تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

تداوم افزایش قیمت‌ها و خالی شدن سفره‌ها تکذیب شارژ اعتبار کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ ضعف سیاستگذاری عامل عدم توجه به حق مسکن کارگران جزئیات احکام مالیاتی بسته حمایتی دولت ضرورت حفظ انسجام ملی در شرایط حساس کنونی کشور تاثیر دمنوش زرشک بر رفع عطش تابستان جزئیات تصویب طرح تشدید مجازات جاسوسی به مجلس تداوم آلودگی هوای تهران تا ۵ روز آینده بازگشت آثار تاریخی ایران از چین توصیه‌های بهداشتی حفظ سلامت در آلودگی هوا تداوم استقرار آسیب دیدگان تهران در ۹ هتل افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در شرایط بحرانی تعطیلی ادارات تهران تا پایان هفته چگونگی تامین منابع مالی شهرداری در شرایط جنگ و بحران بررسی اصلاحیه تعیین مبالغ پایه حق بهره برداری غرف در بازارهای میادین تثبیت نرخ سود بین‌بانکی ضرورت پرداخت سریع مطالبات گندم‌کاران تعطیلی ادارات تهران به دلیل شرایط اضطرار آلودگی هوا راهکارهایی برای جلوگیری از کم آبی بدن در تابستان جزئیات تصویب قانون تشکیل سازمان ملی مهاجرت پیامدهای مخرب آلودگی هوا بر سلامت ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای رشد اقتصادی آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی به‌زودی کاهش قیمت مسکن در تهران جزئیات ورود اتوبوس‌های جدید به تهران تبدیل ایستگاه‌های مترو به پناهگاه بهره‌برداری از ۳ پارکینگ طبقاتی در تهران جزئیات ساخت و نصب پناهگاه‌های قابل انتقال در سطح شهر جزئیات دونرخی شدن هتل‌ها در ایران افزایش نرخ بلیت قطار از امروز ضرورت اقدام دولت برای ذخیره سازی کالا و سوخت واریزی جدید برای دهک‌های کم‌درآمد تخصیص ۷ هتل به آسیب دیدگان جنگ جزئیات تصویب لایحه تاب‌آوری شهری کاهش موقیت قیمت‌ها در بازار مسکن شرط واریز مرحله سوم کالابرگ

3

جزئیات طرح جدید سهمیه بندی بنزین

  • کد خبر : 150646
  • 23 مرداد 1403 - 16:32
جزئیات طرح جدید سهمیه بندی بنزین
عضو مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد بلکه از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است زیرا وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه‌ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند و قطعاً به کنترل مصرف خودشان می‌پردازند.

به گزارش سرویس سیاسیی افق تهران؛ در حالی که زمانی صادرکننده بنزین بودیم، حالا تبدیل به واردکننده شده‌ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کنیم. به گفته کارشناسان، ادامه روند فعلی شدنی نیست، در حال حاضر، سالانه میزان زیادی بنزین تولید می‌شود و همه آن را استفاده می‌کنیم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و دچار ناترازی در این زمینه شده‌ایم.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که سرکوب قیمتی و پایین بودن قیمت بنزین در کشور از مهم‌ترین دلایل عدم مدیریت مصرف بنزین در کشور است. به زعم آنان، باید به سمت اعمال روش‌هایی به منظور کنترل مصرف حرکت کنیم.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که اعمال سهمیه بنزین به نفر می‌تواند راهکاری مناسب برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. در این روش، افراد تنها تا میزان مشخصی می‌توانند از بنزین با قیمت یارانه‌ای استفاده کنند. بیشتر از این میزان را باید از بازار آزاد بخرند. بنابراین، انگیزه‌های افراد برای مدیریت مصرف افزایش پیدا می‌کند.

وحید احمدی، نماینده مجلس در خصوص این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را در دولت چهاردهم نخواهیم داشت، اما بنزین به صورت سهمیه در اختیار افراد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من، اگر دولت بتواند در چارچوب طرح مدونی متناسب با عدالت اجتماعی سهم هر کسی از بنزین یارانه‌ای را اختصاص دهد، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. در این چارچوب، هر فرد صرف نظر از اینکه وسیله نقلیه دارد یا خیر، از سهمیه بنزین بهره می‌برد.

وی ادامه داد: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به ازای هر خودرو اختصاص دهیم، به هر فرد میزانی از بنزین یارانه‌ای تعلق می‌گیرد. افرادی که بیشتر از این سهمیه، مصرف بنزین دارند، باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. کسانی که بنزین اضافه دارند، می‌توانند آن را در این بازار آزاد به فروش برسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک است. در شرایط فعلی، کسانی که بیشترین امکانات را دارند، از بنزین یارانه‌ای بیشتری استفاده می‌کنند. اما کسانی که خودرو ندارند، از این یارانه بی نصیب هستند. در صورتی که دولت بتواند برنامه مناسب و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد و آن را اجرایی کند، عدالت بیشتری در حوزه توزیع یارانه‌های بنزین شاهد خواهیم بود.

احمدی گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد به تناسب دارایی و مصرفی که دارند، هزینه آن را می‌پردازند و اقشار ضعیف نیز از این یارانه بیشتر بهره می‌برند. در این شرایط، اندک اندک افرادی که مصارف بالایی دارند، آن را به قیمت واقعی می‌خرند و از این نظر نیز کنترل مصرفی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نه تنها به لحاظ عدالت اجتماعی برایمان مزیت دارد، از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی افراد بدانند تنها میزان مشخصی بنزین یارانه‌ای در اختیار دارند و بیشتر از این میزان را باید با قیمت آزاد تهیه کنند، قطعاً به کنترل مصرف خودشان می‌پردازند.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با کمک بنزین به نفر علاوه بر بهینه شدن مصرف به دلیل مزایای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی آن، مشکل خودروهای تک سرنشین و هدررفتن بنزین نیز حل و فصل می‌شود. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یک بازار ثانویه ایجاد می‌شود و افراد می‌توانند در این بازار به خرید و فروش بنزین بپردازند. در این بازار، قیمت بنزین واقعی می‌شود. در حال حاضر، قیمت یک بطری آب معدنی چند برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط، بدیهی است که افراد هیچ کنترلی بر روی میزان مصرف‌شان ندارند. اما وقتی قیمت‌ها واقعی شود، افراد به مدیریت مصرف می‌پردازند.

وی ادامه داد: روندهایی که در بالا توضیح داده شد، در نهایت به نفع کلیت کشور است و منافع ما را تأمین می‌کند. بنابراین، نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی در زمینه اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر داشته باشد.

احمدی گفت: دولت باید در کنار اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، در راستای بهبود فرهنگ مصرف نیز گام بردارد. باید حامل‌های انرژی به عنوان سرمایه ملی برای مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند و از هدررفت آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=150646
  • 194 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.