تاریخ : شنبه, ۲۱ تیر , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

حمایت دولت تنها راهکار حل چالش‌های بخش خصوصی ضرورت تهیه اطلس دفاع غیرنظامی شهری ایران پیشتاز افزایش تولید نفت در جهان افزایش دمای هوا و خطر جدی گرمازدگی علائم ابتلا به سنگ کلیه کاهش نرخ سود بین‌بانکی اعلام زمان پرداخت حقوق معوقه بازنشستگان وزش شدید باد در تهران غنی سازی حقی غیرقابل مذاکره جزئیات مصوبه طرح تشدید مجازات جاسوسی ضرورت طراحی بسته‌های تشویقی برای کمک به آسیب دیدگان تاکید بر نقش کلیدی نواحی در کسب رضایت عمومی شهروندان تدوین و ابلاغ چگونگی بازگشایی ایمن و تدریجی موزه‌ها جزئیات ثبت غارهای خرم آباد در یونسکو ایران‌یار، شبکه همدلی ایرانیان پایداری از اولویت‌های اجرای طرح حمایت از تولید افزایش رسمی قیمت نان مالش چشم عامل افزایش خطر عفونت‌های چشمی سیاهی دورچشم نشانه کمبود ویتامین اعلام زمان واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیکی در ابهام جزئیات طرح دریافت غرامت از رژیم صهیونیستی و آمریکا ضرورت اداره کشور بر اساس علم و اخلاق توقف ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی خاموشی در تهران برگزاری جلسات راهبردی مرمت خانه موزه و کتابخانه آیت ا… طالقانی برپایی دو پردیس فرهنگی در مناطق آسیب‌دیده پیش بینی وزش باد شدید در تهران شکیل فوری جلسه کمیسیون نامگذاری معابر تهران آغاز عملیات میدانی بازسازی پایان مرمت میل تاریخی گنبد کاووس افزایش خوداظهاری در سامانه املاک جزئیات طرح تشدید مجازات جاسوسی تغییر ساعات چرخه‌های دوم و سوم تسویه سامانه پایا طبعات قطع همکاری کارگران پیش از پایان مدت قرارداد افزایش سقف کارت به کارت در برنامک‌های پرداخت اهمیت ذخیره سازی کالاهای اساسی برای شرایط بحرانی

8

ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر

  • کد خبر : 145646
  • 26 اردیبهشت 1403 - 11:36
ضرورت تصویب تفریغ بودجه در شورای شهر
عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص رعایت نشدن سقف بودجه سال 1401 در 84 ردیف بودجه توسط شهرداری تهران و همچنین اینکه شورا می بایست تفریغ بودجه را تصویب کند و نه گزارش آن را، تذکر داد.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران در دویست و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، گفت: طبق ماده ۲۶ آیین‌نامه مالی شهرداری به تصریح می گوید مسئولیت تنظیم بودجه شهرداری و مراقب بر حسن اجرای آن و همچنین تنظیم تفریغ بودجه به عهده شهردار و مسئول امور مالی است.  واگذاری این وظیفه از طرف شهردار به هریک از مأموران شهرداری، رفع مسئولیت نخواهد کرد.

او ادامه داد: شهردار موظف است به محض پیشنهاد بودجه و یا تفریغ بودجه به انجمن شهر بر مبنای اختیاری که مطابق با قانون ۳۸ شهرداری به او تفویض شده؛ حداقل سه روز در هفته تقاضای تشکیل جلسه شورا را بنماید و خود نیزدر جلسات حضور یافته و توضیحات لازم را درباره اقلام مندرج در آن بدهد. بدون حضور شهردار، رسیدگی به تفریغ بودجه امکان‌پذیر نیست. یکی از وظایفی که برای شورای شهر تهران در قانون مشخص شده؛ تصویب تفریغ بودجه است. یعنی شورای ششم باید تفریغ بودجه ۱۴۰۱ شهرداری را تصویب کند. آیا امروز این موضوع در دستور کار است؟
امانی با بیان اینکه در هیچ‌جای قانون ما گزارش حسابرسی تفریغ بودجه نداریم؛ تأکید کرد: به استناد کدام قانون، گزارش تفریغ بودجه را بشنویم؟ ما مسئول رسیدگی به تفریغ بودجه هستیم و باید آن را تصویب کنیم. به چه دلیل حسابرس، گزارش تفریغ بودجه را بخواند؟ وقتی تفریغ بودجه را تصویب نکردیم. اتفاقاً به نفع شهرداری است که تفریغ را تصویب کنیم. اگرنه باید یک جلسه دیگر بگذاریم که شهردار تشریف بیاورد؛ مجدد این گزارش، خوانده و بعد تصویب یا عدم تصویب شود.
وی افزود: تفریغ بودجه، کارنامه شهردار است و خط‌کش رعایت انظباط مالی در شهر تهران. در حوزه نظارت بر بخش مالی ما چه اقداماتی طی سه سال گذشته انجام داده‌ایم. اول، خواندن گزارش‌های حسابرسی سازمان‌ها و شرکت‌ها. دوم، گزارشی که خزانه‌دار از صورت‌های مالی شهرداری می‌دهد و سوم، تفریغ بودجه. ما ۹ بند در قانون شهرداری‌ها و وظایف شوراهای اسلامی شهر داریم که می‌گوید شما مسئول نظارت بر کنترل مسائل مالی، اموال، دارایی‌های شهرداری تهران هستید و مهم‌ترین سند آن هم تفریغ بودجه است. اگر شهرداری نباید گزارش ارائه می‌داده؛ باید شورا برگشت می‌داده و به شهرداری می‌گفته که باید لایحه تفریغ را به صحن شورا ارائه دهید و نباید به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع می‌شده است. چطور وقتی زمان بودجه است؛ شهردار تشریف می‌آورند اما برای تفریغ بودجه، نه؟! چون می‌گویند گزارش تفریغ بودجه است و نیاز به حضورش نیست! اگر قرار است تفریغ بودجه شهرداری رسیدگی شود؛ حضور شهردار الزامی است.  اگر قرار است تفریغ بودجه تصویب شود؛ خواندن گزارش حسابرس معنا ندارد! ما قرار نیست گزارش تصویب کنیم ما باید لایحه تفریغ را تصویب کنیم. اگر شهردار تهران امروز نمی‌آیند؛ یک روز دیگر بیایند و در آن روز بررسی شود.
امانی بعد از قرائت گزارش حسابرس، ضمن تشکر از زحمات او گفت: آقای حسابرس خودش فهمید چه گفت؟ بند ۱/۵ در فرایند بررسی تفریغ بودجه عملکرد واقعی شهرداری تهران که از سیستم مالی استخراج شده، مبنا قرار گرفته و با توجه به اینکه حسابرسی نشده؛ درباره صحت آن اظهار نظری نمی‌شود. کدینگ حساب‌های مالی شهرداری با حساب‌های مالی متفاوت است و لذا امکان مطابقت منابع و مصارف واقعی در تفریغ بودجه با سیستم فاینانس کامل مسیر نگردیده است. ۱/۶ بررسی تفریغ بودجه، صرفاً محدود به بودجه شهرداری بوده. تازه با همان شکل بند ۱/۵و شامل بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری نیست و بررسی‌ها مستلزم در اختیار قرار دادن اطلاعات حسابرسی‌ها و اطلاعات مالی شرکت‌های وابسته به شهرداری است. یعنی ۴۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۹۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری که با بودجه عمومی جمع می‌شود. حسابرس می‌گوید درباره آن من هیچ اظهار نظری نمی‌توانم بکنم. تفریغ بودجه آن سازمان‌ها و شرکت‌ها نیست. مطابق با تبصره ۳۱ الحاقی اصلاحی مصوبه بودجه ۱۴۰۱؛ شهرداری تهران موظف است ردیف‌های متناظر گردشی را ظرف مدت یک هفته به تأیید کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران برساند.
وی در ادامه گفت: عدم تصویب مصوبه ردیف‌های کاهشی، یعنی شهرداری کاهش داده بدون اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق را بگیرد. حسابرس وقتی مصارف را بررسی کرده تعداد ۸۴ ردیف بودجه‌ای فاقد اعتبار مصوب بوده است. یعنی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۱ ،  ۸۴ ردیف را بدون مصوبه شورا هزینه کرده است. بودجه عمومی شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده، ابلاغ شهرداری ۵۴ هزار میلیارد بوده، هزینه نهایی ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده، یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیش از بودجه مصوب فاقد عمل کرده است. این مورد در کارنامه شهرداری تهران قابل تأمل و قابل بررسی است. در بسیاری از موارد سقفی که ما برای واحدهای مأموریتی شهرداری تهران تصویب کردیم و همچنین تبصره‌ها، هیچکد ام عمل نشده است. بند ۱/۳ ؛ با توجه به عدم دسترسی به سیستم حسابداری سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری امکان بررسی وجوه واریزی آن‌ها بابت درآمدهای اختصاصی میسر نیست.۳/ ۱.۵ استفاده از منابع مازاد اختصاصی شهرداری نسبت به رقم پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۱ در قالب بودجه متمم به تصویب شورای شهر تهران نرسیده است. در تمام بندها سقفی که ما برای توسعه حمل و نقل عمومی، ساخت پارکینگ، آتش‌نشانی و توسعه فضای سبز و باغات نه به موقع داده شده و نه مبلغی که به حساب شهرداری واریز شده به آن‌ها اختصاص داده اشده است. همه یا حداکثر ۵۰ درصد یا عموماً کمتر از ۵۰ درصد اختصاص داده شده است.
لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=145646
  • 388 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.