آید به دلیل ضعف کارکردی ماست. ما نتوانستیم به جامعه میزبان و گردشگر آموزش بدهیم. ما باید بدانیم در حوزه گردشگری یک تبادل فرهنگی اتفاق می‌افتد. یعنی فرهنگ خوب جامعه میزبان را بگیریم و به آن احترام بگذاریم. عمدتاً در تورهای خارجی احترام به جامعه میزبان وجود دارد. ولی در برخی تورهای داخلی ممکن است این اتفاق نیفتد. لازم است در شهرها و روستاها آموزش داده شود. ما در آئین یک روستایی شرکت می‌کنیم ولی آداب آن را اجرا نمی‌کنیم. این آموزش‌ها را باید وزارتخانه و رسانه‌ها به مردم بدهند.

البته محدودیت‌هایی هم داریم. مسئول بخش خصوصی یکی از کشورهای همسایه می‌گفت که تنها خودشان ۲۰۰ شبکه تلویزیونی برای معرفی کشورشان به زبان‌های مختلف دارند. ولی ما در این حوزه توان زیادی نداریم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=152231
  • 37 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی