تاریخ : سه شنبه, ۲۷ آبان , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

ضرورت بازنگری در خط ۵ مترو تهران بازسازی ۴۸ دستگاه اتوبوس از ابتدای سال ۱۴۰۴ پیش بینی افزایش آلودگی هوای تهران از عصر امروز ضرورت رسیدگی به مشکلات پله برقی‌های تهران امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای رفع موانع ثبت جهانی تاریخانه دامغان آغاز مرمت اضطراری گنبد جبلیه با تأیید شورای فنی اعلام آمادگی شهرداری برای مدیریت آب شهر تهران جلوگیری از آسیب به شهر با رعایت مصوبات شورا حمل و نقل از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری ایران نیازمند هوشمندسازی توزیع کالاهای اساسی کاهش شدید ساخت و ساز در کشور افزایش قند خون در پی مصرف قندهای طبیعی اعمال نرخ سوم برای کارت سوخت جایگاه‌ها تایید افزایش حقوق بازنشستگان راه‌اندازی سامانه «سیمین» برای تسهیل و هوشمندسازی خدمات یارانه نقدی بازسازی ناوگان اتوبوسرانی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری تامین اتوبوس از اولویت‌های شورای شهر تهران افزایش تولید آسفالت در کشور ضرورت رفع اختلافات با آبفا درباره نرخ فروش پساب برای آبیاری فضای سبز ضرورت دریافت مجوز دولت از مجلس برای حذف ارز ترجیحی تغییر شیوه پرداخت کالابرگ شیوع آنفولانزا و کرونای تیغی در کشور بهره‌برداری از متروی شهرری تا پایان سال ۱۴۰۴ کمک شورای شهر برای انتقال آب طالقان و لار به تهران جزئیات تخریب سکوی نمایش تئاتر شهر انتقاد از تخریب کاخ مروارید مهرشهر کرج من و تو، فاصلۀ عمیق موسیقی با مخاطب آغاز طراحی و جانمایی ورزشگاه مدرن در پایتخت کالابرگ‌ الکترونیکی از خطوط قرمز مجلس ژنتیک و افزایش سن از عوامل مؤثر در بروز آلزایمر افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی در پاییز قیمت زمین عامل اصلی گرانی قیمت مسکن افزایش ترجیحی نرخ ارز عامل افزایش قیمت کالاهای اساسی افزایش ۶۰ درصدی قیمت لبنبات در بازار جزئیات تغییر تخصیص طرح کالابرگ به شهروندان افزایش ۵۰ درصدی حقوق در انتظار بازنشستگان

5

۴۵ درصد از مردم ایران بی‌نصیب از سهمیه بنزین

  • کد خبر : 137073
  • 16 دی 1402 - 11:49
۴۵ درصد از مردم ایران بی‌نصیب از سهمیه بنزین
طبق گزارش شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت درحال‌حاضر ۱۳ میلیون خانوار در ایران (معادل ۴۵ درصد از کل) خودرویی نداشته و از یارانه بنزین سهمی ندارند درحالی که ۱.۳ میلیون خانوار ثروتمند ۲۲ درصد از کل خودروهای کشور را در اختیار دارند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ بنزین یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان‌های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت می‌خواهد به‌عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

طبق این گزارش دهک دهم جامعه سالانه ۴.۵ میلیارد دلار یارانه بنزین می‌گیرد؛ رقمی ۱.۵ برابر ضرر کشور از ناترازی بنزین که منجر به واردات (تهاتر یا سوآپ) روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین شده است.

در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود پیشنهاد کرده که به‌منظور برقراری عدالت در بهره‌مندی از یارانه بنزین در جامعه، دولت از ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۳ به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده، ماهیانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای اعطا کند.

این سهمیه اعطایی از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر اختصاص داده می‌شود و ضروری است دولت امکان تبادل سهمیه بنزین را در بازار انرژی فراهم کند. طبق این پیشنهاد، قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد و میزان سهمیه خودروهای عمومی تغییری نمی‌کند.

پیش‌تر دولت سیزدهم در اسفند ۱۴۰۰ قصد داشت طرح «بنزین برای همه» را با هدف تخصیص بنزین به هر کد ملی به جای هر خودرو اجرایی کند که طرح آزمایشی آن برای مدت سه ماه در کیش اجرایی شد.

طبق گزارش شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، درحال‌حاضر ۱۳ میلیون خانوار در ایران (معادل ۴۵ درصد از کل)، خودرویی نداشته و از یارانه بنزین سهمی ندارند، درحالی که ۱.۳ میلیون خانوار ثروتمند دارای بیش از ۲ خودرو هستند و ۲۲ درصد از کل خودروهای کشور را در اختیار دارند. به بیان دیگر هم‌اکنون سهمیه بنزین ۱۰ خانوار بدون خودرو در جیب یک خانوار با دو خودروی بیشتر است.

طبق آمار تنها در دو دوره تاریخی مصرف بنزین کاهش یافته که تجربه اول مربوط به اجرای طرح کارت سوخت و هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۶ بوده و تجربه دوم به سال ۹۸ و اتفاقات مربوط به شوک‌درمانی بنزینی و سپس شیوع کرونا بازمی‌گردد؛ دو تجربه کاملا متفاوت از نظر موفقیت و شکست.

با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند سالانه ۲۵ میلیارد دلار واردات بنزین خواهد بود؛ معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت خود. با این وجود طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی برای تولید روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین بعد از گذشت ۲ سال همچنان روی کاغذ باقی مانده است، در حالی که سالانه ۱۵ میلیون لیتر به مصرف روزانه بنزین کشور اضافه می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=137073
  • 357 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.