تاریخ : سه شنبه, ۸ خرداد , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

افزایش نرخ کارت بلیت اقشار خاص به ۴۰۰ هزار تومان تشریح جزئیات جدید از لایحه حجاب غذاهای فوق فرآوری شده عامل آسیب به مغز سرنوشت تاکسی‌های برقی در تهران معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی برای مالکان خوش حساب تغییر ساعات کاری مراکز معاینه فنی خودروهای پایتخت قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار افزایش نسبی دما در تهران مصرف گاز طبیعی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران نمک دریا آلوده به فاضلاب مانور خاموشی در خطوط ۷ گانه مترو تهران انتقاد از افت فشار آب در مناطق جنوبی تهران انتقاد از خشک شدن درختان در برخی بوستان‌های تهران ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری دولت در بخش انرژی فولادسازان سیاست‌های ارزی موجب افت تولید فولاد افزایش ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در فروردین سال ۱۴۰۳ افزایش ۸ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی راه‌اندازی سایت معرفی شهروندان نمونه پایتخت تا سال آینده جزئیات رونمایی از الواح هخامنشی استرداد شده از آمریکا شوک جدید کمیته انضباطی به جواد نکونام ممنوعیت فروش داروهای گیاهی در عطاری‌‌ها دستور باشگاه پرسپولیس درخصوص استقلال رونمایی از داوران دیدارهای حساس استقلال و پرسپولیس حمایت از شایسته‌سالاری تنها راه مقابله با فساد آغاز نوبت‌گیری جهش تحصیلی شهرستان‌های استان تهران از امروز مشکلات تیروئید از شایع‌ترین اختلالات غدد اصلاح مصوبه نماهای ساختمان در تهران پیش‌بینی وزش باد شدید و گرد و خاک در برخی نقاط تهران ضرورت اعلام طرح سوال از شهردار به ریاست شورا جزئیات سرقت از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه آغاز طرح حذف کارت‌های بانکی حیرت انگیزترین باغ‌های تهران جهش و تحول صنعت نفت در دولت سیزدهم ابلاغ مصوبه استمرار اجرای طرح کالابرگ در سال ۱۴۰۳ تصویب افزایش ۳۰ درصدی بهای خدمات مراکز فرهنگی و هنری شهرداری تهران افزایش سرعت تکمیل پروژه‌های شهری

2

نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 145644
  • 26 اردیبهشت 1403 - 11:29
نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه 1401 شهرداری تهران به بیان نقاط ضعف و قوت شهرداری تهران مبتنی بر عملکرد و تفریغ بودجه پرداخت.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، در خصوص نقاط قوت شهرداری در سال ۱۴۰۱ مبتنی بر عملکرد و تفریغ بودجه گفت: شهرداری رقم درآمدی بودجه را که ۵۰ همت مصوب بوده در عمل با جسارتی که داشته به میزان ۸۰ همت محقق کرده است. لازم به ذکر است از این میزان ، حدود ۱۱ همت موارد تعهدی و درآمدهای غیرقابل تخصیصی است که وصول آنها نیازمند زمان بوده و به مرور تبدیل به درآمد نقدی می شود. مواردی نظیر عوارض شهروندی پسماند ، نوسازی و طلب‌هایی که از نهادهای حاکمیتی نهایی و قطعی شده و به مرور وصول می شود. با کسر این مبالغ درآمدی غیرقابل تخصیص، شهرداری در سال های آغازین این دوره مدیریتی ، توانسته ۶۹ همت درآمد قابل تخصیص به دست آورد که معادل ۱۳۷ درصد تحقق درآمد قابل تخصیص نسبت به مصوب سال است و دراین زمینه موفقیت مناسبی مشاهده می شود که نشان‌دهنده نقطه قوت و جسارت شهرداری است.

وی افزود: شهرداری با درآمد بیش از ۱۵ همت در زمینه عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد ناشی از سوخت، شماره‌گذاری و عوارض خودرو، توانسته رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۰ را به‌ثبت برساند که این نیز یک نقطه قوت است.

رئیس کمیته بودجه ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، شهرداری هیچ درآمدی از جرایم رانندگی به دست نیاورده بود و در نتیجه درآمد شهرداری از این بابت صفر بود. اما در سال ۱۴۰۱، با وصول ۴۸۱ میلیارد تومان از سهم جرایم رانندگی، شهرداری توانست درآمد کسب کند و موانع قانونی و حقوقی را در تعامل با دیوان محاسبات در این زمینه را برای همیشه حل نماید و اینگونه آیتم ها باعث تحقق و ایجاد درآمد از نوع درآمدهای پایدار می شود.

مظفر در ادامه به بیان ۳ نکته قابل بهبود در عملکرد شهرداری پرداخت و گفت:

۱. شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۱، هجده هزار و سیصد میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی مصوب کرده بود اما در بخش مصارف ، به حمل و نقل عمومی به میزان ۱۵ همت اختصاص داده شده که بخشی از آن نیز در حقوق و دستمزد هزینه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که شهرداری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه حمل و نقل در سال ۱۴۰۱ عقب افتاده است. با این حال، اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ می‌تواند نویدبخش جبران جهشی و چند برابری این عقب‌ماندگی باشد.
۲. مبلغ یازده هزار و دویست میلیارد تومان طلب شهرداری از دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و اشخاص است که احصاء و ثبت شده است اما این مسئله به عنوان یک نقطه قابل بهبود نیاز به کار جدی و تشکیل یک کمیته ویژه به منظور وصول این طلب ها دارد.
۳. پیگیری و وصول مطالبات شهرداری از دولت مربوط به یارانه بلیط مترو و اتوبوس، که از سال ۱۳۸۵ تا۱۴۰۱ بالغ بر هزار و چهارصد میلیارد تومان شده است، نیازمند پیگیری ویژه جهت توافق و تهاتر با دولت در تعاملات فی مابین است.

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=145644
  • 125 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.