تاریخ : چهارشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

تداوم افزایش قیمت‌ها و خالی شدن سفره‌ها تکذیب شارژ اعتبار کالابرگ دهک‌های ۴ تا ۷ ضعف سیاستگذاری عامل عدم توجه به حق مسکن کارگران جزئیات احکام مالیاتی بسته حمایتی دولت ضرورت حفظ انسجام ملی در شرایط حساس کنونی کشور تاثیر دمنوش زرشک بر رفع عطش تابستان جزئیات تصویب طرح تشدید مجازات جاسوسی به مجلس تداوم آلودگی هوای تهران تا ۵ روز آینده بازگشت آثار تاریخی ایران از چین توصیه‌های بهداشتی حفظ سلامت در آلودگی هوا تداوم استقرار آسیب دیدگان تهران در ۹ هتل افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در شرایط بحرانی تعطیلی ادارات تهران تا پایان هفته چگونگی تامین منابع مالی شهرداری در شرایط جنگ و بحران بررسی اصلاحیه تعیین مبالغ پایه حق بهره برداری غرف در بازارهای میادین تثبیت نرخ سود بین‌بانکی ضرورت پرداخت سریع مطالبات گندم‌کاران تعطیلی ادارات تهران به دلیل شرایط اضطرار آلودگی هوا راهکارهایی برای جلوگیری از کم آبی بدن در تابستان جزئیات تصویب قانون تشکیل سازمان ملی مهاجرت پیامدهای مخرب آلودگی هوا بر سلامت ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای رشد اقتصادی آغاز مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی به‌زودی کاهش قیمت مسکن در تهران جزئیات ورود اتوبوس‌های جدید به تهران تبدیل ایستگاه‌های مترو به پناهگاه بهره‌برداری از ۳ پارکینگ طبقاتی در تهران جزئیات ساخت و نصب پناهگاه‌های قابل انتقال در سطح شهر جزئیات دونرخی شدن هتل‌ها در ایران افزایش نرخ بلیت قطار از امروز ضرورت اقدام دولت برای ذخیره سازی کالا و سوخت واریزی جدید برای دهک‌های کم‌درآمد تخصیص ۷ هتل به آسیب دیدگان جنگ جزئیات تصویب لایحه تاب‌آوری شهری کاهش موقیت قیمت‌ها در بازار مسکن شرط واریز مرحله سوم کالابرگ

9

نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 145644
  • 26 اردیبهشت 1403 - 11:29
نقاط قوت و ضعف شهرداری تهران در تفریغ بودجه ۱۴۰۱
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی تفریغ بودجه 1401 شهرداری تهران به بیان نقاط ضعف و قوت شهرداری تهران مبتنی بر عملکرد و تفریغ بودجه پرداخت.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران؛ میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در دویست و سی و ششمین جلسه شورای شهر تهران، در خصوص نقاط قوت شهرداری در سال ۱۴۰۱ مبتنی بر عملکرد و تفریغ بودجه گفت: شهرداری رقم درآمدی بودجه را که ۵۰ همت مصوب بوده در عمل با جسارتی که داشته به میزان ۸۰ همت محقق کرده است. لازم به ذکر است از این میزان ، حدود ۱۱ همت موارد تعهدی و درآمدهای غیرقابل تخصیصی است که وصول آنها نیازمند زمان بوده و به مرور تبدیل به درآمد نقدی می شود. مواردی نظیر عوارض شهروندی پسماند ، نوسازی و طلب‌هایی که از نهادهای حاکمیتی نهایی و قطعی شده و به مرور وصول می شود. با کسر این مبالغ درآمدی غیرقابل تخصیص، شهرداری در سال های آغازین این دوره مدیریتی ، توانسته ۶۹ همت درآمد قابل تخصیص به دست آورد که معادل ۱۳۷ درصد تحقق درآمد قابل تخصیص نسبت به مصوب سال است و دراین زمینه موفقیت مناسبی مشاهده می شود که نشان‌دهنده نقطه قوت و جسارت شهرداری است.

وی افزود: شهرداری با درآمد بیش از ۱۵ همت در زمینه عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد ناشی از سوخت، شماره‌گذاری و عوارض خودرو، توانسته رشد ۱۰۲ درصدی نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۰ را به‌ثبت برساند که این نیز یک نقطه قوت است.

رئیس کمیته بودجه ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، شهرداری هیچ درآمدی از جرایم رانندگی به دست نیاورده بود و در نتیجه درآمد شهرداری از این بابت صفر بود. اما در سال ۱۴۰۱، با وصول ۴۸۱ میلیارد تومان از سهم جرایم رانندگی، شهرداری توانست درآمد کسب کند و موانع قانونی و حقوقی را در تعامل با دیوان محاسبات در این زمینه را برای همیشه حل نماید و اینگونه آیتم ها باعث تحقق و ایجاد درآمد از نوع درآمدهای پایدار می شود.

مظفر در ادامه به بیان ۳ نکته قابل بهبود در عملکرد شهرداری پرداخت و گفت:

۱. شورای شهر تهران در سال ۱۴۰۱، هجده هزار و سیصد میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی مصوب کرده بود اما در بخش مصارف ، به حمل و نقل عمومی به میزان ۱۵ همت اختصاص داده شده که بخشی از آن نیز در حقوق و دستمزد هزینه شده است. این موضوع نشان می‌دهد که شهرداری در تملک دارایی‌های سرمایه‌ای حوزه حمل و نقل در سال ۱۴۰۱ عقب افتاده است. با این حال، اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ می‌تواند نویدبخش جبران جهشی و چند برابری این عقب‌ماندگی باشد.
2. مبلغ یازده هزار و دویست میلیارد تومان طلب شهرداری از دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و اشخاص است که احصاء و ثبت شده است اما این مسئله به عنوان یک نقطه قابل بهبود نیاز به کار جدی و تشکیل یک کمیته ویژه به منظور وصول این طلب ها دارد.
3. پیگیری و وصول مطالبات شهرداری از دولت مربوط به یارانه بلیط مترو و اتوبوس، که از سال ۱۳۸۵ تا۱۴۰۱ بالغ بر هزار و چهارصد میلیارد تومان شده است، نیازمند پیگیری ویژه جهت توافق و تهاتر با دولت در تعاملات فی مابین است.

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=145644
  • 379 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.